اطلاع‌رسانی درباره قوانین گمرکی ۲ هفته پیش از اجرا ضروری است 

اصفهان- ایرنا- مدیرکل گمرکات استان اصفهان گفت: لازم است قوانین و مقررات جدید گمرکی درباره صادرات و واردات انواع کالا با مشورت بهره‌برداران(ذینفعان)، تدوین و ۲ هفته پیش از اجرا، اطلاع‌رسانی شود.  

به گزارش ایرنا، روابط عمومی اداره کل گمرکات استان اصفهان روز چهارشنبه به نقل از رسول کوهستانی‌پزوه افزود: صاحبان کالا باید از قوانین و مقررات و حقوق مکتسبه خود در زمینه گمرک و صادرات و واردات مطلع باشند.

وی ادامه داد: در داخل کشور علاوه بر وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های سیاستگذار در بازرگانی خارجی، انجمن‌های صنفی حمل و نقل، کارگزاران گمرکی، اتاق‌های بازرگانی، صاحبان صنایع و سایر تشکل‌های مردم نهاد و خدمت گیرندگان گمرک به مقررات و الزامات گمرکی حساس هستند و به آن توجه دارند.

وی با اشاره به مواد ۲۴ تا ۳۰ قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار و ماده ۱۱ آیین‌نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات، اظهار داشت: وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است تغییرات کلی آیین‌نامه اجرایی این قانون و جدول‌های ضمیمه مقررات صادرات و واردات را پیش از پایان هر سال، برای سال بعد و تغییرات موردی آنها را پس از نظرخواهی از دستگاه‌های مربوطه و اتاق بازرگانی با منظور کردن حقوق مکتسب، تهیه و پس از تصویب هیات وزیران برای اطلاع عموم منتشر کند.

کوهستانی‌پزوه با اشاره به دستگاه‌های مرتبط و ناظر بر تجارت و ترخیص کالا از گمرک خاطرنشان کرد: بیش از ۳۰ قانون و مقررات مرتبط با وظایف گمرک، بیش از ۴۰ کنوانسیون و موافقت‌نامه بین‌المللی گمرکی و ۴۵ وزارتخانه و دستگاه دولتی یا وابسته به دولت از طریق نظارت و اعمال کنترل و صدور مجوز یا همکاری به‌طور مستقیم با گمرک (صادرات، واردات و ترانزیت) در ارتباط هستند.
وی بیان کرد: ۸۶ نهاد، شورا، کمیسیون، کارگروه، وزارتخانه و سازمان برای وضع قوانین و ضوابط ورود، صدور، ترانزیت، ورود و تحویل و تحول کالا در کشورمان نقش دارند.

وی تصریح کرد: علاوه بر تبادل اطلاعات با دست‌کم ۲۵ سازمان مجوزدهنده به‌منظور ترخیص کالا، سازمان‌های نظارتی نظیر استاندارد، غذا و دارو، صنعت، معدن و تجارت، توسعه تجارت، دامپزشکی، جهاد کشاورزی، تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، انرژی اتمی، قرنطینه نباتی، حمل و نقل و پایانه ها، امورمالیاتی، بانک مرکزی، بیمه ها و شرکت‌های حمل و نقل نیز در پنجره واحد تجارت فرامرزی برای تبادل اطلاعات فعالیت می‌کنند.
اصفهان با دارابودن توانمندی های گوناگون تولیدی، کشاورزی صنایع تبدیلی و صنایع دستی در کشور جز مهمترین استان‌ها در زمینه صادرات کالا محسوب می شود.

گمرکات استان اصفهان با پنج گمرک تابعه فعال در کیلومتر پنج جاده اصفهان- شیراز است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha