تحقق جامعه سالم در گرو نهادینه کردن خودمراقبتی است

دزفول- ایرنا- معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول، تحقق جامعه سالم را در گرو نهادینه کردن خودمراقبتی دانست و گفت: خودمراقبتی نقش مهمی در پیشگیری از آسیب‌های سلامت و بیماری‌ها به ویژه بیماری‌های غیرواگیر از جمله دیابت، فشارخون بالا و سرطان‌ها و حتی حوادث دارد.

مهشید عصار روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به آغاز برنامه ملی ماه خودمراقبتی بیان کرد: بسیاری از بیماری‌ها و آسیب‌های حوزه سلامت با خودمراقبتی قابل کنترل و پیشگیری است به همین دلیل تعیین کننده ترین عامل برای ارتقای سطح سلامت جامعه، بالا بودن فرهنگ خودمراقبتی و در دسترس بودن آموزش‌ها و مراقبت عمومی است.

وی ادامه داد: جامعه‌ای که افراد آن نسبت به سلامت خویش احساس مسئولیت کنند و به دنبال اجرای سبک زندگی درست و مراقبت‌های لازم برای پیشگیری و کنترل بیماری باشند، در برابر بسیاری از بیماری‌ها مصون می‌شود.

خودمراقبتی گام نخست سلامت است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول مواظبت از خود یا همان خودمراقبتی را گام نخست سلامت دانست و گفت: اصول خودمراقبتی بر مدیریت روزانه رفتار و اعمال تاکید دارد چرا که هر فردی با کارهای روزمره کوچک می‌تواند در ارتقای سلامت فردی و تحقق جامعه‌ای سالم موثر باشد.

وی اصول خودمراقبتی را ساده و قابل اجرا برای عموم مردم دانست و افزود: اجرای اصول خودمراقبتی علاوه بر آگاهی‌های عمومی به نظم و اراده خود فرد نیاز دارد.

رژیم غذایی نامناسب از جمله مهمترین ریشه‌های بروز بیماری‌های غیرواگیر است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول اظهار کرد: فرد سالم کسی نیست که مبتلا به بیماری نباشد، بلکه فرد سالم کسی است که احساس رضایت مناسبی از نظر جسمی، روحی، روانی، اجتماعی و معنوی داشته باشد که با این تعریف گسترده از سلامت، خودمراقبتی تنها محدود به پیشگیری از بیماری‌های واگیر و غیرواگیر نیست بلکه دارای جنبه‌های مختلفی از جمله تغذیه، فعالیت بدنی، سلامت روان، رسانه، محیط زیست و حوادث است.

وی انتخاب آگاهانه سبک زندگی سالم و رفتارهای ارتقا دهنده سلامت را پایه مهم خودمراقبتی دانست و افزود: غذاهای فست فود، نوشابه‌های گازدار و به طور کلی رژیم غذایی نامناسب از جمله مهمترین ریشه‌های بروز بیماری‌های غیرواگیر، چاقی و حتی گاهی سرطان‌ها است به همین دلیل هر فردی می‌تواند با اصلاح عادات تغذیه‌ای خود و خانواده، مهمترین نقش را در جلوگیری از ابتلا به این بیماری‌ها ایفا کند.

رسانه‌ها برای ترویج خودمراقبتی کمک کنند

عصار گفت: فعالیت بدنی منظم، رژیم غذایی مناسب، دوری از دخانیات، مدیریت استرس و همچنین حذف عادات غلط غذایی و یادگیری مهارت‌های اولیه زندگی از جمله رفتارهای خودمراقبتی ساده‌ای است که با اجرای آنها می‌توان احتمال ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها را به حداقل رساند.

وی با اشاره به نامگذاری چهارم تیر تا سوم مرداد سال جاری به عنوان ماه خودمراقبتی از رسانه‌های شهرستان برای کمک به ترویج و نهادینه کردن فرهنگ خودمراقبتی دعوت به همکاری کرد.

به گزارش ایرنا، خودمراقبتی نقش مهمی در پیشگیری از بیماری‌ها به ویژه بیماری‌های غیرواگیر از جمله دیابت، فشارخون بالا و سرطان‌ها و حوادث دارد.

تمام شهروندان درصورت تمایل به فعالیت جهادی در حوزه بهداشت و توسعه فرهنگ خودمراقبتی می‌توانند به منظور ثبت نام تحت عنوان سفیر سلامت و یا داوطلب سلامت به نزدیک ترین مرکز خدمات جامع سلامت شهری، روستایی، پایگاه و یا خانه بهداشت محل سکونت خود مراجعه کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha