اربعین امسال بیش از ۸۰۰ هزار زائر از مرز خسروی عازم عراق می شوند

قصرشیرین- ایرنا- فرمانده انتظامی استان کرمانشاه از آمادگی مرز خسروی برای استقبال و پذیرایی زائران اربعین خبر داد و گفت: پیش بینی می شود در ایام اربعین امسال شاهد خروج بیش از ۸۰۰ هزار زائر از این مرز به عراق باشیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سردار مهدی حاجیان روز سه شنبه در جلسه قرارگاه اربعین انتظامی استان کرمانشاه در پایانه مرزی خسروی با حضور رئیس قرارگاه اربعین فراجا افزود: مقایسه آمار ترددهای ۲ سال گذشته از مرز خسروی نشان دهنده استقبال زائران از این مرز برای حضور در راهپیمایی اربعین و رشد قابل توجه زائران است.

وی ادامه داد: در اربعین سال ۱۴۰۱ شاهد خروج ۲۴۸ هزار زائر از مرز خسروی بودیم که این رقم برای اربعین سال ۱۴۰۲ به ۴۶۸ هزار نفر افزایش یافت.

فرمانده انتظامی استان ‌کرمانشاه افزود: با توجه به فراهم شدن امکانات زیرساختی و رفاهی گسترده تر در مرز خسروی برای اربعین امسال پیش بینی می شود بیش از ۸۰۰ هزار زائر از این مرز خسروی عازم کربلای معلی و عتبات عالیات شوند.

حاجیان همچنین با بیان اینکه سال گذشته بیش از ۳۵۳ هزار از زائران اربعین ، مرز خسروی را برای بازگشت به کشور انتخاب کردند، گفت: این رقم در اربعین امسال به طور قطع افزایش خواهد داشت.

وی همچنین با اشاره به وجود ۵۸ گیت ۲ نفره در پایانه خسروی، تصریح کرد: این آمادگی وجود دارد که تعداد گیت ها برای اربعین امسال به ۱۰۰ مورد نیز افزایش یابد.

حاجیان در ادامه با بیان اینکه کار ساماندهی پارکینگ خودروها نیز در حال انجام است، گفت: با توجه به افزایش حضور زائران در خسروی برای سفر به عتبات عالیات، پیش بینی جای پارک برای ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو صورت گرفته است.

رییس پلیس استان کرمانشاه با بیان اینکه در مرز خسروی قابلیت افزایش ظرفیت پارکینگ خودرو بیشتر از عدد اعلام شده نیز وجود دارد، گفت: تمامی پارکینگ ها ملزم به داشتن استانداردهای لازم از جمله تجهیز به دوربین مدار بسته و بلوک بندی مشخص هستند.

وی همچنین از حضور بیش از ۱۸۰ تیم پلیس راه و راهور در سطح محورهای مواصلاتی استان کرمانشاه خبر داد و گفت: ۶۳۸ کیلومتر از محورهای مواصلاتی استان توسط این تیم ها تحت کنترل و پوشش ترافیکی قرار می گیرد.

حاجیان همچنین با اشاره به وجود ۱۰۰ دوربین در محورهای محل تردد زائران اربعین از شناسایی ۶۴ نقطه حادثه خیز خبر داد و گفت: این نقاط به مسوولان مربوطه معرفی و کار اصلاح و بهسازی آن ها در حال انجام است.

او پلیس را مرکز خدمات رسانی به زائران اربعین عنوان کرد و در عین حال از مشخص بودن وظایف هر کدام از بخش های انتظامی خبر داد و گفت: تلاش می کنیم تا این وظایف به نحو احسن انجام و خدمات لازم به زوار ارائه شود. اربعین امسال بیش از ۸۰۰ هزار زائر از مرز خسروی عازم عراق می شوند

وی ادامه داد: شرایط برای میزبانی شایسته از زائران اربعین در استان فراهم است و آخرین هماهنگی ها نیز در حال انجام بوده تا بتوانیم امسال خدمات متفاوت تر و بهتری به زوار کربلا ارائه دهیم.

حاجیان با تاکید بر تلاش پلیس برای به کارگیری همه ظرفیت ها در ایام اربعین حسینی، خواستار همراهی همه دستگاه های اجرایی با پلیس به منظور ارائه خدمات هر چه بهتر به زائران اربعین شد و گفت: خدمت به زوار حضرت اباعبدالله الحسین (ع ) وظیفه ای همگانی است و نیاز است از هم اکنون اقدام های لازم صورت گیرد.

به گزارش ایرنا، فرمانده قرارگاه اربعین فراجا ظهر امروز سه شنبه در راس هیاتی متشکل از فرماندهان انتظامی و مرزبانی استان کرمانشاه به مرز خسروی آمد و از پایانه مرزی و زیرساخت‌های این مرز برای تردد زائران بازدید و در جلسه قرارگاه اربعین حضور یافت.

خسروی کوتاهترین مسیر به کربلای معلی

به گزارش ایرنا؛ مرز خسروی در شهرستان مرزی قصرشیرین در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است که خسروی - منذریه مسیر اصلی به سمت جاده بغداد پایتخت عراق و از این طریق به کشور سوریه و در نهایت به بندر حلب در ساحل دریای مدیترانه متصل می‌شود.

مرز رسمی خسروی در فاصله ۱۵ کیلومتری قصرشیرین تا بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰۰، کاظمین ۲۰۳ و تا سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد و به دلیل مسافت کوتاهی که نسبت به سایر مرزهای کشورمان با شهرهای زیارتی و مهم عراق دارد، کانونی مهم برای تردد مسافران و زائران ایرانی و عراقی است.

قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت و بیش از ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد که دارای ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان است.

در این شهرستان ۱۴ واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا درجه سه با ۳۲۲ اتاق و یک هزار و۵۰ تخت از اوایل دهه ۸۰ ساخته شده تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق، یک شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشند، این مهم با هدف رونق بخشیدن به شهر و بهره مندی مردم قصرشیرین از مزایای تردد زوار صورت می گرفت.

خسروی یکی از مرزهای مهم و با موقعیت راهبردی کشورمان است که این مرز بین المللی قدیمی‌ترین مرز رسمی کشورمان با عراق برای تردد زائران عتبات عالیات است که در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha