یاران امام حسین(ع) در عصر غیبت چه ویژگی‌هایی دارند؟

تهران- ایرنا- معاون فرهنگی آستان مقدس مسجد جمکران گفت: یاران امام حسین(ع) در عصر غیبت امام زمان(عج) ویژگی‌هایی دارند که کمالات انسانی را با این ویژگی‌ها به تصویر می‌کشند.

حجت الاسلام محمدباقر ولدان به خبرنگار معارف ایرنا گفت: ویژگی یاران حسینی در عصر غیبت حضرت مهدی (عج) شاخص های برجسته ای است که می تواند کمالات انسانی را به تصویر بکشد. امام حسین (ع) همچون آینه تمام نمای خداست که انسانیت را به زیبایی به تصویر می کشد. یعنی هر آنچه که یک انسان کامل برای حرکت در مسیر الهی شدن، بندگی و عبودیت لازم دارد، در نمایشگاه زیبایی های انسانی در عاشورای حسینی به چشم می خورد؛ همچون یاران حسینی که در کربلا بصیرت، مقاومت، فتوت، غیرت و عفت را به منصه ظهور رساندند.

وی افزود: عاشقان حسینی در عصر غیبت امام زمان (عج) نیز همین ویژگی ها را دارند. اگر در رابطه با شخصیت حضرت ابوالفضل می خوانیم که امام سجاد فرمود «عموی ما حضرت عباس نه تنها چشم بینا و نگاه تیزبین نسبت به تشخیص وظیفه در مقابل امام زمان خود داشت که به موقع و به اندازه انجام وظیفه کند بلکه توانست دشمن شناسی و موقعیت شناسی کاملی را ترسیم نماید.

وی از بصیرت به عنوان نخستین ویژگی یاران آخرالزمانی امام حسین (ع) یاد کرد و گفت: بصیرت، شرط لازم برای حرکت در کاروان حسینی و زمینه سازی ظهور حضرت مهدی (عج) است. حضرت علی (ع) فرمود اهل بصیرت می توانند علمداران زمان غیبت امام زمان باشند.

یاران امام حسین(ع) در عصر غیبت چه ویژگی‌هایی دارند؟
حجت الاسلام محمدباقر ولدان، پژوهشگر مذهبی

این استاد حوزه اضافه کرد: دومین ویژگی عاشقان حسینی در عصر غیبت مهدوی عبارت است از مقاومت، پایداری و صبر که طبق آیه ۳۰ سوره فصلت انسان نباید به داشتن ایمان بسنده کند بلکه باید در راه ایمان خود، استواری و تحمل داشته باشد. یاران امام حسین (ع) در کربلا یا حسین گفتند و با حسین ایستادند. در عصر غیبت امام زمان نیز باید به انتظار ایستاد نه این که به انتظار نشست.

وی ایستادگی و مقاومت را برای پیشبرد اهداف آرمان قیام حسینی و زمینه سازی ظهور مهدی موعود(عج) لازم دانست و گفت: سومین ویژگی عاشقان حسینی، فتوت به معنای جوانمردی و مردانگی است که گاهی یک شیرزن می تواند فتوتی داشته باشد که چون زینب کبری در مسیر اهداف امام زمان خود با گام هایی استوار حرکت کند.

ولدان اضافه کرد: دختر امیرمومنان (ع) در مقابل طاغوت زمان ایستادگی کرد و این شیرزن، فتوت داشت. چرا که خدا، فتوت و جوانمردی را در حضرت علی (ع) به تجلی کشید که «لافتی الا علی لا سیف الا ذوالفقار» به عبارت دیگر فتوت از آن علی (ع) و شیعیان آن حضرت و عاشقان حسینی است.

نویسنده کتاب قطب‌نمای راه ادامه داد: فتوت در عصر غیبت مهدی فاطمه به آن است که انسان بتواند در بزنگاه ها وظیفه خود را به خوبی تشخیص دهد و روح جوانمردی را در خود و جامعه بشری زنده نگه دارد.

وی از غیرت به عنوان چهارمین ویژگی یاران آخرالزمانی امام حسین(ع) یاد کرد و گفت: غیرت یعنی غیر از تو در حریم تو نسبت به آنچه ناموس و امانت محسوب می شود راه پیدا نکند. غیرت یعنی این که انسان نسبت به خطوط قرمز آنچنان صلابت و سختی نشان دهد که دیگری نتواند در این راه ورود کند.

معاون آستان مقدس مسجد جمکران تاکید کرد: اگر حسین بن علی فرزند حیدر کرار است و اگر حضرت عباس فرزند غیرت الله است، یاران و عاشقان امام نیز هر کدام غیرت دینی به تمام معنا داشتند؛ چه در حوزه شخصی، خانوادگی و چه در حوزه مسائل اجتماعی. امروز انسان های غیور می توانند غیرت ملی و دینی را در حفظ و حراست از این مرز و دودمان نسبت به ناموس خودش نشان دهد.

وی با استناد به سخنی از شهید حاج قاسم سلیمانی گفت: امروز جمهوری اسلامی حرم است و مدافعان حرم، غیورمردان تاریخ هستند؛ همچنان که مدافعان حرم از حرم زینبی دفاع کردند و دست نااهلان و داعشیانی که قصد دست اندازی به این مملکت و ناموس ما را داشتند، کوتاه کردند. امروز هر کس در هر پست و منصبی می تواند غیرت دینی و ملی خود را به منصه ظهور برساند.

ولدان ادامه داد: پنجمین ویژگی عاشقان حسینی و یاران آخرالزمانی امام حسین (ع) عفت است. عفت یک زیست پاک برای جامعه انسانی است. البته عفت فقط ویژه زنان نیست. روح پاکی و زندگی با رعایت بهداشت معنوی نیاز امروز بشریت است؛ به ویژه کسی که می خواهد رهروی راه امام حسین(ع) باشد که مکتب حسین بن علی مکتب عفیفانه است. مردی که چشم خود را پاک نگه می دارد و زنی که با حفظ حیا و حجاب خود، راه پاکدامنی و مسیر زینبی را دنبال می کند، در راه مسیر عفیفانه حسینی گام برمی دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha