همواره به لایه‌های زیستی شهر اصفهان بی‌توجهی شده است

اصفهان-ایرنا- سرپرست هیات باستان‌شناسی «کمرزرین» گفت: لایه‌های زیستی مختلف متعلق به دوره های تاریخی از هزاران سال قبل تا کنون در شهر اصفهان وجود دارد اما همواره به این مساله بی‌توجهی شده است.

علی شجاعی روز چهارشنبه در گفت‌ و گو با ایرنا افزود: به بهانه بررسی یافته‌های کمرزرین در پی ایجاد جریان سازی بین مدیران شهری و همچنین بین عامه مردم هستیم تا میزان اهمیت توجه به لایه‌های زیستی شهر اصفهان پررنگ شود و بدانند باستان شناسی شهری تا چه اندازه می‌تواند نقش پررنگ و مفیدی در پویایی شهری، برنامه‌ریزی و چگونگی توسعه شهر داشته باشد.

وی گفت: در کارگاه و نشست سه روزه «خیال کمرزرین» جمعی از متخصصان حوزه‌های باستان شناسی، مرمت، شهرسازی، معماری و موزه‌داری در اصفهان گرد هم آمدند و طی چهار نشست فشرده بعد از بازدید از محوطه و پهنه کاوش، با همفکری و تشریک مساعی، گزینه‌های پیش رو و مفیدترین نسخه‌ برای گذر کمرزرین بررسی شد.

شجاعی افزود: این بررسی ها در سه محور اصلی یعنی حفاظت، ارتباط با مردم اعم از اهالی منطقه و گردشگران و ادامه کاوش ها در این گذر بود.

همواره به لایه‌های زیستی شهر اصفهان بی‌توجهی شده است

این باستان‌شناس اضافه کرد: در این کارگاه تجربه‌های جهانی و ملی باستان‌شناسی شهری و جوانب آن‌ها به بحث و گفت و گو گذاشته شد تا بتوان با توجه به ویژگی‌های محدوده کاوشی کمرزرین، بهترین تصمیم را برای این منطقه باستانی گرفت.

به گفته وی گزینه‌هایی چون چگونگی ایجاد دسترسی در محدوده کمرزرین به نحوی که آثار کشف شده آن در رفت و آمد روزمره مردم منطقه خللی ایجاد نکند و در عین حال متخصصان حرفه‌ای حوزه باستان‌شناسی و علاقمندان با آرامش از این آثار بازدید کنند، همچنین چگونگی حفظ آثار و تکنیک‌های بررسی مجازی از موارد بحث و بررسی متخصصان در این کارگاه سه روزه بوده است.

شجاعی گفت: این گفتمان در قالب هم اندیشی و همفکری متخصصان حوزه باستان‌شناسی برای اولین بار در کشور پس از کاوش یک سایت باستانی به منظور ایجاد مفیدترین بستر برای معرفی آثار بدست آمده از عملیات کاوش شکل گرفته است و خروجی‌های آن به تدریج مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سرپرست هیات باستان‌شناسی کمرزرین گفت: فصل اول کاوش های کمرزرین همچنان ادامه دارد و برای سومین مرتبه تمدید شده است.

شجاعی اضافه کرد: مقرر بود متولیان پاساژ کمرزرین که در جوار محدوده کاوش قرار دارد، یکسری اقدامات اصلاحی داشته باشند که در حال انجام است و همین موضوع تا حدی عملیات کاوش را کند کرده اما کوشیده‌ایم با تعامل کار پیش برود و آنچه به نفع یافته‌های کمرزرین است اتفاق بیفتد.

به گزارش ایرنا، کارگاه و نشست «خیال کمرزرین» در اصفهان و به منظور بررسی یافته‌های کاوش‌های کمرزرین به همت سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان در حال برگزاری است و امروز عصر آخرین نشست آن در دانشگاه هنر و عمارت «توحیدخانه» با حضور رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور، اساتید دانشگاه هنر، مدیران شهری، شهردار اصفهان و علاقمندان و فعالان میراث‌فرهنگی برگزار می‌شود.

گذر تاریخی کمر زرین در یکی از کهن‌ترین نقاط اصفهان و در نزدیک «مسجد جامع» این شهر قرار دارد. پیشتر، عملیات گودبرداری با لودر برای احداث گذر کمرزرین به تخریب لایه‌های باستانی و مشهود شدن شواهدی از ۲ سازه معماری منجر و به این ترتیب این کار، متوقف و عملیات باستان‌شناسی شهری با توافق بین پژوهشگاه میراث فرهنگی، سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان و دانشگاه هنر آغاز شد.

متولی عملیات باستان‌شناسی شهری، سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان و مجری آن دانشگاه هنر است. این عملیات با نظارت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان پیش می‌رود.

یافته‌های باستان‌شناسی در گذر کمر زرین از پیش از اسلام تا دوره قاجار قابل ردیابی است و تاکنون یک سازه آبی منقوش متعلق به دوران پیش از حمله مغول به اصفهان، یک کوره سفال، یک سازه معماری متعلق به دوران متاخر اسلامی و دیواره‌های سنگی و کف‌های آجر فرش احتمالا سلجوقی کشف شده است و بررسی درباره قدمت هر کدام از این آثار همچنان ادامه دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha