اقتضائات فرهنگی و اقتصادی هر کشور بر بازار کتاب کودک موثر است

تهران- ایرنا- مدیر کارگزاری ادبی صبا گفت: اقتضائات فرهنگی و اقتصادی هر کشور اثر مستقیمی بر بازار کتاب به‌خصوص روی کتاب کودک دارد.

مریم رونق با اشاره به تجربه حضورش در نمایشگاه اخیر کتاب پکن در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب ایرنا، با اشاره به اینکه در سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۹ صرفا در بازار کتاب آمریکای شمالی، اروپا و کتاب‌های دانشگاهی و مجله‌های علمی فعال بوده است، گفت: به همین دلیل فضای نمایشگاه کتاب پکن برای من کاملا جدید بود. روندهای بازار کتاب در هر کشور با کشور دیگر متفاوت است و اقتضائات فرهنگی و اقتصادی، اثر مستقیمی بر این بازار به‌خصوص روی کتاب کودک دارد.

به گفته مدیر کارگزاری ادبی صبا علاوه بر تفاوت در استانداردهای کتاب کودک از لحاظ محتوا و رده‌های سنی، جنس تصویرگری غالب در کشور چین هم قابل توجه است. تفاوت ساختاربندی ناشران چینی، که اغلب دولتی هستند، کار را پیچیده و البته چالشی می‌کند.

او درباره تجربه حضور در نمایشگاه پکن توضیح داد: فضای کلی نمایشگاه نشان می‌داد که هم کشورها و هم ناشران و آژانس‌های خارجی تمایل زیادی به حضور در این نمایشگاه و کلا در بازار کتاب چین دارند. اکثر ناشران اروپایی حتی نمایندگان مستقری در چین دارند که کار برقراری ارتباط آن‌ها را با ناشران داخلی انجام می‌دهند.

اقتضائات فرهنگی و اقتصادی هر کشور بر بازار کتاب کودک موثر است

امید تبدیل ملاقات به مبادلات فرهنگی

به گفته رونق، آژانس صبا در نمایشگاه کتاب پکن با نمایندگان چندین ناشر، آژانس ادبی، و بنگاه خبری از کشورهای چین، مالزی، تایلند، نپال، ترکیه، فرانسه، شیلی، امارات، و ایتالیا ملاقات داشت. این آژانس هم‌چنین در نخستین دوره همایش تجاری حق رایت کشورهای عضو جاده ابریشم، که در سومین روز نمایشگاه برگزار شد، حضور داشت و توانست با نمایندگان ناشران حاضر در این رویداد ملاقات داشته باشد. علاوه بر معرفی کتاب‌های کودک در کاتالوگ منتخب آژانس، کتاب‌های برگزیده ناشران عضو انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان هم در کاتالوگ جداگانه‌ای معرفی شد.

علاقه ناشران چینی به مبادله کتاب به‌ویژه در حوزه فرهنگ و تمدن شرق درخور توجه است

مدیر کارگزاری ادبی صبا با اشاره به اینکه علاقه ناشران چینی به مبادله کتاب به‌ویژه در حوزه فرهنگ و تمدن شرق درخور توجه است، افزود: باتوجه به مشترکات فرهنگ شرقی هر دو سرزمین ایران و چین، امید است این ملاقات‌ها به مبالادت فرهنگی در سال‌های پیش‌رو بیانجامد.

او افزود: در کل ارزیابی من از حضور آژانس صبا در این بازار مثبت بود. البته این‌که تا چه اندازه خود بازار جای کار دارد، تنها با گذشت زمان و پیگیری‌های مستمر بعدی قابل ارزیابی است.

لزوم توجه به متن و تصویر به شکل هم‌زمان

رونق با تاکید بر سابقه حضور در چهار دوره متوالی در نمایشگاه کتاب فرانکفورت ادامه داد: سال ۲۰۱۷ هم به‌عنوان سفیر رسمی کلوپ کسب‌وکار همین نمایشگاه انتخاب شدم و با این کلوپ فعالیت داشتم. پیش از آن هم در دوره کارشناسی‌ارشد، در کنفرانس‌های سالانه «انجمن ناشران علمی» در آمریکا شرکت می‌کردم که با توجه به فعالیت‌هایی که در کمیته‌های مختلف این انجمن داشتم، در سال ۲۰۱۴ افتخار دریافت «جایزه رهبران درحال‌ظهور (Emerging Leader Award)» را پیدا کردم.

آژانس صبا با همکاری انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان حضور نقاشی‌های کودکان ایران را در سی‌ویکمین مسابقه سالانه جهانی نقاشی کودک تسهیل کرد

او درباره فعالیت‌هایی که در رویدادهای فرهنگی بین‌المللی انجام داده است، توضیح داد: برنامه‌های آژانس صبا تنها منحصر به فعالیت‌های مبادله رایت کتاب نیست. تسهیل فعالیت‌های فرهنگی در حوزه کودک ازجمله برنامه‌های این آژانس است. به‌عنوان مثال، آژانس صبا با همکاری انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان حضور نقاشی‌های کودکان ایران را در سی‌ویکمین مسابقه سالانه جهانی نقاشی کودک تسهیل کرد. برنامه‌ریزی برای دوره سی‌ودوم این مسابقه هم‌اکنون درحال انجام است. تعریف و برگزاری دوره‌های آموزشی برای آشناسازی ناشران کودک و نوجوان، تسهیل‌گری در حوزه ترجمه و تصویرگری نیز ازجمله برنامه‌های آینده این آژانس است.

مدیر انتشارات فرمنش با اشاره به سابقه ۱۸ ساله در فعالیت فرهنگی، به لزوم توجه به متن و تصویر به شکل هم‌زمان تاکید کرد و ادامه داد: آژانس صبا ضمن درخواست مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌طور رسمی حضور خود را در سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در اردیبهشت امسال اعلام کرد، و خوشبختانه در این نمایشگاه هم مذاکرات و ملاقات‌های موثری را با مهمانان خارجی نمایشگاه کتاب تهران داشت و توانست فرصت دیدار و صحبت این مهمانان خارجی را با ناشران کودک و نوجوان حاضر در نمایشگاه کتاب تهران فراهم آورد.

اقتضائات فرهنگی و اقتصادی هر کشور بر بازار کتاب کودک موثر است

سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب پکن از ۳۰ خرداد تا سوم تیر ۱۴۰۳ به فعالیت خود ادامه داد. در این رویداد، غرفه‌دارانی از ۷۱ کشور دنیا با بیش از ۲۲۰ هزار عنوان کتاب شرکت کرده بودند. در این نمایشگاه که تا سوم تیر ماه ادامه دارد، ۱۰۵۰ غرفه دار خارجی حضور دارند که نسبت به سال گذشته ۱۵۰ غرفه بیشتر برپا شده است. جمهوری اسلامی ایران نیز در این نمایشگاه در یک غرفه ۳۶ متری حضور دارد و بیش از ۵۰۰ عنوان کتاب را با تمرکز بر کتاب کودک و تصویرگری کتاب کودک به نمایش گذاشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha