علم و فناوری هفته؛ از هوش مصنوعی تا ارتقای پارک فناوری پردیس

تهران- ایرنا- طراحی اپلیکیشن یادگیری زبان چینی با هوش مصنوعی و ساخت بتن سبُک سازه‌ای و مقاومت‌بالا در برابر زلزله توسط یک شرکت دانش‌بنیان‌، اعلام جزئیات رویداد بین المللی «المپیک فناوری» آبان ۱۴۰۳، افتتاح سازمان ملی هوش مصنوعی و پیشنهاد اعتبار ۵ میلیارد دلاری برای ایجاد زیرساخت‌های این حوزه از مهم‌ترین رویدادهای حوزه علم و فناوری هفته جاری بود.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، ابتدای این هفته بود که ناصرمحمودی مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان از موفقیت این مجموعه فناور در طراحی و راه اندازی اپلیکیشن یادگیری زبان چینی با بهره‌گیری از فناوری هوش مصنوعی خبرداد و افزود: روش آموزشی منحصر به فردی که بسته به دانش زبانی کاربر سطوح مختلفی از آموزش را ارائه می دهد.

وی در خصوص نحوه عملکرد اپلیکیشن طراحی شده یادگیری زبان چینی با بهره گیری از فناوری هوش مصنوعی تصریح کرد: روش کار به این صورت است که ابتدا نحوه رسم یک حرف به فرد نشان داده می شود و در ادامه فرد آن حرف را می نویسد و اگر مشکلی بود با اشاره (hint) به کاربر، نوشتن صحیح را راهنمایی می کند. (متن کامل خبر را اینجا بخوانید)

افتتاح مرکز هوش مصنوعی و ارتقای پارک پردیس به منطقه بین‌المللی نوآوری

پارک فناوری پردیس به منطقه بین‌المللی نوآوری ایران ارتقا می‌یابد

همچنین معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور در هفته جاری و در نشست خبری رویداد بین المللی المپیک فناوری با اشاره به تصویب آیین‌نامه ایجاد منطقه بین‌المللی نوآوری ایران، از ارتقا و تغییر ماهیت پارک فناوری پردیس به منطقه بین المللی نوآوری ایران خبرداد.

روح الله دهقانی فیروزآبادی به ایجاد منطقه بین المللی نوآوری ایران پرداخت و گفت: حدود شش ماه پیش با توجه به توسعه دیپلماسی فناوری و بازار صادرات محصولات فناورانه و فعالیت شرکت های دانش بنیان پیشنهادی توسط مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری و معاونت علمی به رئیس جمهور پیشین شهیدآیت‌الله ابراهیم رئیسی برای ایجاد یک منطقه نوآوری بین المللی همچون بسیاری کشورهای دنیا ارائه شد.

افتتاح مرکز هوش مصنوعی و ارتقای پارک پردیس به منطقه بین‌المللی نوآوری

وی افزود: این منطقه باید قوانین سهل گیرانه و تسهیلگری با فرصت های ویژه برای فعالان زیست بوم نوآوری و فناوری داشته باشد تا بتوانیم نیروهای علمی، فناوران، همکاری های دانشمندان، سرمایه گذاری خارجی و ضمانت های راحت تر و اینترنت باکیفیت‌تر و امکانات بیشتری نسبت به جاهای دیگر و بدون قوانین دست و پاگیر را در این منطقه اعمال کنیم. (متن کامل خبر را اینجا بخوانید)

همچنین در این نشست رئیس پارک فناوری پردیس از برنامه‌ریزی این مجموعه برای برگزاری رویداد بین‌المللی «المپیک فناوری» در حوزه‌های گوناگون فناوری‌های پیشرفته و نوظهور با مشارکت دانشجویان و دانش‌آموزان نخبه ایران و جهان در آبان ۱۴۰۳ خبرداد.

مهدی صفاری نیا، توسعه و پیشرفت در فناوری‌های نوظهور را یکی از برنامه‌های جدی و با اولویت معاونت علمی عنوان کرد و گفت: «رویداد بین المللی المپیک فناوری» در پنج حوزه گوناگون فناوری‌های پیشرفته و نوظهورشامل هوش مصنوعی، امنیت سایبری، برنامه‌نویسی، رباتیک و پهپاد با حضور دانش آموزان و دانشجویان نخبه ایران و جهان از یکم تا ۷ آبان ماه امسال در محل پارک فناوری پردیس برگزار می‌شود.

افتتاح مرکز هوش مصنوعی و ارتقای پارک پردیس به منطقه بین‌المللی نوآوری

رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، نیز در این نشست، رویداد بین المللی «المپیک فناوری» را فرصتی مناسب برای شناسایی استعدادهای برتر و معرفی و بکارگیری آنها در طرح‌ها دانست و از اعطای امتیازات نخبگی به برگزیدگان این رویداد بین‌المللی خبر داد.

شقایق حق جوی از بخش های رقابتی، بوتکمپ های تخصصی، ایستگاه کار و اشتغال و استیج های تخصصی به عنوان بخش های اصلی رویداد بین المللی «المپیک فناوری» نام برد. (متن کامل خبر را اینجا بخوانید)

مرکز ملی پیشران طراحی تراشه به بهره‌برداری رسید

همچنین درهفته جاری مرکز ملی پیشران طراحی تراشه با حضور روح الله دهقانی معاون علمی رئیس‌جمهور، رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی و رئیس مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست‌جمهوری با هدف توسعه فناوری‌ها و نمونه‌های اولیه انواع تراشه‌ها با کاربردهای مختلف افتتاح و به بهره‌برداری رسید.

افتتاح مرکز هوش مصنوعی و ارتقای پارک پردیس به منطقه بین‌المللی نوآوری

این مرکز ذیل توافق‌نامه مشترک معاونت علمی، مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت و صندوق نوآوری و شکوفایی، با هدف طراحی بدون کارخانه با هدف طراحی بومی انواع تراشه‌ها، در ساختمانی دارای سه بخش مجزا به مساحت ۵۰۰ متر مربع راه اندازی شده است.

هسته‌های فناور و تیم‌های مستقر در این مرکز ملی، از خدمات متنوعی همچون آموزش، آزمایشگاه تائیدیه تراشه، شبکه سازی، خدمات ساخت تراشه، تربیت نیروی انسانی، شبکه‌سازی، خدمات تست و آزمون بهره‌مند می‌شوند. (متن کامل خبر را اینجا بخوانید)

جایگاه ایران در نانو؛ رتبه پنجم جهان در مقاله و افزایش ۵۰ درصدی فروش

ستاد توسعه فناوری‌های نانو و میکرو نیز در هفته جاری گزارش اجرای «سند ملی توسعه علوم و فناوری نانو و برنامه توسعه فناوری‌های میکرو» مربوط به سال ۱۴۰۲ را منتشر کرد. این سند درواقع در آبان سال ۱۴۰۱ توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شده است.

افتتاح مرکز هوش مصنوعی و ارتقای پارک پردیس به منطقه بین‌المللی نوآوری

بر اساس این گزارش ایران حائز رتبه پنجم جهان با توجه به تعداد مقالات منتشرشده در پایگاه وب‌آوساینس شده و فروش شرکت‌های فعال در این زمینه طی بازه زمانی ۴ ساله، ۵۰ برابر افزایش یافته است. (متن کامل خبر را اینجا بخوانید)

فناوری بومی سامانه‌های نقشه‌برداری متحرک تا ۲ میلیارد تومان حمایت می‌شود

معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در هفته جاری همچنین اعلام کرد که بواسطه بنیاد ملی علم ایران، از طرح‌های توسعه طراحی و توسعه بوردها و نرم‌افزارهای مربوطه برای استفاده در سامانه موبایل‌ مپینگ زمینی و هوایی تا ۸۰ درصد و حداکثر ۲ میلیارد تومان حمایت می‌کند.

خروجی‌های مورد انتظار این طرح شامل توسعه فناوری بردهای الکترونیکی AHRS/GNSS با قابلیت اتصال به حداقل ۵ دوربین، نرمافزار محاسبات کالیبراسیون شتابسنج، ژیروسکوپ و مغناطیس سنج و محاسبات AHRS و گزارش فنی آزمون‌های عملی و نتایج پردازش‌ها و ارزیابی آن‌ها خواهد بود.

افتتاح مرکز هوش مصنوعی و ارتقای پارک پردیس به منطقه بین‌المللی نوآوری

بر اساس اعلام معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، کلیه افراد واجد شرایط تا ۱۳ مرداد سال جاری فرصت دارند که پروپوزال خود را از طریق سامانه کایپر برای بنیاد ملی علم ایران ارسال کنند. (متن کامل خبر را اینجا بخوانید)

افتتاح سازمان ملی هوش مصنوعی و پیشنهاد اعتبار ۵ میلیارد دلاری برای ایجاد زیرساخت ها

اما یکی از رویدادهای مهم خبری هفته جاری افتتاح «سازمان ملی هوش مصنوعی» با حضور سرپرست ریاست جمهوری و معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بود.

افتتاح مرکز هوش مصنوعی و ارتقای پارک پردیس به منطقه بین‌المللی نوآوری

نهم دیماه ۱۴۰۲ بود که شهید آیت الله سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور فقید و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه «نهایی‌سازی و تصویب سند ملی هوش مصنوعی جمهوری اسلامی ایران» را ابلاغ کرد. براساس آن ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورا ماموریت یافت این سند را با همکاری وزارتخانه ها و دستگاه های اجرایی ذینفع و با استفاده ظرفیت دانشگاه ها و پژوهشگاه ها تدوین کند.

۱۲ تیرماه سال جاری نیز محمد مخبر سرپرست ریاست جمهوری و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی ماده واحده «تشکیل شورای ملی راهبری و تأسیس سازمان ملی هوش مصنوعی» مصوب جلسه ۹۰۱ مورخ ۲۹ خردادماه ۱۴۰۳ این شورای را برای اجرا به شرح ذیل ابلاغ کرد.

محمد مخبر سرپرست ریاست جمهوری پس از افتتاح این مرکز با حضور در نشست شورای ملی راهبری هوش مصنوعی، زمینه‌سازی برای تقویت حضور بخش خصوصی در زمینه هوش مصنوعی، ایجاد بنگاه‌های بزرگ برای سرمایه‌گذاری مناسب در بخش هوش مصنوعی و سیاست‌گذاری صحیح جهت حمایت از فعالان این حوزه، رفع موانع، رصد و هدایت‌گری دولت را مورد تاکید قرار داد.

سرپرست ریاست جمهوری حمایت از هوش مصنوعی را نه فقط وظیفه دولت بلکه از جمله اولویت‌های مجموعه حاکمیت دانست و بر تسریع در تشکیل جلسات بعدی شورا تاکید کرد.

پس از افتتاح مرکز هوش مصنوعی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور، در نشست شورای ملی راهبری هوش مصنوعی با حضور سرپرست ریاست جمهوری و معاون علمی رییس‌جمهور در سازمان ملی هوش مصنوعی، گفت: در این نشست، ضمن بررسی اولویت‌های حوزه هوش مصنوعی بر ضرورت تامین زیرساخت‌ها و امکانات لازم برای توسعه هوش مصنوعی در کشور تاکید شد.

روح الله دهقانی اعلام کرد: یکی از نکات مهم تامین منابع کافی حدود پنج میلیارد دلار با حمایت صندوق توسعه ملی و بخش خصوصی برای ایجاد زیرساخت‌های لازم شامل ابزارهای پردازشی مناسب بود. (متن کامل خبر را اینجا بخوانید)

افتتاح مرکز هوش مصنوعی و ارتقای پارک پردیس به منطقه بین‌المللی نوآوری

ربات انسان‌نمای ایرانی به مسابقات جهانی ربوکاپ هلند اعزام می‌شود

عبدالله شمیسا سرپرست تیم اعزامی رباتیک دانشگاه خاتم نیز در هفته جاری از اعزام ربات انسان نمای ایرانی به مسابقات جهانی ربوکاپ هلند در تیرماه جاری خبر داد.

ربات پپر/Pepper رباتی انسان نما در سطح جهان و یک ربات اجتماعی است و طراحی شده تا با انسان ها تعامل کند و قادر به تشخیص چهره، احساسات و برقراری ارتباط با کاربران از طریق صدا و حرکات است. با تمام محدودیت های ربات از نظر سخت افزاری، نرم افزاری و پردازشی، این ربات تناسب اندامی شبیه انسان دارد.

براساس این گزارش مسابقات جهانی ربوکاپ ۲۰۲۴ هلند در روزهای ۲۷ تا ۳۱ تیرماه (۱۷ تا ۲۱ جولای) و با حضور بیش از ۳۰۰۰ دانشجوی فنی از ۴۵ کشور جهان برگزار می شود. (متن کامل خبر را اینجا بخوانید)

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha