۲۰ تیر ۱۴۰۳، ۱۱:۲۷
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 85535184
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آغاز دشوار مذاکرات حزب مکرون در پارلمانی بلاتکلیف

تهران-ایرنا- فایننشال تایمز نوشت حزب میانه روی وابسته به امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه در تلاش برای تشکیل دولت ائتلافی مذاکرات دشواری را آغاز کرده است زیرا متحدان احتمالی آنها این حزب را پس زده اند و اردوگاه آنها دچار شکاف شده است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، این روزنامه افزود: مکرون و روسای ائتلاف آنسامبل «همه با هم» (Ensemble) چنین استدلال می کنند که هیچ حزب یا بلوک سیاسی کرسی های کافی را در انتخابات زودهنگام روز یکشنبه برای تشکیل دولت به تنهایی کسب نکرده است.

آنها می گویند هر چند که یک سوم از نمایندگان خود را در انتخابات اخیر پارلمانی از دست داده اند هنوز هم حزبی مهم در هر گونه تشکیل دولت آینده هستند.

یکی از مقامات نزدیک حزب مکرون گفت: اکنون مانعی بر سر راه ما گذاشته شده است، ما تنها نیروهای بزرگسال و بالغ در این مجلس هستیم. چپ ها مانند کودکان رفتار می کنند و فکر می کنند می توانند به تنهایی این مسیر را طی کنند. ما شانس بیشتری برای مذاکره داریم اما آنها در بین خودشان دچار اختلاف شده اند. بنابراین این نوعی سردرگمی است.

به نوشته فایننشال تایمز، مکرون به شکل نامتعارفی در روزهای اخیر از انظار عمومی دور شده است و وظیفه شکستن این بن بست سیاسی را که حاصل نتایج شوکه کننده انتخابات در کشوری بود که به لحاظ سنتی عادت به ائتلاف سازی ندارد، به رهبران حزبش واگذار کرده است.

استفان سژورنه وزیر خارجه فرانسه و متحد قدیمی مکرون که ریاست حزب رنسانس او را برعهده دارد، در مقاله ای در روزنامه لوموند از چپ میانه رو، احزاب مستقل و حزب جمهوریخواه خواست به میز مذاکره بیایند.

آغاز دشوار مذاکرات حزب مکرون در پارلمانی بلاتکلیف

وی در این مقاله نوشت: مسیر دیگری غیرممکن است. ما می توانیم از طریق مذکره و سازش، دولت و نقشه راه برای فرانسه را تشکیل دهیم.

مکرون این هفته با حفظ گابریل اتل به عنوان نخست وزیر، همزمان با مذاکرات در بین احزاب به دنبال خرید زمان بوده است. اما محافل نزدیک به او تایید می کنند که نه حزب جمهوریخواهان که ۳۹ کرسی دارد و نه سوسیالیست های چپ میانه و سبزها اکنون برای تحقق مذکرات برای تشکیل دولت همکاری دارند.

احزاب چپ میانه بخشی از حزب ائتلاف مردمی(NFP)هستند و با کسب ۱۹۰ کرسی در انتخابات پارلمان فرانسه در جایگاه نخست قرار گرفتند و رهبران آنها اکنون مشغول مذاکرات جداگانه ای برای معرفی یک نامزد مشترک برای کرسی نخست وزیری هستند.

ائتلاف NFP روز سه شنبه فشارها بر مکرون را افزایش داد تا به آنها حق دهد که با توجه به داشتن کرسی های بیشتر، دولت را تشکیل دهند.

ژان لوک ملانشون رهبر چپ افراطی مکرون را به از دست دادن زمان متهم کرد و گفت وی به دلیل این که می خواهد تا حد ممکن قدرت را حفظ کند جلوی هر تحولی را گرفته است.

در قانون اساسی فرانسه جدول زمانی مشخصی برای معرفی نخست وزیر تعیین نشده است، اما به طور معمول از حزبی که بیشترین نمایندگان مجلس را دارد، می خواهند دولت تشکیل دهد.

نظرسنجی موسسه هریس که در روزهای یکشنبه و دوشنبه انجام شد نشان داد که اکثریت مردم فرانسه (۶۱ درصد) معتقدند که این کشور نمی تواند اداره شود مگر این که نیروهای سیاسی ائتلاف کنند.

اختلافات درونی در حزب مکرون

آنچه که شرایط را برای مکرون پیچیده تر کرده است اختلافات در ائتلاف میانه روی وی متشکل از حزب رنسانس، حزب مودم به ریاست فرانسوا بایرو و حزب افق ها متعلق به ادوارد فیلیپ نخست وزیر سابق فرانسه است.

بسیاری از نمایندگان میانه روی پارلمان فرانسه که از تصمیم مکرون برای انحلال پارلمان خشمگین هستند تمایل کمتری به پیروی از دستورات از سوی کاخ الیزه دارند.

با پایان دوره ریاست جمهوری مکرون در سال ۲۰۲۷، چندین مقام برجسته در احزاب وابسته به او نیز به دنبال پیشبرد جاه طلبی های ریاست جمهوری خود هستند.

اتل که محبوبیتش در نظرسنجی ها افزایش یافته است مشتاق است که نقش یک رهبر میانه رو را در پارلمان ایفا کند و آشتی با نیروهای میانه روی طیف چپ را ترجیح می دهد.

آغاز دشوار مذاکرات حزب مکرون در پارلمانی بلاتکلیف

اما به گفته دو نفر از افراد نزدیک به اردوگاه رئیس جمهوری فرانسه، یکی دیگر از نقش آفرینان مهم در عرصه سیاسی امروز این کشور که در پشت پرده فعالیت می کند جولیان دنورماندی وزیر سابق کشاورزی است که متحد قدیمی مکرون محسوب می شود و در برنامه مکرون برای انحلال پارلمان نقش داشت.

وی تلاش می کند رهبران چپ میانه را از NFP برای تشکیل ائتلافات احتمالی جدا کند و حتی ممکن است نام خود او به عنوان نخست وزیر مطرح شود.

برخی دیگر در حزب آنسامبل مکرون، به معامله با حزب راست گرای فرانسه تمایل دارند و خاطرنشان می کنند که گرایش رای دهندگان در سالهای اخیر به سمت این حزب بوده است. این درحالی است که حزب راست گرا به رغم محرومیت از کسب اکثریت در پارلمان فرانسه در دور نخست انتخابات بیشترین آرا را کسب کرد. حزب راست افراطی مارین لوپن توانست ۱۴۳ کرسی کسب کند که بزرگترین گروه نمایندگان پارلمانی در تاریخ این حزب است.

ادوارد فیلیپ رئیس حزب افق ها نیز یکی از سیاستمداران محافظه کار و طرفدار بازار آزاد در ائتلاف آنسامبل مکرون است که به سمت ائتلاف با حزب جمهوریخواهان و محروم کردن اجتماع ملی به جای ائتلاف با احزاب چپ گرایش دارد. وی امیدوار به کسب قدرت ریاست جمهوری است و از این رو در هفته های اخیر از مکرون فاصله گرفته است.

آغاز دشوار مذاکرات حزب مکرون در پارلمانی بلاتکلیف

به گفته یکی از افراد نزدیک به مکرون، جرالد دارونین وزیر کشور و از اعضای سابق حزب راست جمهوریخواه تلاش می کنند برخی از اعضای سابق این حزب را جدا کند. وی نیز جاه طلبی های خود را برای دستیابی به کرسی نخست وزیری در ائتلافی با گرایش به طیف راست دنبال می کند.

دارونین روز یکشنبه گفت من فکر می کنم که باید کمی بیش از گذشته از احزاب راست گرا استقبال کنیم و به ائتلافی برای فردا دست یابیم.

فایننشال تایمز نوشت در حالی که تبعات انتخابات پارلمان فرانسه بروز کرده است مکرون هنوز علنا درباره آن صحبتی نکرده است.

یک مقام کاخ الیزه گفته است در شرایطی که اکثریتی واضحی در پارلمان ظهور نکرده است مهم است به مذاکرات زمان داده شود. وی گفت رئیس جمهور ضامن قانون اساسی است و باید نخست وزیر و دولتی را پیدا کند که بتواند بقا پیدا کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha