۱۹ تیر ۱۴۰۳، ۱۵:۴۷
کد خبرنگار: 882
کد خبر: 85534586
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

مذاکرات رسمی پوتین و مودی در کرملین درباره مناقشه اوکراین

مسکو- ایرنا- ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه روز سه‌شنبه در کاخ بزرگ کرملین با نارندرا مودی نخست وزیر هند که در نخستین سفر خارجی خود پس از پیروزی مجدد در انتخابات پارلمانی این کشور به مسکو سفر کرده است، به صورت رسمی دیدار و مذاکره کرد.

به گزارش ایرنا از منابع خبری روس، پوتین و مودی پیش از این روز دوشنبه گفت‌وگوهایی غیررسمی داشتند؛ مذاکراتی که به گفته سخنگوی کرملین بیش از سه ساعت به طول انجامید.

مذاکرات رسمی پوتین و مودی در کرملین درباره مناقشه اوکراین

روابط روسیه و هند، راهبردی است
رئیس جمهوری روسیه در آغاز مذاکرات مشترک با نخست وزیر هند، خطاب به مودی گفت: این اولین سفر رسمی شما پس از انتصاب مجدد پس از پیروزی دوباره در انتخابات پارلمانی هند است. من می خواهم یک بار دیگر (تصدی این مسئولیت را) به شما تبریک بگویم.
پوتین اظهار داشت: روسیه و هند دارای دوستی دیرینه و روابط خوبی هستند که طی دهه ها توسعه یافته است؛ دو کشور امسال هفتاد و هفتمین سال برقراری روابط دیپلماتیک را جشن می گیرند.
وی با بیان اینکه روابط مسکو – دهلی نو دارای ویژگی ممتاز مشارکت راهبردی است، گفت: ما دائماً در تماس هستیم و توجه اصلی را به توسعه روابط تجاری و اقتصادی داریم که البته توسعه این مناسبات، منافع مردم هند و مردم فدراسیون روسیه را محقق می‌کند.

مذاکرات رسمی پوتین و مودی در کرملین درباره مناقشه اوکراین

رشد بیش از ۶۰ درصدی مبادلات تجاری روسیه و هند
رئیس‌جمهوری روسیه یادآور شد: در سال ۲۰۲۳ میلادی، گردش تجاری دو کشور ۶۰ درصد و حتی بیشتر - ۶۶ درصد - افزایش یافت؛ حجم مبادلات تجاری دو جانبه در سه ماهه اول سال جاری میلادی (۲۰۲۴) نیز ۲۰ درصد افزایش یافته است.
وی یادآور شد: روسیه و هند در عرصه بین المللی، از جمله در سازمان‌های بین‌المللی، در درجه اول در سازمان ملل و در سازوکارهایی مانند سازمان همکاری شانگهای و بریکس همکاری نزدیک داریم.

مذاکرات رسمی پوتین و مودی در کرملین درباره مناقشه اوکراین

تشکر از هند به خاطر تلاش برای حل مسالمت آمیز مناقشه اوکراین
پوتین گفت:‌ ما دیروز (دوشنبه) این فرصت را داشتیم که در یک محیط غیررسمی عملاً در مورد همه مسائل (با یکدیگر) صحبت کنیم.
رئیس‌جمهوری روسیه خطاب به نخست وزیر هند گفت:‌ من از شما به خاطر توجهی که به مهم‌ترین مشکلات، از جمله تلاش برای یافتن راه‌هایی برای حل مسالمت‌آمیز بحران اوکراین دارید، سپاسگزارم.
پوتین در ادامه از مودی برای شرکت در اجلاس سران بریکس که اول تا سوم آبان‌ماه ۱۴۰۳ در کازان مرکز تاتارستان روسیه برگزار می‌شود، دعوت کرد.

مذاکرات رسمی پوتین و مودی در کرملین درباره مناقشه اوکراین

نخست‌وزیر هند: حملات تروریستی به روسیه را محکوم می‌کنیم
مودی نخست وزیر هند نیز در سخنانی در آغاز این مذاکرات،‌ از میهمان‌نوازی گرم روسیه و تبریک پوتین به خاطر موفقیت حزب مودی در انتخابات اخیر هند،‌ تشکر کرد و با اشاره به انتخابات اسفندماه ۱۴۰۲ ریاست‌جمهوری روسیه، خطاب به پوتین گفت:‌ می خواهم یک بار دیگر پیروزی درخشان شما را تبریک بگویم.
مودی با اشاره به حملات تروریستی فروردین و تیرماه ۱۴۰۳ به تالار کروکوس سیتی مسکو و داغستان روسیه گفت: هند در نیم قرن گذشته از تروریسم در رنج بوده است و از این رو، آلام آسیب ‌دیدگان از حملات تروریستی اخیر در روسیه را درک می‌کند؛ هند قویا انواع تروریسم را محکوم می‌کند.

۱۷ ملاقات مودی و پوتین در ۱۰ سال گذشته
نخست وزیر هند با بیان اینکه در ۲۵ سال گذشته، روابط عمیقی با روسیه و شخص پوتین داشته است، گفت:‌ ما در طول ۱۰ سال گذشته ۱۷ بار ملاقات کرده ایم؛ این سفر، ششمین سفر من به روسیه است و امروز در بیست و دومین اجلاس دوجانبه شرکت می کنیم. همه اینها از عمق روابط و همکاری نزدیک ما حکایت دارد.

همکاری خود با روسیه را تقویت خواهیم کرد
مودی ادامه داد:‌ با اطمینان می توانم بگویم با توجه به تجربیات گذشته، در آینده نیز همکاری خود را تقویت خواهیم کرد و همه جوانب همکاری را تعمیق خواهیم بخشید و به اهداف جدیدی دست خواهیم یافت.

گذر هند و روسیه از پنج سال سخت با دوستی و همکاری
نخست‌وزیر هند در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه پنج سال گذشته دوران سختی برای همه کشورهای دنیا بوده است، از درگیری‌ها، بحران‌ها و شیوع کووید ۱۹ به عنوان مصادیق سخن خود نام برد.
مودی در ادامه اظهار داشت:‌ در هنگامه شرایط سخت جهان بشری، به برکت دوستی هند و روسیه، زمانی که جهان با بحران های مختلفی در زمینه امنیت غذایی، سوخت و کودهای شیمیایی روبرو بود، به لطف دوستی ما با شما بود که از این بحران‌ها عبور کردیم.
وی ادامه داد: تمام مشکلات برای کشاورزان هندی وجود داشت و ما تمام نیازهای کود آنها را برطرف کردیم و این (امر به دنبال) دوستی ویژه ما با شماست و ما کاملا متعهد به حفاظت از منافع کشاورزان هندی با استفاده از همکاری خود با شما هستیم. ما در این مسیر به کار خود ادامه خواهیم داد و همکاری خود را تقویت خواهیم کرد.

تشکر از روسیه بخاطر کمک به گذر هند از مشکلات انرژی
نخست وزیر هند همچنین گفت: کل جهان در زمینه سوخت، انرژی با بحران مواجه است، اما به لطف همکاری دهلی نو و مسکو، ما توانستیم از هر گونه مشکلی برای شهروندان عادی هند جلوگیری کنیم وسوخت مورد نیاز آنها را تأمین کردیم.
وی افزود: تمام جهان باید بدانند که به لطف همکاری هند و روسیه در بخش انرژی، ما ثبات را در بازار جهانی تضمین کرده‌ایم.
مودی اظهار داشت: در بسیاری از کشورهای جهان، مردم در زمینه سوخت و گازوئیل با مشکل مواجه هستند، اما به لطف توافقات ما در این زمینه، در بخش انرژی، توانستیم این سوخت را برای شهروندان خود فراهم کنیم.
وی ادامه داد: ما نه تنها سوخت را برای شهروندان خود فراهم کردیم، بلکه توانستیم تورم را تحت کنترل داشته باشیم و ثبات را نیز تضمین کنیم؛ برای این من از شما بسیار سپاسگزارم.

تبادل نظر درباره اوکراین
نخست وزیر هند با اشاره به بازتاب‌های بین‌المللی سفر خود به مسکو گفت: اینکه تمام دنیا با علاقه، نتایج سفر من به مسکو را دنبال می کند، به دیدار ما معنا می‌دهد، مخصوصا اینکه روز دوشنبه فرصت فوق‌العاده‌ای داشتیم که بیش از چهار ساعت در محل اقامت شما (پوتین) باشیم.
مودی درباره گفت‌وگوهای غیررسمی خود با پوتین در اقامتگاه وی اظهار داشت:‌ ما همه مسائل را مورد بحث قرار دادیم و من بسیار خوشحالم که در مورد اوکراین به صورت باز تبادل نظر کردیم، به نظرات یکدیگر احترام گذاشتیم و با آرامش صحبت کردیم.
نخست وزیر هند در ادامه گفت:‌ این کشور در دوران ریاست خود بر گروه ۲۰، صدای کشورهای جنوب جهان را به جامعه جهانی رساند؛ دیروز هم در گفت‌وگوها با شما (پوتین) این فرصت را داشتم که در این باره صحبت کنیم.

جنگ، راه حل نیست
مودی در ادامه گفت: هر فردی که به انسانیت اعتقاد دارد، وقتی مردم می میرند، و به ویژه وقتی کودکان بی گناه می میرند، احساس درد می کند. وقتی چنین دردی را احساس می کنیم، قلبمان منفجر می شود و من دیروز این فرصت را داشتم که در مورد این مسائل با شما (پوتین) صحبت کنم.
نخست وزیر هند اظهار داشت:‌ صلح برای آینده روشن نسل های آینده ما ضروری است. بنابراین ما معتقدیم که جنگ راه حل نیست. راه حل نمی تواند از طریق جنگ باشد. بمب، موشک و تفنگ نمی تواند صلح را تضمین کند، بنابراین ما بر گفتگو تاکید می کنیم و گفت و گو ضروری است.
وی گفت: دیروز ما نیز توافق کردیم که در اسرع وقت صلح برقرار شود و در این راستا، هند آمادگی دارد به هر نحوی در این زمینه کمک کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha