مودی: سفر به مسکو دوستی هند و روسیه را بیش از پیش تقویت می‌کند

تهران- ایرنا- نارندرا مودی نخست‌وزیر هند در اظهاراتی با بیان اینکه مشتاقانه منتظر آغاز مذاکرات رسمی با ولادیمیر پوتین هستم، تاکید کرد: سفر به مسکو و مذاکره با رئیس جمهور روسیه، دوستی میان دو کشور را بیش از پیش تقویت خواهد کرد.

به گزارش بامداد سه‌شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری تاس، نخست وزیر هند که برای اولین بار از زمان آغاز جنگ روسیه و اوکراین برای یک سفر دو روزه وارد مسکو شده است، در اقامتگاه ریاست جمهوری روسیه در نوو-اوگاریوو با پوتین دیدار کرد.

مودی پس از این دیدار در پیامی در حساب کاربری خود در رسانه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق)، نوشت: از رئیس جمهور روسیه که امشب در نوو-اوگاریوو میزبان من بود، تشکر می‌کنم.

نخست‌وزیر هند با بیان اینکه مشتاقانه منتظر آغاز گفت وگوهای رسمی هستم، تاکید کرد: بدون شک این گفت وگوها به تقویت بیش از پیش دوستی بین هند و روسیه کمک خواهد کرد.

به نوشته خبرگزاری تاس، نخست‌وزیر هند روز دوشنبه برای یک سفر ۲ روزه وارد روسیه شده است.

بعد از ورود مودی به مسکو، پوتین و نخست‌وزیر هند در یک محیط غیررسمی در اقامتگاه ریاست جمهوری روسیه در نوو-اگاریوو با یکدیگر ملاقات کردند.

قرار است امروز (سه‌شنبه) مذاکرات رسمی هیات‌های دو کشور برگزار شود و انتظار می‌رود در جریان این مذاکرات، طرفین بر روی دستور کار اقتصادی، همکاری در بخش انرژی، تجارت و همچنین تولید و عرضه کودهای شیمیایی تمرکز کنند.

راندیر جیسوال سخنگوی وزارت خارجه هند پیش تر اعلام کرده بود که مودی روز سه‌شنبه همچنین با نمایندگان مهاجران هندی در روسیه دیدار و از غرفه نمایشگاه شرکت دولتی انرژی هسته‌ای روسیه (روس اتم) نیز بازدید خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، وینای کواترا قائم مقام وزارت خارجه هند روز جمعه گفت که همکاری‌های دفاعی بخش مهمی از روابط دوجانبه هند و روسیه است و سران ۲ کشور در دیدار آتی خود در این باره گفت‌ وگو خواهند کرد.

کواترا با بیان اینکه وزرای دفاع روسیه و هند همواره در مورد همکاری‌های نظامی با یکدیگر در تماس هستند، اظهار کرد: همکاری دفاعی میان دهلی نو و مسکو بخش بسیار مهمی از مشارکت راهبردی ممتاز ما است.

وی افزود که نخست وزیر هند در سفر هفته آینده خود به مسکو و در دیدار با رئیس جمهور روسیه در این باره گفت‌ وگو خواهد کرد.

کواترا در مورد قراردادهای تسلیحاتی روسیه و هند از جمله فروش سامانه‌های دفاع هوایی اس-۴۰۰ روس به دهلی‌نو نیز گفت که قصد ندارد جزئیات گفت‌ وگو در این زمینه را مطرح کند اما تاکید کرد: تحویل اس-۴۰۰ یکی از ارکان مشارکت دفاعی ۲ کشور است.

وزارت خارجه هند اعلام کرده است که مودی ۸ و ۹ ژوئیه (۱۸ و ۱۹ تیر ماه) بنا به دعوت پوتین یک سفر کاری به مسکو خواهد داشت. وی قرار است در این سفر در بیست و دومین نشست سالانه سران هند و روسیه شرکت کند.

بر اساس این گزارش، سران ۲ کشور قرار است در این دیدار تمام ابعاد روابط هند و روسیه را بررسی کرده و درباره تحولات منطقه‌ای و جهانی تبادل نظر کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha