ارومیه عزادار شهدای کربلا/ ماتمی که هر سال کل شهر را سیاه‌پوش مظلومیت می کند

ارومیه- ایرنا- شهر ارومیه همپای دیگر شهرهای کشور از آغاز ماه محرم و با یادآوری مظلومیت حضرت سیدالشهدا (ع) سیاهپوش شده و عزادار ماتم کربلا و شهدای کربلایی است؛ مردم نیز با آغاز ماه محرم لباس های مشکی خود را بر تن کرده و با شرکت در هیات ها و مراسم عزاداری در ماتم امام حسین (ع) و یاران باوفای آن حضرت، اشک سوگ بر دامن می ریزند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محرم ماه حزن و حسرت، موسم اشک و آه و آگاهی و محشر عشق و عبرت و ایثار است و این را مردمان این شهر به خوبی در مراسم های عزاداری خود به نمایش می‌گذارند.

با آمدن ماه محرم دسته های عزاداری و هیات های حسینی بار دیگر به پاخاستند چراکه با طلوع خورشید محرم و آفتاب عاشورای حسینی ‌(ع)، شمع شب شکن شهادت ملک وجود ساکنان کوی دوست و اقلیم جان جهانیان را روشن و سمفونی صداقت و ساغر سعادت کام عالم را شیرین و نام ننگین یزیدیان زمان را نفرین می‌کند.

محرم ویژه افراد خاص نیست و همانطور که عشق پیر و جوان نمی‌شناسد، راه حسین نیز سن و سال نمی‌شناسد و این موضوع را در این ایام محرم و از ساعات ۹ شب به بعد در هیات‌ها می‌توان دید؛ جایی که کار به جوان‌ترها سپرده شده است و دیگر بزرگ‌ترها فقط نظاره می‌کنند.

سربازان و فدائیان حضرت اباعبدالله (ع‌) در نهضت نیکوی عاشورا با تن پوش تقوا و سنگر ثبات به جنگ جهالت رفته و موانع عقیدتی، مفاسد سیاسی و منکرات اجتماعی دستگاه ظالم و ستم پیشه یزید را به آدم و عالم ابلاغ کردند.

ارومیه عزادار شهدای کربلا/ ماتمی که کل شهر را سیاه کرد

من هر شب به هیات حسینی(ع) می‌آیم

سینا صفایی از عزاداران ارومیه ای که میهمان هیات حسینی است، به ایرنا می گوید: ما همه عزادار حسین(ع) هستیم و در این عزاداری ها با فرهنگ غنی عزاداری یک جا جمع شده تا به جهانیان از حسین (ع) بگوییم.

او ادامه داد: من هر شب به هیات حسینی (ع) می‌‍آیم حرف دلم را به آقا امام حسین (ع) عرض می کنم؛ چون او شفا دهنده و ضامن ما در نزد خداوند است.

هیات های عزای حسینی در شب های محرم حال و هوای دیگری دارد

شیوا گل محمدی از عزادارانی است که به همراه خانواده اش در حال وارد شدن به هیات حسینی (ع) است؛ او به ایرنا می‌گوید: این هیات ها حال و هوای معنوی دیگری دارند و روح انسان را جلا می دهند.

او اضافه کرد: با آغاز محرم به همراه خانواده ام هر شب برای عزاداری به این مسجد می‌آییم و آقایان با سینه زنی و خانم ها با دعا خوانی و گریه بر مصائب امام حسین (ع) و یاران باوفایش، صحنه باشکوهی از عزاداری را خلق می‌کنند که امیدوارم مورد قبول درگاه الهی از این عزاداران باشد.

ارومیه عزادار شهدای کربلا/ ماتمی که کل شهر را سیاه کرد

۳۰ سال است که به این هیات می‌آیم

حسین جامعی از شهروندان ارومیه ای حاضر در عزاداری های شب های محرم است و به ایرنا می گوید: الان حدود ۳۰ سال است که در این عزاداری ها شرکت می کنم و اولین بار پدرم دستم را گرفت و به این هیات آورد، حال او که نیست من با این هیات به یادامام حسین(ع) و شفاعت پدرم عزاداری می‌کنم.

او ادامه داد: در تاسوعا و عاشورا نیز عَلَم به دست می شوم و به نیت شادی روح پدرم پرچم عزای حسینی(ع) را در میان عزاداران می‌چرخانم.

با شنیدن صدای حال دل مردم در ماه محرم، سراغ مدیران شهری رفتیم تا در خصوص آماده سازی شهر ارومیه برای ماه محرم صحبت کنیم.

ارومیه عزادار شهدای کربلا/ ماتمی که کل شهر را سیاه کرد

ارومیه سیاه پوش است

رییس سازمان سیما منظر و فضای سبز شهری شهرداری ارومیه نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ضمن تسلیت ایام سوگواری سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین (ع) اظهار کرد: نیروهای سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری ارومیه طی روزهای اخیر کل معابر اصلی و پرتردد شهر را سیاه پوش کردند.

علی شایگان افزود: یکی از وظایف اصلی سازمان سیما و منظر، آذین‌بندی و سیاه پوش کردن شهر در مناسبت‌های مذهبی و ملی است که هر سال همزمان با اعلان عزای سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) نسبت به این مهم بصورت فراگیر اقدام می‌شود.

وی یادآور شد: در این راستا کلیه میادین، پل‌های رینگ میانی، پل‌های عابر پیاده و خیابان‌های اصلی با ریسه‌های مشکی، کتیبه‌های منقش به نقوش محتوایی مربوط به ماه محرم، پرچم‌های افقی و عمودی همچنین پارچه‌های بزرگ مشکی افقی برای عرض خیابان‌های پرتردد، سیاه پوش شده است.

ارومیه عزادار شهدای کربلا/ ماتمی که کل شهر را سیاه کرد

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha