دولت سیزدهم برای توسعه سکوها و پیام‌رسان‌های بومی چه کرد؟

تهران- ایرنا- در دولت سیزدهم با تامین زیرساخت‌های مورد نیاز، امکان اتصال متقابل پیام‌رسان‌ها و برقراری تماس تصویری مهیا شد تا این سکوها و پیام‌رسان‌های ایرانی در مسیر رشد و خودکفایی قرار بگیرند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، یکی از راهبردهای دولت سیزدهم در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، توسعه پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی بومی بود و در این حوزه اقداماتی انجام شد که وزیر ارتباطات بخشی از آن‌ها را در شبکه اجتماعی ایرانی خود تشریح کرد.

به گفته «عیسی زارع‌پور»، ‌ تامین تجهیزات مورد نیاز همچون سرور، تجهیزات ارتباطی و ذخیره سازی، توسعه مراکز داده اصلی و پشتیبان، کمک به ابری‌سازی، ‌ارائه خدمات امن‌سازی و پشتیبانی حقوقی و قضایی، بخشی از اقدامات برای تقویت پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی بومی به عنوان سرمایه‌های دیجیتال کشور است.

برقراری معافیت مالیاتی کسب و کارهای فعال در سکوهای داخلی، فراهم کردن زیرساخت تماس تصویری برون سکویی، آغاز ارائه خدمات الکترونیک پُرکاربرد دولتی و فراهم کردن مقدمات صدور پروانه فعالیت، از جمله اقدامات برای مزیت بخشی به پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی داخلی در این دوره بود.

گام دیگری که وزارت ارتباطات برای افزایش تعداد کاربران و سهولت دسترسی به پیام‌رسان‌های بومی برداشت، «اتصال متقابل» بین پیام‌رسان‌های ایرانی است. اکنون بین پیام رسان‌های ایتا، ‌بله، سروش پلاس، گپ و آیگپ برقرار است. کاربران با فعال کردن این قابلیت در پیام‌رسان مورد علاقه خود، به دیگران اجازه می‌دهند که از سایر پیام‌رسان‌ها به او پیام بدهند.

همچنین با فراهم کردن زیرساخت‌های موردنیاز پیام‌رسان‌های داخلی، ‌میلیون‌ها تماس تصویری از طریق آنها انجام می‌شود که با این گستردگی تا پیش از این دولت وجود نداشت. در ایام حج و اربعین گذشته بیش از ۲۰ میلیون تماس زائرین ازطریق این سکوها انجام شد.

با حمایت تمام‌قد دولت و خانواده ارتباطات کشور از توسعه سکوهای بومی، ‌آمار کاربران یکتای فعال روزانه، ماهانه و ترافیک پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی داخلی نسبت به ۱۴۰۰ بین چهار تا ۱۵ برابر افزایش یافته است. این حاصل باور رئیس جمهور به ظرفیت‌های داخل کشور بود.

براساس داشبوردها و فایربیس گوگل، در مجموع روزانه حدود ۲۴ میلیون و ماهانه ۴۵ میلیون کاربر یکتا در پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های داخلی فعالند. بر اساس نظرسنجی ایسپا نیز، ۷۵ درصد کاربران از پیام‌رسان‌های داخلی استفاده می‌کنند و تعداد کسانی که فقط از پیام‌رسان‌های داخلی استفاده می‌کنند در ۲ سال گذشته نزدیک به ۲۰ برابر شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha