۱۹ تیر ۱۴۰۳، ۷:۴۰
کد خبر: 85533359
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پویش «این به اون در»؛ معرفی میراث ایرانی به جهان+ فیلم

شیراز - ایرنا - «این به اون در» نام پویشی است که در حاشیه سفر آخر هفته گذشته وزیر میراث فرهنگی به فارس رونمایی شد؛ نام آن برگرفته از فرمایشات اردیبهشت ماه ۱۳۸۷ رهبر معظم انقلاب در فارس است و می‌کوشد تا میراث کمتر شناخته شده ایرانی را به جهانیان و البته مردم کشور معرفی کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، فارس مهد میراث تاریخی کهن ایران‌زمین است که بیش از سه هزار مورد از آنها در فهرست ملی و ۱۴ مورد از آنها در فهرست جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است؛ «منظر باستان‌شناسی ساسانی» یکی از آنها است که به عنوان بیست و سومین اثر تاریخی کشور در فهرست میراث جهانی قرار گرفت.

در این میان سنگ نگاره‌ها جایگاه پررنگی دارند که در برخی موارد کمتر شناخته شده و نیازمند معرفی بیشتری هستند تا بستری برای رونق گردشگری شوند؛ به این منظور مسئولان میراث فرهنگی فارس پویشی را راه‌اندازی کرده‌اند.

اصطلاح " این به اون در"

رهبر معظم انقلاب در سفر اردیبهشت ماه ۱۳۸۷ به فارس، خاطره‌ای تعریف کردند و در ادامه خواستار معرفی میراث تاریخی کشور از جمله سنگ نگاره پیروزی پادشاه ایرانی بر والرین شدند.

ایشان فرمودند: "یک نفری برای من نقل می‌کرد، می‌گفت رفته بودیم یونان؛ ما را به مراکز گردشگری گوناگون می‌بردند و آن‌ها را به ما نشان می‌دادند؛ از جمله به نقطه‌ای بردند، گفتند اینجا همانجایی است که سپاهیان ایرانی آمدند اینجا، از ما شکست خوردند. مردم را به یک بیابان خالی می‌برند و نشان می‌دهند که اینجا جایی است که ایرانی‌ها در آن دوره لشکرکشی کردند و شکست خوردند. یک فضای خالی را نشان می‌دهند، یک مدعای تاریخی را با یک فضای خالی اثبات می‌کنند.

خوب، اینجا نزدیکی کازرون -آنطوری که شنیدم- مجسمه‌ والرین است، امپراتور روم، که زانو زده در مقابل پادشاه ایران. خیلی خوب، اینجا را بروید نشان بدهید؛ این به آن در! "

«این به آن در»؛ نامی شد برای پویشی که تلاش می‌کند تا با معرفی سنگ نگاره‌های والرین در سه شهرستان فارس ضمن معرفی جایگاه تاریخی ایران، زمینه رونق گردشگری را هم فراهم کند.

نقش سربلندی تاریخی ایران بر سنگ نگاره‌های ساسانی

اما این سنگ نگاره‌ها در کجای فارس واقع شده، بیانگر چه رویداد تاریخی هستند و چرا معرفی و به مردم ایران و جهان شناسانده شوند؟

ایران بزرگ در فراز و نشیب تاریخ، همواره مورد رشک و حسد ظالمانه تعدی‌گرانی بوده که سودای دست یافتن به این سرزمین را داشته‌اند. اما این آب و خاک، همواره مردانی دلاور و غیرتمند را در دامان خود پرورانده که سودای مستکبران را به یاس و نومیدی تبدیل کند.

گواه این مدعا در دوران باستان را باید در دل سنگ‌نگاره‌های تنگ چوگان کازرون، نقش رستم مرودشت و دامنه کوه پهنای داراب فارس دید که پیروزی شاپور ساسانی بر والرین، امپراتور روم را بسیار گویا به تصویر کشیده است.

نبرد آدسا یکی از جنگ‌های معروف و مهم میان ۲ امپراتوری شرق یعنی ساسانیان و غرب یعنی رومیان است؛ شاپور، دومین شاه ساسانی، طلایه‌دار سپاه ایران در جنگ‌های متوالی با رومیان بود. بنابر روایات، وی سه نبرد با رومیان داشته که سومین نبرد او در سال ۲۶۰ میلیادی و در منطقه ادسا (در ترکیه امروزی)، با والرین رومی رخ داد.

پس از شکست سپاه رومیان از شاپور ساسانی، سربازان، فرماندهان و سردمدار آنها یعنی والرین به اسارت شاپور ایرانی درآمدند و زندانی شدند؛ شاپور به سبب چنین پیروزی بزرگی فرمان داد تا صحنه پیروزی خود را در چندین مکان حجاری کنند.

صحنه پیروزی شاپور و تحقیر پادشاه رومی، علاوه بر نقش برجسته‌ها، به عنوان یک حادثه مهم تاریخی در قرون بعدی نیز تصویرسازی شده است.

استفاده از دست آفریده‌های فارسی و اِلمانهای شهری برای معرفی شکست والرین

اکنون و با گذشت چندین سال از فرمایش رهبر فرزانه انقلاب، متولیان میراث فرهنگی فارس کمپینی را طراحی و اجرا کرده‌اند تا بر اساس آن، با استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ای، هنری و صنایع دستی این سنگ نگاره‌های تاریخی را بیش از گذشته معرفی و به رخ دنیا بکِشند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس پس از رونمایی از کمپین «این به اون در» و «محصولات صنایع دستی با روایتگری پیروزی شاپور ساسانی بر پادشاه روم» به خبرنگاران گفت: برنامهریزی شده تا آرایه‌هایی را با استفاده از مصالح عالی و با دید اینکه ماندگار شود، در سه شهر کازرون، داراب و مرودشت بسازد.

محمد ثابت اقلیدی افزود: مذاکرات در این زمینه انجام شده و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز سهم خود را تامین کرده است.

او ادامه داد: بخش دیگر اجرایی کردن این پویش، ایجاد زیرساخت‌های گردشگری مرتبط با سنگ نگاره‌های والرین است.

به گفته ثابت اقلیدی قرار است در تنگه چوگان و بیشاپور فارس مسیر دسترسی به این سنگ نگاره‌ها بهسازی شود و این آثار تاریخی به صورت مناسب نورپردازی شوند تا زمینه برای جذب گردشگر داخلی و خارجی فراهم باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس اضافه کرد: پس از مرمت این میراث ارزشمند و فراهم کردن زیرساختهای مرتبط با آن، بخش دیگرِ معرفی این سنگ‌نگاره‌ها، تاثیر این آثار بر روی عناصر صنایع دستی خواهد بود.

او توضیح داد: بر اساس طرحی که همزمان با کمپین این به اون در رونمایی شد، قرار است، جواهراتی مانند دست بند، گوشواره و گردنبند، محصولات صنایع دستی و پوشاک با طرح‌هایی از پیروزی تاریخی شاپور ساسانی بر شاه روم طراحی شود.

در معرض دید قرار گرفتن رویدادی تاریخی که مایه افتخار ایران است، سبب غرور ملی مردم کشور و نشان دادن جایگاه تاریخی غیر قابل انکار ایران و البته رونق گردشگری فارس می‌شود؛ صنعتی که به فرموده رهبر معظم انقلاب، « اگر مسئولین کشور و مسئولین استان بتوانند از همین مساله‌ گردشگری به شکل درست، با تبلیغات صحیح و با جهت گیری صحیح استفاده کنند، درآمد آن، استان را از همه‌ معونه‌های دیگر بی‌نیاز می‌کند.»

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha