روضه اصحاب فرهنگ و هنر به یاد شهدای خدمت/ رونمایی از آثار مرتبط با شهید جمهور+ فیلم

تهران- ایرنا- روضه اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه در رثای اهل بیت (ع) به یاد شهدای خدمت با حضور مسئولان برگزار شد، تجلیل از خانواده خادم الرضا (ع) و رونمایی از آثار فرهنگی و هنری مرتبط با شهید جمهور از جمله برنامه‌های این آیین بود.

به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، آیین روضه اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه در رثای اهل بیت (ع) با عنوان تکیه کتاب چهارشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۳ در تالار وحدت برگزار شد.

در این مراسم محمد مخبر سرپرست ریاست جمهوری، دختران شهید جمهور سیدابراهیم رئیسی، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسین دیوسالار مشاور وزیر فرهنگ، محمود سالاری معاون امور هنری وزارت فرهنگ، سیدمحمود اسلامی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی رئیس بنیاد شهید، مرتضی آقاتهرانی رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس و جمعی از مسئولان و اهالی فرهنگ و هنر حضور داشتند.

اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه در همه رویدادها همراه ما بودند

وزیر فرهنگ در این مراسم ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرارسیدن ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان، گفت: از اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه تشکر می کنم که در همه رویدادها در کنار و همراه ما بودند و حس اتحاد، وحدت و خویشاوندی بین ما به وجود آمد.

محمدمهدی اسماعیلی افزود: برای ما سخت است که پایان دولت در موعدی زودتر از زمان قانونی اتفاق افتاد و رییس جمهورمان را از دست دادیم؛ ایشان در ملکوت اعلی حضور دارند ولی برای ما حسرت، آه، ناله، اشک و گریه باقی مانده‌ است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: از همه حضار به ویژه فرزندان گرامی رئیس جمهور شهید، دکتر مخبر، عزیزانمان در دولت و همه حضار تشکر می‌کنم.

وزیر فرهنگ همچنین از حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم تقدیر و تشکر کرد.

شهیدجمهور توجه ویژه به اهل‌قلم داشت

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با بیان اینکه جلسه به یادبود شهید جمهور برگزار شده است، گفت: شاید ما توانایی تقدیر از زحمات رئیس جمهور شهید را نداشته باشیم، این جلسه روشی بود تا برای ابی‌عبدالله(ع) و برای شهید جمهور این قدرشناسی را نشان دهیم.

یاسر احمدوند با تأکید بر اینکه شهید جمهور توجه ویژه به کتاب و ادبیات داشت، ادامه داد: حداقل ۱۲ جلسه با اهالی کتاب داشت و همچنین جلساتی با دیگر اهالی فرهنگ داشت.

در ادامه مراسم ریحانه سادات رئیسی، فرزند شهید رئیسی نیز به سخنرانی پرداخت. وی در بخشی از سخنان خود گفت: پیش از مسئولیت‌های قوه قضائیه و ریاست‌جمهوری، در آستان قدس رضوی مورد عنایت مقام معظم رهبری (مدظله العالی) بودیم اما پس از شهادت شهید رئیسی، ایشان به شکلی پدرانه به ما لطف داشتند و اکنون فرصت را مغتنم می‌دارم و اینجا از لطف ایشان تشکر کنم. 

وی با اشاره به عزاداری مردم در نقاط مختلف دنیا برای شهادت شهید جمهور افزود: صحنه عجیبی در ماجرای شهادت شهید رئیسی پیش آمد، اقبال مردم دنیا و عزاداری‌هایی بود که در کشورهای مختلف برای ایشان برگزار شد. این عزاداری‌ها صرفا سیاسی و دولتی نبود. همچنین از ابتدای خبر شهادت، سید حسن نصرالله و خانواده محترم ایشان و خانواده شهدای مقاومت همراه ما بودند که از آن‌ها تشکر می‌کنم. همراهی آن‌ها یک نشانه است و جای تحلیل دارد.

ریحانه سادات رئیسی ادامه داد: خجالت‌زده هستیم که در ایام محرم و مجالس عزای سیدالشهدا(ع) اسم شهید رئیسی به میان می‌آید، چراکه شهادت ایشان با ماجرای کربلا قابل مقایسه نیست اما لطف حضرات معصومین(ع) است که در روضه‌ها از شهید رئیسی نیز یاد می‌شود. برخی اوقات شهید پس از شهادتش تمام می‌شود، اما گاهی حیات او پس از شهادت ادامه پیدا می‌کند که این به نوع جایگاه شهید بستگی دارد. اینکه شهیدی بتواند پس از خود نیز دوست و دشمن را از یکدیگر جدا کند، عجیب است. شهید رئیسی به شهادت رسیدند، اما دشمنان ایشان هنوز حضور دارند و هنوز سخنرانی و قلم اشتباه نیز وجود دارد.

وی با اشاره به فعالیت دولت شهید رئیسی بیان کرد: دوره طلایی سه ساله‌ای داشتیم که توانستیم یک عالم دینی و روضه‌خوان امام حسین(ع) را در انقلاب اسلامی، در کسوت رئیس‌جمهور با رای مردم داشته باشیم و اکنون از خدمات آن یاد می‌شود. با این حال گستاخان می‌گویند چرا در دوره فعالیت ایشان میزان نهادهایی دینی بیشتر شد که البته این برای ما افتخار است. اکنون هجمه‌هایی به فعالیت شهید وارد می‌شود و کسی نیست از زحماتش دفاع کند. در این وضعیت باید امت انقلابی به دفاع از میراث ایشان و شهید امیرعبدالهیان بپردازند.

فرزند شهید رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این نکته که تا پیش از دولت شهید رئیسی دیپلماسی کشور گرفتار امر سیاسی تنگ‌نظرانه قرار گرفته بود، گفت: در دولت سیزدهم دیپلماسی مدل‌های مختلف گرفته بود که اگر چنین نبود برای عزاداری شهید رئیسی چنین استقبالی صورت نمی‌گرفت. امیدواریم دولت‌های بعد از ثمرات این دولت استفاده کنند.

در ادامه این مراسم از مجتبی امینی برای ساخت مستند «پرواز در مه» که آخرین سفر شهید جمهور را روایت می‌کند تقدیر و تجلیل و از پوستر رئیس جمهور که با تکنیک خط نقاشی از مجموعه اشعاری که برای شهدای پرواز سروده شده بود رونمایی شد.

همچنین از کتاب‌های «خادم ملت» به زبان فارسی -انگلیسی -عربی- فرانسوی- اندونزیایی اردو -هندی، «شهیدان پرواز اردیبهشت»، «رئیسی الگو بود»، «سه سال خدمت»، «رئیسی عزیز»، «سید ابراهیم عبدخدا و خادم جمهور»، «در قامت رئیس جمهور» و سه ویژه‌نامه به زبان های فارسی و انگلیسی درباره شهدای پرواز رونمایی و تابلوی خطی صلوات خاصه امام رضا (ع) به ریحانه و هانیه سادات رئیسی اهدا شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha