اجرای نسخ الکترونیک و افزایش پوشش بیمه؛ زیر سایه برنامه‌های تحولی دولت سیزدهم

تهران- ایرنا- اجرای نسخه الکترونیک با پیشگامی سازمان تامین اجتماعی از سه سال گذشته و جدیت در افزایش پوشش بیمه‌ای با شناسایی افراد و گروه‌های فاقد بیمه از جمله برنامه‌های تحولی در بزرگترین سازمان بیمه‌ای کشور است که در دولت سیزدهم محقق شد.

گروه جامعه - ایرنا سازمان تامین اجتماعی به‌عنوان بزرگترین سازمان بیمه ای کشور بیش از ۴۶ میلیون نفر از اقشار مختلف مردم را زیر پوشش دارد و با اقدامات انجام شده به ویژه طی سال های اخیر و دولت سیزدهم، ضریب پوشش بیمه‌های اجتماعی اکنون به حدود ۷۳ درصد رسیده است.

سازمان تامین‌اجتماعی اکنون حدود ۷۰ تا ۷۵ درصد از پوشش بیمه‌های اجتماعی در کشور را محقق کرده است، در دولت مردمی سیزدهم نیز موضوع افزایش پوشش بیمه‌ای با جدیت دنبال شد و طی حدود دو سال و نیم اخیر رشد و توسعه کمی و کیفی پوشش بیمه‌ای با هدف شناسایی افراد و گروه‌های فاقد بیمه، طراحی و تدوین برنامه‌ها و انواع قالب‌های بیمه‌ای جدید برای جذب افراد موصوف به‌عنوان یکی از برنامه‌های تحولی اصلی این سازمان دنبال شده است.

در دهه‌های اخیر با وجود توسعه چتر بیمه‌ای برای آحاد جامعه، همچنان بخش‌هایی از جامعه فاقد پوشش بیمه اجتماعی هستند که باید این افراد شناسایی شده و با کمک دولت و همراهی سازمان تامین‌اجتماعی تحت پوشش قرار گیرند.

سازمان تامین اجتماعی بیش از ۵۳ درصد پوشش بیمه‌ای جامعه و ارائه خدمات به بالغ بر ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر مستمری‌بگیر و ۱۶ میلیون بیمه‌شده را بر عهده دارد.

اجرای نسخ الکترونیک و افزایش پوشش بیمه؛ زیر سایه برنامه‌های تحولی دولت سیزدهم

نسخه الکترونیک با پیشگامی تأمین‌اجتماعی اجرا شد

اَبَرپروژه ملی نسخه الکترونیک از سه سال پیش با پیشگامی این سازمان آغاز شد و اکنون بیمه‌شدگان امکان مشاهده نسخه الکترونیک خود را در سامانه‌های خدمات غیرحضوری و برنامه کاربردی (اپلیکیشن) "تأمین من" دارند.

در حال حاضر بخش زیادی از کدهای نسخه‌نویسی و نسخه‌پیچی به‌صورت کدهای واحد کشوری در دسترس است و بخشی از کدها نیز استاندارهای جهانی را دارد.

هم اکنون میزان صدور نسخ الکترونیک ۹۸ درصد است و هوشمندسازی در بسیاری از سامانه‌های سازمان تأمین‌اجتماعی اجرایی شده و در بخش‌های مختلف درمانی و سلامت الکترونیک امکان ورود هوش مصنوعی وجود دارد.

همچنین در خرداد ماه سال‌جاری بالغ بر یک میلیون و ۲۰۰ هزار لیست حق بیمه کارفرمایان از طریق سامانه لیست هوشمند دریافت شد و این حجم بالای ارسال لیست از طریق سامانه، یک اقدام بی‌سابقه در حوزه فعالیت‌های هوشمند سازمان تأمین‌اجتماعی محسوب می‌شود.

اگر چه اجرای لیست هوشمند یکی از بزرگترین پروژه‌های تاریخ فعالیت سازمان تأمین‌اجتماعی است که با چالش‌های فراوان فنی و غیرفنی آغاز و عملیاتی شد اما در سومین ماه امسال بالغ بر ۹۹.۵ درصد لیست‌های حق بیمه از طریق سامانه لیست هوشمند دریافت شد.

مکانیزه کردن فرایند تبادل پرونده‌های بستری

از جمله اقدامات مهم پیگیری شده در حوزه درمان سازمان تامین اجتماعی می‌توان به مکانیزه کردن فرآیند تبادل پرونده‌های بستری اشاره کرد که با مکانیزه و الکترونیکی شدن تبادل اسناد بستری بیماران بین بیمارستان‌های دانشگاهی و غیردانشگاهی طرف قرارداد و سازمان تامین‌اجتماعی، یک گام دیگر به تشکیل و تکمیل پرونده الکترونیک سلامت ایرانیان نزدیک تر خواهیم شد.

اجرای نسخ الکترونیک و افزایش پوشش بیمه؛ زیر سایه برنامه‌های تحولی دولت سیزدهم

بیش از ۱۲۰ هزار میلیارد تومان مستمری بازماندگان پرداخت شد

این سازمان در سال گذشته به یک میلیون و ۶۸۹ هزار و ۹۸۹ نفر بازمانده تحت پوشش خدمات، ۱۲۰ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بابت مستمری بازماندگان پرداخت کرده است.

تمامی بیمه‌شدگانی که تحت پوشش این سازمان هستند درحال حاضر بیشتر از نصف جمعیت ایران را شامل می‌شود که بعد از پرداخت حق بیمه و احراز شرایط سن و سابقه بیمه‌پردازی می‌توانند تقاضای بازنشستگی کرده و از مزایای بازنشستگی در کنار خدمات درمانی استفاده کنند. اما اگر فرد بیمه‌شده یا بازنشسته یا ازکارافتاده کلی فوت کند، این سازمان به بازماندگان وی در صورت احراز شرایط قانونی، مستمری بازماندگان پرداخت می‌کند.

۲۳ همت از طلب مراکز درمانی از تامین اجتماعی تسویه شد

پیش از این در مقاطعی شاهد تأخیرات چندین ماهه در بازپرداخت مطالبات مراکز طرف قرارداد سازمان تأمین‌اجتماعی بودیم، در دولت مردمی سیزدهم، در هر ماه شاهد پرداخت مطالبات جاری و بخشی از مطالبات انباشته مربوط به ماه‌های قبل مراکز طرف قرارداد بودیم و با پرداخت های اخیر، سازمان تأمین‌اجتماعی در عمل در مورد بازپرداخت اسناد رسیدگی شده مراکز دانشگاهی به روز شده است و بالغ بر ۲۳۰ هزار میلیارد ریال ( ۲۳ همت) از مطالبات مراکز درمانی طرف قرارداد پرداخت شد که درتاریخ چندین ساله اخیر این سازمان بی‌سابقه است

دولت سیزدهم بیش از ۲۲۰ هزار میلیارد تومان بدهی انباشته دولت‌های پیشین به سازمان تأمین‌اجتماعی را تأدیه کرد

سازمان تأمین‌اجتماعی طی سال‌های متمادی یکی از بزرگ‌ترین طلبکاران دولت‌ها شمرده می‌شود که با واگذاری‌های بی‌ثمر به این سازمان برخی از بدهی‌ها فقط روی کاغذ تسویه می‌شد.

دولت مردمی سیزدهم بیش از ۲۲۰ هزار میلیارد تومان بدهی انباشته دولت‌های پیشین به سازمان تأمین‌اجتماعی را تأدیه کرد که طی دهه‌های اخیر و نسبت به دولت‌های قبلی بی‌نظیر بوده است. علاوه بر این تلاش دولت بر این بود که سهام بنگاه‌های زیان ده را به سازمان تأمین‌اجتماعی واگذار نکند و تحمیل سهام برخی بنگاه‌های زیان ده در قبال بدهی‌های دولت که بعضاً در سنوات گذشته انجام می‌شد در این دولت اتفاق نیفتاد.

در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ حدود ۱۷۰ هزار میلیارد تومان از بدهی‌های دولت به سازمان تأمین‌اجتماعی پرداخت شد و در سال ۱۴۰۲ هم از رقم ۱۷۰ هزار میلیارد تومانی که در بودجه پیش‌بینی شده بود بالغ بر ۵۴ هزار میلیارد تومان آن تسویه شد.

اجرای نسخ الکترونیک و افزایش پوشش بیمه؛ زیر سایه برنامه‌های تحولی دولت سیزدهم

اجرای طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی

با طراحی و اجرای طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی، در سال ۱۴۰۱ به‌صورت تقریبی حدود یک میلیون بیمه‌شده جدید در چهارچوب بیمه زنان خانه‌دار، دانشجویان و حرَف و مشاغل آزاد به جمع افراد تحت پوشش تأمین‌اجتماعی اضافه شد.

همچنین بیمه ورزشکاران، مربیان ورزشی و فعالان عرصه ورزش و شاغلان میادین و غرفه‌های میوه و تره‌بار از سوی دولت سیزدهم مورد توجه قرار گرفت و در مجموع اکنون بیش از ۳۲ گروه مشمول بیمه‌های توافقی هستند که توافق با هفت گروه از آنان در دو سال اخیر صورت گرفته است.

بیمه توافقی هنرمندان، روزنامه‌نگاران و نویسندگان

همچنین بر اساس تفاهم با صندوق اعتباری هنر این امکان فراهم شد که هنرمندان، روزنامه‌نگاران و نویسندگان نیز در قالب بیمه توافقی به جمع بیمه‌پردازان تامین اجتماعی بپیوندند. بیمه توافقی یادشده در واقع براساس جدول و سازوکار تعیین‌شده که حق انتخاب دستمزد بالاتری را در اختیار هنرمندان مشمول قرار می‌دهد تا از مزایای بهتر و جامع‌تری بهره‌مند شوند.

توسعه پوشش بیمه به کسب‌وکارهای مجازی و بیمه شاغلان پلتفرم‌های این حوزه به‌صورت جدی در دستور کار تامین اجتماعی قرار دارد.

پرداخت ۱۰ هزار میلیاد تومان در حوزه بیمه بیکاری

در کنار رشد تعداد بیمه‌شدگان، ارتقای کیفیت ارائه خدمات به جامعه بیمه‌شدگان نیز همواره در دستور کار قرار داشته است؛ در زمینه ارائه حمایت های قانونی در حوزه بیمه بیکاری در ۹ ماهه سال گذشته در مجموع حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان برای حدود ۱۷۰ هزار نفر مشمول پرداخت شده که معادل ۱۲۰۰ میلیارد تومان پرداختی در این حوزه در هر ماه است.

اجرای نسخ الکترونیک و افزایش پوشش بیمه؛ زیر سایه برنامه‌های تحولی دولت سیزدهم

افزایش پرداختی کمک هزینه بارداری از ۶ ماه به ۹ ماه

درباره اقدامات انجام شده در اجرای قانون جوانی جمعیت در حوزه بیمه‌ای نیز در سال‌های اخیر شاهد افزایش پرداختی کمک هزینه بارداری از ۶ ماه به ۹ ماه بوده‌ایم که صرف‌نظر از عدم تخصیص منابعی که در این زمینه به سازمان تأمین‌اجتماعی تعهد شده بود، در فاصله سال‌های ۱۴۰۰ تا پایان ۹ ماهه پارسال بالغ بر ۴ هزار میلیارد تومان پرداخت و این امکان نیز فراهم شد که بیمه‌شدگان در مرخصی زایمان، به‌طور ماهانه کمک‌هزینه یادشده را دریافت کنند.

حمایت دولت سیزدهم از بیماران مزمن و صعب‌العلاج و تشکیل ۹۵ هزار پرونده برای زوجین نابارور

با حمایت دولت سیزدهم از بیماران مزمن و صعب‌العلاج و تقبل بخش عمده‌ای از هزینه‌های این بیماران از محل صندوق بیماران صعب‌العلاج که نقش مهمی در پیشگیری از هزینه‌های کمرشکن برای بیماران و خانواده‌های آنان دارد، حمایت از زوجین نابارور نیز یکی از اقدامات مهم حوزه سلامت در دولت مردمی سیزدهم است که سازمان تامین‌اجتماعی نیز همگام با سایر سازمان‌های بیمه‌گر و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به این مهم توجه کرده و از ابتدای اجرای طرح در سال ۱۴۰۰ تاکنون ۹۵ هزار پرونده برای زوجین نابارور تشکیل و بیش از ۶۵۶ میلیارد تومان برای درمان این گروه از بیمه‌شدگان هزینه شده است.

اجرای نسخ الکترونیک و افزایش پوشش بیمه؛ زیر سایه برنامه‌های تحولی دولت سیزدهم

پوشش بیمه‌ای خدمات توانبخشی ویژه بیماران اوتیسم

اقدام مهم دیگری که در کشور و حوزه سلامت انجام شده است، پوشش بیمه‌ای خدمات توانبخشی (گفتار درمانی، کاردرمانی و روان‌درمانی) ویژه بیماران اوتیسم است و سازمان تامین‌اجتماعی در تعامل با انجمن اوتیسم کشور به عقد قرارداد با مراکز ارائه خدمات درمانی و توانبخشی اقدام کرده و اکنون همه مراکز ارائه‌کننده خدمات توانبخشی به بیماران اوتیسم که درخواست همکاری با سازمان داشته‌اند، موفق به عقد قرارداد همکاری شده‌اند.

خدمات ویژه برای بیماران خاص

از دیگر خدمات تامین اجتماعی در دولت مردمی، خدمات ویژه در نظر گرفته شده برای بیماران خاص شامل تالاسمی، هموفیلی، پیوند کلیه، بیماران ام اس (MS) و بیماران مبتلا به سرطان در سازمان تامین‌اجتماعی که با هدف کاهش هزینه و بار مالی پرداخت از جیب این بیماران، انجام شده است و در سال ۱۴۰۲ بسته خدمتی ویژه این گروه از بیماران بازنگری و توسعه پیدا کرد. بسته خدمات درمانی پیوند کلیه و کبد (از ابتدای سال ۱۴۰۳)، دیابت، اسکیزوفرنی، سرطان سینه و MS مورد بازبینی مجدد قرار گرفته و سازمان تامین‌اجتماعی منطبق با آخرین دستورالعمل‌های پزشکی، خدمات دارویی و درمانی ویژه برای بیماران فوق الذکر در نظر گرفته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha