بررسی تاریخ شفاهی ۴۰۰ فرمانده در دست اقدام مرکز اسناد دفاع مقدس است

تهران - ایرنا - رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس گفت: بررسی تاریخ شفاهی ۴۰۰ فرمانده دوران مقدس در قید حیات در دست انجام این مرکز قرار دارد.

به گزارش خبرنگار دفاعی ایرنا، سردار علی‌محمدنائینی روز چهارشنبه (۲۰ تیرماه) در یادواره شهدای قرارگاه رمضان با عنوان «قرارگاه رمضان چهل سال مجاهدت» گفت: سردار رضا صادقی «اطلس و کارنامه عملیاتی قرارگاه رمضان در دوران دفاع مقدس» را دقیق و کامل در طی حدودا ۶ سال به نگارش درآورد. این قرارگاه یکی از ابتکارات بی بدیل سپاه در دوران دفاع مقدس بوده و مقدمه کارهای بزرگ شد و برکات آن همچنان جاری است.

رییس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس افزود: همچنین سردار محمدباقر ذوالقدر در تدوین محتوای این آثار، خط به خط آن را مطالعه کردند و فرماندهان دیگر هم در تطبیق این آثار با روایت‌ها بسیار کوشیدند. باید از گروه مطالعات نظامی مرکزی اسناد و تحقیقات دفاع مقدس تشکر کنم.

وی تولید اثر مستند و تاریخی برای سازمان رزم سپاه را یکی از فعالیت‌های مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس دانست و گفت: در حال حاضر این مرکز ۹۰۰ پروژه پژوهشی در دست اقدام دارد و برای تمام قرارگاه‌ها و فرماندهان شاخص شهید این موضوع در دست اقدام است.

سردار نائینی در ادامه گفت: بررسی تاریخ شفاهی ۴۰۰ فرمانده در قید حیات انجام شده یا در دست انجام است و حدود ۱۰ نفر از فرماندهان قرارگاه رمضان هم در دست انجام است. اطلس قرارگاه رمضان ۱۰ فصل و کارنامه تفصیلی این قرارگاه هم ۸ فصل دارد. امیدواریم مبنایی برای تولیدات دیگر در عرصه سینمایی و هنری باشد.

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس از نیروی قدس سپاه خواست به شهدای سپاه بدر هم توجه کنند و گفت: لازم است کنگره شهدای بدر در زمینه نقش سپاه بدر در دفاع مقدس در نظر گرفته شود.

سپاه منشأ خدماتی پرخیر و برکت برای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است

در ادامه سردار عبدالرضا مسگریان فرمانده قرارگاه رمضان درباره نقش سپاه در طول دوران فعالیت خود بیان کرد: سپاه منشأ خدماتی شد که همواره برای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران پر از خیر و برکت بوده است.

وی ادامه داد: قرارگاه رمضان یکی از مولدهای این نهاد است که سال ۱۳۶۳ با عنایت و نگاه راهبردی رهبر معظم انقلاب و دستور فرمانده‌ کل سپاه تأسیس شد و از ابتدا تاکنون با همکاری با برادران خود در عراق از زمان دفاع مقدس در مبارزه رژیم بعث صدام، اشغالگران، گروه‌های تروریستی و داعش نقش محوری داشته است.

این رزمنده دفاع مقدس گفت: قرارگاه رمضان یک چشمه خیر برای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بوده است و برکات بسیاری برای نظام و سپاه در طول حیات خود داشته است. در دوران دفاع مقدس این قرارگاه نقش مهمی داشت و هر کدام از دستاوردهای نظامی در مبارزه با دشمنان را که بررسی می‌کنیم متوجه می‌شویم عملکرد این قرارگاه در حد یک لشکر یا نیروی بزرگ نقشی اثر گذار داشته است.

فرمانده قرارگاه رمضان خاطرنشان کرد: تاکنون چند همایش توسط قرارگاه رمضان در راستای گرامیداشت یاد شهدا برگزار شده است و در این همایش هم میزبان خانواده شهدا، پیشکسوتان جهاد و شهادت ایرانی و عراقی و پیش‌مرگان مسلمان کرد هستیم.

در این مراسم سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، کاک محمد سعید علی وزیر فرهنگ اقلیم کردستان عراق، حاج ابو ایمان الدراجی معاون دبیر کل حزب جهاد اسلامی البناء، کاک آراز حسین میرخان نماینده حزب دموکرات کردستان عراق، دانا وزیر آبادانی اقلیم‌کردستان، حاج بلال جماعت اسلامی عراق، سید صادق هاشمی مرکز ‌مطالعات عراق، یاسر عبدالزهرا رایزن فرهنگی عراق در ایران، جمعه العطوانی از مرکز مطالعات افق عراق، محمد سعید محمد وزیر فرهنگ و جوانان اقلیم کردستان عراق و از فرماندهان اتحادیه ملی در دفاع مقدس، جمیل هورامی از فرماندهان اتحادیه ملی کردستان عراق، محمدحاج محمود دبیر کل حزب سوسیالیست، حاج کاملی دبیر کل حزب پیوند اسلامی، پرویز فتاح رییس ستاد اجرایی امام (ره)، سردار وحید احمدی وزیر کشور و جمعی از خانواده های شهدا و پیشکسوتان دفاع مقدس حضور داشتند.

در این مراسم از دو کتاب اطلس قرارگاه رمضان در دوران دفاع مقدس و جنگ در فراسوی مرز رونمایی شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha