محصولات چهارمحال و بختیاری قابلیت صادرات را به نیکاراگوئه دارد

شهرکرد – ایرنا – رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی چهار محال و بختیاری گفت: سیمان یکی از محصولات مهم این استان است که همراه برخی از محصولات دیگر امکان صادرات این محصول به کشور نیکاراگوئه را دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شهرام زارع فارسانی روز سه شنبه در نشست فعالان اقتصادی و بازرگانی استان با سفیر نیکاراگوئه در ایران افزود: سیمان شهرکرد یکی از بهترین ویژند(برند)های کشور است که یکی از بهترین آنالیزهای شیمیایی سیمان را دارد.

وی اظهار داشت: چهارمحال و بختیاری یکی از بزرگترین تولیدکنندگان اوره کشور است و توان و آمادگی صادرات اوره به این کشور را داریم.

محصولات چهارمحال و بختیاری قابلیت صادرات را به نیکاراگوئه دارد

زارع با بیان اینکه چهارمحال و بختیاری از بزرگترین تولیدکنندگان بادام کشور به شمار می‌رود، گفت: بیشترین صادرات بادام این استان به هندوستان و آمریکا است.

وی در خصوص واردات گوشت نیز گفت: چهارمحال و بختیاری یک فصل از سال همیشه با کمبود گوشت روبرو است که تلاش می‌شود با رایزنی‌های لازم شرایط واردات گوشت از کشور نیکاراگوئه به استان انجام شود.

تنوع مقاصد صادراتی از سیاست‌های ایران است

رییس شورای بین المللی اتاق بازرگانی ایران در مالزی گفت: با توجه به تنوع محصولات صادراتی ایران؛ تنوع بخشی به مقاصد صادراتی از مهمترین سیاست‌های این کشور به شمار می‌رود.

به گزارش ایرنا، هادی شهپر در نشست تخصصی بررسی فرصت‌های تجاری کشور نیکاراگوئه با استان چهارمحال و بختیاری که با حضور سفیر این کشور برگزار شد افزود: تنوع محصولات و مقاصد صادراتی از سیاست‌های رییس جمهور شهید بود و یکی از موضوعاتی که در این خصوص محقق شد ایجاد ارتباط با بلوک‌های منطقه‌ای بود.

وی اظهار داشت: در این ارتباط هر وقت از دیدگاه‌های اقتصادی با بلوک‌های منطقه‌ای ارتباط تجاری خوب و مناسبی برقرار شود درعمل حوزه صادرات گسترش یافته است.

رییس شورای بین المللی اتاق بازرگانی ایران در مالزی گفت: عضویت ایران در پیمان شانگهای، بریکس و ایجاد ارتباط با کشورهای حوزه آسه آن به عنوان یکی از قدرت‌های منطقه‌ای در جنوب شرق آسیا از رخدادهای خوب در بخش اقتصادی است.

شهپر با اشاره به سفر رییس جمهور شهید به آمریکای لاتین و ایجاد ارتباط با کشورهای نیکاراگوئه، کوبا و ونزوئلا و سفر به شرق آفریقا و ایجاد ارتباط با کشورهای تانزانیا، کنیا و اوگاندا گفت: همه اینها بیانگر این است که باید در حوزه صادراتی به سمت بلوک‌های منطقه‌ای حرکت کرد و تنوع محصولات صادراتی داشته باشیم.

رییس شورای بین المللی اتاق بازرگانی ایران در مالزی افزود: چهارمحال و بختیاری از جمله استان‌هایی است که تنوع خوبی در خصوص صادرات محصولات صادراتی غیرنفتی دارد.

شهپر در خصوص کشور نیکاراگوئه اظهار داشت: این کشور به‌عنوان ویترین کشورهای آمریکای لاتین به لحاظ جایگاه راهبردی(استراتژیک) و ژئوپلتیکی جایگاه خاصی در منطقه آمریکای لاتین و مرکزی دارد.

وی یادآور شد: نزدیکی نیکاراگوئه به کانال پاناما که پنج درصد تجارت جهانی از این کانال انجام می‌شود موجب شده تا به عنوان یک کشور هاپ و ویترین صادرات محصولات ایران به کشورهای آمریکای لاتین و آمریکا مرکزی معرفی شود.

رییس شورای بین المللی اتاق بازرگانی ایران در مالزی با تاکید بر اصل صادارت پایدار و پایداری در تجارت گفت: موقت بودن صادرات ایران یکی از معضلات بزرگ این بخش به شمار می‌رود که باید با برنامه‌ریزی دقیق و توجه به مقوله‌هایی از جمله مردم، محیط زیست، رفاه و تولید به سمت صادرات پایدار محصولات حرکت کرد.

شهپر ادامه داد: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی این استان به عنوان یکی از اتاق‌های پرپتانسیل و فعال در توسعه پایدار است که می‌تواند متولی این بخش در کشور باشد.

رییس شورای بین المللی اتاق بازرگانی ایران در مالزی ادامه داد: در شرایط کنونی برای دست یافتن به توسعه پایدار در صادرات باید به جای انتخاب تک تک کشورها به سمت بلوک‌های منطقه‌ای حرکت کرد.

شهپر با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب در خصوص توسعه سواحل مکران گفت: اقتصاد دنیا در چند سال آینده به سمت شرق پیش می‌رود و سفرهای رئیس جمهور شهید به کشورهای شرقی و آمریکای لاتین در راستای همین هدف بوده است.

وی اظهار داشت: هر چند براساس این پیش‌بینی قرار است یک جاده و کمربند از چین به سواحل مکران در چابهار برسد ولی هنوز این اصل در بین مسوولان بخش خصوصی و دولتی کشور نهادینه نشده است.

به گزارش ایرنا، رامون البرتو مونکادا کولیندرس سفیر نیکاراگوئه در جمهوری اسلامی ایران در سفر ۲ روزه خود به چهارمحال و بختیاری از ۲ شرکت صنعتی از جمله تولیدکننده لامپ LED و مصنوعات چوبی استان بازدید کرد و امروز نیز در نشست با فعالان اقتصادی استان با ظرفیت‌ها و قابلیت‌های سرمایه‌گذاری چهارمحال و بختیاری آشنا شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha