۲۱ تیر ۱۴۰۳، ۸:۴۲
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 85534161
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

بایدها و نبایدهای کشاورزی برای برداشت خوشه‌های طلایی

بجنورد-ایرنا- خوشه‌های طلایی گندم زمین‌های کشاورزی خراسان شمالی امسال فراتر از تصور به بار نشسته که بی تردید رعایت نکاتی در برداشت صحیح این محصول استراتژیک مرهمی بر زخم خشکسالی بی‌سابقه در سال های گذشته خواهد بود.

به گزارش ایرنا، کشت گندم و جو بیش از سایر محصولات مورد استقبال کشاورزان خراسان شمالی است به گونه ای هرساله ۱۴۵ هزار هکتار از زمین های زراعی برای کشت این محصول استراتژیک اختصاص می یابد.

محصولی که مستقیم با سفره مردم ارتباط دارد و حاصل دسترنج سالانه کشاورزانی است که اگر بدانند، در چه زمانی و چگونه برداشت کنند مرهمی بر خشکسالی بی سابقه سال های گذشته خواهد بود.

هم شرایط آب و هوایی، میانگین رطوبت، وزش باد، برداشت به موقع محصول و رعایت زمان برداشت در ریزش گندم موثر است و هم مشکلات فنی کمباین ها و درو گرها هنگام برداشت در ریزش این محصول استراتژیک تاثیر می گذارد.

این در حالی است که با رعایت برخی نکات همچون معاینه فنی دستگاه های دروگر و کمباین، ارقام مناسب، مبارزه با علف های هرز و اهمیت به زمان برداشت می توان به تولید و درآمد بیشتر کشاورز کمک کرد.

در واقع به منظور کاهش ضایعات، آموزش کمباین داران و رانندگان کمباین، کشاورزان، کارکنان ناظر و تنظیم قسمت‌های فنی باید در دستور کار قرار گیرد.

بایدها و نبایدهای کشاورزی برای برداشت خوشه‌های طلایی

ریزش پنج درصدی گندم

رییس اداره فناوری‌های نوین سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: ریزش محصول گندم در عملیات برداشت از سطح کشتزارهای استان با کمباین‌ها بین سه تا پنج درصد است.

سیدمجید بهشتی افزود: معمولا در بحث جمع آوری محصول از گندمزارها با دستگاه کمباین سه تا پنج درصد ریزش وجود دارد اما در ماه های گرمتر وضعیت ریزش گندم بیشتر خواهد شد.

وی گفت: علاوه بر تاثیر کمباین ها، دلایل طبیعی نیز در ریزش گندم موثر است به گونه ای که شرایط آب و هوایی، رطوبت، وزش باد و توفان، حرکت حیوانات وحشی و پرندگان در این امر دخیل است.

وی گفت: نیروهای اداره های جهاد کشاورزی با مشارکت نیروهای نظام مهندسی کشاورزی در سال زراعی جاری بر کار برداشت غلات در استان نظارت دارند تا ریزش گندم در حین برداشت کاهش یابد.

بایدها و نبایدهای کشاورزی برای برداشت خوشه‌های طلایی

کشاورز بهترین ناظر برداشت گندم

بهشتی با بیان اینکه کشاورز خود بهترین ناظر در کاهش ریزش گندم است، گفت: از غلات کاران می خواهیم که به صورت مستقیم بر برداشت محصول نظارت داشته باشند و در صورت رعایت نکردن و تنظیم نبودن دروگرها به کمباین دار نکات لازم را بگویند و حتی در صورت نیاز از توصیه های کارشناسان فنی در این رابطه استفاده کنند.

رییس اداره فناوری‌های نوین سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی افزود: بیشتر دستگاه های مرتبط با کشاورزی در این استان عمر بالایی دارند و همچنین برخی از کمباین ها نیز با وجود اینکه نو هستند اما به علت اینکه بلافاصله بعد از برداشت محصولات در سایر استان ها به این استان مهاجرت می کنند مشکلات فنی زیاد از جمله کند بودن تیغه های درو دارند.

وی بر معاینه فنی تمامی کمباین ها تاکید کرد و ادامه داد: این دستگاه ها باید در خصوص مشکلات فنی مورد بررسی قرار می گیرند.

بهشتی گفت: هم اکنون اوج فعالیت دستگاه های کمباین در این استان است و به همین دلیل از صاحبان این وسایل دروگر می خواهیم که دقت و وسواس بیشتری به هنگام برداشت محصول داشته باشند زیراکه گندم یک محصول راهبردی و سرمایه‌ای کشور است که در تامین امنیت غذای بسیار نقش مهمی دارد.

بایدها و نبایدهای کشاورزی برای برداشت خوشه‌های طلایی

توصیه هایی به گندمکاران

رییس اداره فناوری‌های نوین سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی می گوید: در زمان برداشت گندم باید دانه‌های گندم کاملا رسیده باشند و از برداشت گندم‌های نارس خودداری شود.

وی افزود: برداشت غلات قبل از رسیدگی کامل بوته باعث پایین آمدن عملکرد و کیفیت محصول می‌ شود و دانه‌هایی که رشد کامل نکرده باشند چروکیده و سبک وزن بوده و مقدار نشاسته آن‌ها پایین‌تر از حد معمول است.

بهشتی ادامه داد: تاخیر در برداشت گندم نیز باعث خشک شدن بیش از حد دانه‌ها شده و در نتیجه درصدی از دانه‌ها در خرمن کوبی شکسته می‌شوند، همچنین رها کردن طولانی محصول رسیده در مزرعه باعث ریزش دانه، خوابیدگی بوته‌ها و افزایش خسارت پرندگان می‌ شود.

وی گفت: در برداشت گندم با کمباین اگر محصول خیلی زود یا خیلی دیر برداشت شود ممکن است به علت صدمه دیدگی یا تلفات دانه‌ها درآمد حاصله کاهش پیدا کند.

رییس اداره فناوری‌های نوین سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: رطوبت گندم در زمان برداشت باید بین ۱۲ تا ۱۴ درصد باشد، چنانچه رطوبت محصول بالا باشد عمل جداسازی به خوبی انجام نشده و در صورتی که رطوبت دانه کم باشد، شکستگی دانه‌ها زیاد خواهد بود.

بایدها و نبایدهای کشاورزی برای برداشت خوشه‌های طلایی

به گزارش ایرنا، کار برداشت غلات در کشتزارهای خراسان شمالی در نیمه خرداد ماه سال جاری آغاز شد که به دلیل کمبود کمباین و دروگرها از سایر استان های همجوار این ماشین آلات برای برداشت وارد استان شدند.

اکنون ۴۲۰ دستگاه کمباین مهاجر به منظور برداشت غلات و همچنین دانه های روغنی وارد استان شدند که این وسایل دروگر مربوط به استان‌های گلستان، فارس، خراسان رضوی و مازندران است.

نرخ خرید تضمینی گندم امسال به ازای هر کیلوگرم از این محصول ۱۷۵ هزار ریال تعیین شد و دولت تلاش دارد تا وجوه مربوط به خرید گندم در کوتاه ترین زمان به حساب این کشاورزان واریز شود.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح ۳۰۰ هزار هکتار را اراضی زراعی و مابقی را باغ تشکیل می دهد.

همچنین طبق آمار اکنون از جمعیت یک میلیون نفری استان خراسان شمالی ۴۴ درصد در مناطق روستایی سکونت دارند که ۸۲ هزار نفر از این جمعیت را بهره برداران بخش کشاورزی تشکیل می دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha