ضرورت برنامه‌ریزی‌های بهداشتی و پیشگیرانه کنترل دخانیات در دولت چهاردهم

تهران - ایرنا - نتایج بررسی‌های مطالعات قند و لیپید تهران وابسته به مرکز تحقیقات غدد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نشان می‌دهد ۱۲ درصد از نوجوانان تهرانی کشیدن سیگار را تجربه کرده‌اند و این موضوع ضرورت برنامه‌ریزی‌های بهداشتی و پیشگیرانه کنترل دخانیات در دولت چهاردهم را می‌طلبد.

به گزارش خبرنگار حوزه سلامت ایرنا، مطالعه قند و لیپید تهران، به عنوان یکی از معتبرترین مطالعات مبتنی بر جمعیت در بخشی از مرحله دوم خود یعنی برنامه بهبود سبک زندگی به منظور کاهش عوامل خطرساز بیماری‌های غیرواگیر و پیامدهای آن، به جمع آوری اطلاعات در خصوص دخانیات پرداخته است.

با تکیه بر داده های این پژوهش، محققان مرکز تحقیقات تعیین کننده‌های اجتماعی سلامت، شروع و مسیر ادامه مصرف سیگار را در هزار و ۱۶۹ ۹ نوجوان تهرانی به مدت ۱۵ سال در موردبررسی قرار دادند.

به گفته دکتر پریسا امیری، از محققان این بررسی، در این طرح با بهره مندی از روشهای پیشرفته ی آماری، از جمله آنالیز آماری مسیر، نشان داده شد که از نوجوانی تا ابتدای بزرگسالی، ۱۲ درصد از شرکت کنندگان سیگار را تجربه کرده و با شدت کم ادامه دادند و نیز ۹ درصد از جمعیت مورد مطالعه مقدار مصرف خود را به شدت افزایش دادند.

وی افزود: تحلیل آماری بیانگر این بود که احتمال قرارگیری در این گروه پرخطر در پسران ۲۵ برابر دختران است و زندگی با پدر سیگاری و همچنین شاغل بودن بعد از دوران دبیرستان از دیگر عوامل افزایش احتمال قرارگیری در گروه های پرخطر بودند.

امیری تصریح کرد: تحصیلات دانشگاهی نقش محافظتی در این زمینه داشت و این مطالعه اهمیت دوران نوجوانی در زمینه شکل گیری رفتار مصرف دخانیات و ادامه آن را بیش از پیش نشان می دهد و نتایج این تحقیق با تاکید بر پیش زمینه های اجتماعی این رفتار پرخطر، می تواند در جهت برنامه‌ریزی‌های بهداشتی و پیشگیرانه کنترل دخانیات در سطوح کلان سیاستگذاری مورد استفاده قرار گیرد.

ضرورت برنامه‌ریزی‌های بهداشتی و پیشگیرانه کنترل دخانیات در دولت چهاردهم


افزایش واحدهای تولیدی دخانیات از ۶ به ۳۸ درصد

محمدرضا مسجدی دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران نیز در این باره با هشدار نسبت به کاهش سن مصرف دخانیات در کشور نیز گفت: متاسفانه آمارها حاکی از آن است که استعمال دخانیات در کشور به سنین ۹ و ۱۰ سالگی رسیده است و روند نگران کننده‌تر آن است که گروه هدف هم بیشتر دختران نوجوان کشور هستند.

وی افزود: آمارهای رسمی کشور در مطالعات انجام شده در سال‌های ۹۶ و ۱۴۰۰ حاکی از آن است که استعمال دخانیات در دختران سن ۱۳ تا ۱۵ سال حدود ۱۳۵ درصد افزایش داشته است. بنابراین این آمارها برای همه و بیشتر از همه برای والدین، آموزش و پرورش و مجموعه‌های مرتبط با سلامت هشدار دارد.

وی تصریح کرد: ۴۰ سال از تاسیس و فعالیت جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات می گذرد، ولی هنوز مقابله جدی صورت نگرفته و آن هم به دلیل ناهماهنگی سایر نهادها است و واحدهای تولیدی دخانیات از ۶ به ۳۸ درصد افزایش یافته است.

مسجدی ادامه داد: مبارزه با استعمال دخانیات و فرهنگ سازی در جهت افزایش آگاهی رسانی در مورد مضرات مصرف مواد دخانی باید همواره مورد توجه قرار گیرد و نباید مغفول واقع شود زیرا این مواد منجر به سقط جنین، سرطان های مختلف ریه، قلبی و غیره می شود.

وی تصریح کرد: سیگار الکترونیکی منجر به سکته قلبی، مغزی و غیره می شود، زیان بخش تر بوده و متاسفانه به اشتباه تبدیل به الگوی مصرف روشنفکرانه می شود.

به گفته مسجدی، کشورهایی که در زمینه مبارزه با استعمال دخانیات موفق می شوند نگاهشان همه جانبه است ولی در کشور ما اینطور نیست و بیشتر نهادها به دنبال سودآوری زیاد هستند.

ضرورت برنامه‌ریزی‌های بهداشتی و پیشگیرانه کنترل دخانیات در دولت چهاردهم


چه کسی بهای سلامت مردم را پرداخت می کند؟

وی افزود: چه کسی بهای سلامت مردم را می دهد، در سال ۱۸۰ هزار میلیارد ریال هزینه تولید دخانیات است که نصف آن سود بوده و بهتر است برای سلامت سرمایه گذاری شود.

دبیر کل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ادامه داد: باید جلوی کشت توتون و تنباکو در استان گلستان را گرفت و متاسفانه رسانه ها در این زمینه اقدامی نکردند و این موضوع وحشتناک است.

وی اظهار داشت: باید صدای مردم باشیم، زیرا مافیا دنبال سودش است، از خبرنگاران می خواهیم که بحث استعمال دخانیات دغدغه شان باشد زیرا سلامت جامعه به خطر می‌افتد.

مسجدی تاکید کرد: ۱۸ سال از تصویب قانون افزایش سالانه مالیات سیگار می گذرد، ولی هنوز افزایش نیافته است و مطالعات سازمان جهانی بهداشت نشان داده با هر ۱۰ درصد افزایش قیمت سیگار، هشت درصد مصرف کمتر می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha