مناسبات روسیه و هند: خارج از اردوگاه غرب، در مسیر جهان چندقطبی

مسکو- ایرنا- سفر نخست‌وزیر هند به روسیه که با تفاهم‌های جدید دهلی‌نو- مسکو برای توسعه مناسبات دوجانبه و نیز ایفای نقش در حل مسائل بین‌المللی همچون بحران اوکراین همراه بود، از سوی ناظران به دقت رصد شد، جایی که توسعه این روابط بر خلاف میل واشنگتن، نشانه‌ای دیگر از نظم در حال پیدایش جهانی قلمداد شد.

به گزارش ایرنا، سفر دو روزه نارندرا مودی نخست‌وزیر هند به مسکو در حالی عصر سه‌شنبه ۱۹ تیرماه ۱۴۰۳ پایان یافت که رهبران دو کشور در این سفر به توافق‌های تازه‌ای دست یافتند.
بنا بر بیانیه منتشر شده در سایت کرملین، توافق برای تهیه برنامه راهکارهای راهبردی همکاری‌های اقتصادی روسیه و چین تا سال ۲۰۳۰ میلادی از جمله این توافقات بود.
بنا بر این گزارش، پوتین و مودی در مذاکرات خود بر تقویت همکاری‌های صنعتی در زمینه مهندسی حمل و نقل، متالورژی، صنایع شیمیایی و دیگر صنایع تأکید کردند.

همکاری در نسل جدید انرژی اتمی
مودی که روز دوشنبه را به گفت و گوهای غیررسمی با همتای روس خود در اقامتگاه پوتین اختصاص داده بود، صبح روز بعد از غرفه شرکت دولتی روس اتم در مجموعه نمایشگاهی ودنخا مسکو بازدید کرد.
پس از این بازدید بود که مدیرعامل روس اتم اعلام کرد که روسیه فناوری‌های هسته‌ای نسل چهارم را در هند توسعه خواهد داد.
الکسی لیخاچف افزود: ما اکنون در حال پیگیری برنامه ای برای همکاری بیشتر هستیم، از آنجایی که ما یکدیگر را آزمایش کرده ایم و روابط بسیار موثری را در نسل کنونی، به اصطلاح نسل ۳+ ایجاد کرده ایم، می خواهیم با یکدیگر به نسل چهارم حرکت کنیم که در آن از رآکتورهای نوترونی سریع، راکتورهای آب تحت فشار، چرخه سوخت و فن آوری‌های ترموهسته ای و کوانتومی بهره خواهیم گرفت.

روسیه و هند در مدار همکاری: خارج از اردوگاه غرب، در مسیر جهان چندقطبی

از توسعه کریدور تا افزایش مبادلات تجاری
در این پیوند، ماکسیم اورشکین معاون رئیس جمهور روسیه به خبرنگاران گفت: رهبران روسیه و هند در مورد توسعه حمل و نقل، در درجه اول توسعه کریدور شمال-جنوب گفت و گو و افزایش گردش تجاری دو کشور به ۱۰۰ میلیارد دلار تا سال ۲۰۳۰ میلادی را به عنوان هدف، تعیین کردند.
به گفته وی، گردش تجاری روسیه و هند در سال ۲۰۲۳ میلادی با رشد ۶۰ درصدی به ۵۶ میلیارد دلار رسید.
سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز اعلام کرد: پوتین و مودی در مسکو به تفصیل طیف وسیعی از مسائل مربوط به روابط روسیه و هند را بررسی کردند.
وی خاطرنشان کرد:‌ نخست وزیر هند در نشست سران بریکس در کازان شرکت خواهد کرد.
دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین نیز در این پیوند گفت که مسکو و دهلی نو، اراده سیاسی متقابل برای توسعه همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف را دارند.
وی یادآور شد: روسیه و هند در سازوکارهای بین‌المللی همچون بریکس و سازمان همکاری شانگهای عضویت دارند و مسائل امنیت منطقه‌ای و جهانی همواره در دستور کار نشست‌های سران دو کشور قرار دارد.

روسیه و هند در مدار همکاری: خارج از اردوگاه غرب، در مسیر جهان چندقطبی

سفر مودی به روسیه نشانه کاهش نفوذ آمریکا در جهان
در این پیوند، شماری از تحلیلگران به بیان ارزیابی خود از سفر نخست‌وزیر هند به مسکو پرداخته‌اند.
کانتان تحلیلگر و پژوهشگر ژئوپلیتیک هند در این زمینه به روزنامه چینی گلوبال تایمز گفت:‌ سفر مودی به روسیه، نشان دهنده کاهش نفوذ جهانی ایالات متحده بر دیگر کشورها است.
وی گفت: رویکرد آمریکا در زمینه «تفرقه بینداز و حکومت کن» به این کشور اجازه می داد در زمانی که قوی تر و ثروتمندتر از سایر بازیگران سیاسی بود، در سراسر جهان نفوذ زیادی داشته باشد. با این حال، اولین سفر نخست وزیر هند به مسکو در پنج سال اخیر نشان می دهد که فاصله سطوح قدرت در جهان به سرعت در حال کاهش است.
کانتان خاطرنشان کرد:‌ اهمیت آمریکا در جهان به شکل فزاینده‌ای در حال کاهش است؛ ایالات متحده یا می تواند به جهان چندقطبی جدید بپیوندد یا به یک هژمون تلخ و منزوی تبدیل شود.
وی اظهار داشت:‌ با وجود انتظار واشنگتن مبنی بر بدتر شدن روابط روسیه و هند پس از آغاز درگیری ها در اوکراین، مسکو و دهلی نو به تقویت همکاری های تجاری و دیپلماتیک خود ادامه می دهند. هند، با نادیده گرفتن تهدیدهای علنی تحریم های ایالات متحده، روابط دفاعی دوجانبه با روسیه را افزایش داده و به یکی از واردکنندگان اصلی نفت روسیه تبدیل شده است.
این تحلیلگر هندی افزود: یکی دیگر از شواهد کاهش نقش ایالات متحده، این واقعیت است که هند بیشتر ایالات متحده را تحریک می‌کند چرا که موضعی بی طرف در مورد اوکراین اتخاذ و از شرکت در کنفرانس سوئیس خودداری کرد.

روسیه و هند در مدار همکاری: خارج از اردوگاه غرب، در مسیر جهان چندقطبی

شکست تلاش‌ها برای پیوستن دهلی نو به اردوگاه غرب
یک مقام ارشد مؤسسه مطالعات مالی چونگ‌یانگ در دانشگاه خلق چین نیز در این باره گفت:‌ سفر نارندرا مودی نخست وزیر هند به روسیه نشان دهنده شکست تلاش ها برای متقاعد کردن دهلی نو برای پیوستن به اردوگاه غرب است.
وانگ ون افزود: سفر مودی به روسیه به معنای شکست تلاش غرب برای متقاعد کردن هند برای همکاری در زمینه تحمیل شکست استراتژیک به روسیه است.
این تحلیلگر چینی افزود: سفر مودی به مسکو همچنین نماد شکست تلاش غرب برای مشارکت کامل هند در اردوگاه غرب است و با این پیام همراه است که هند نمی‌خواهد رعیت غرب باشد.
وی تصریح کرد: هند در دو تا سه سال اخیر توجه زیادی به حفظ تعادل میان شرق و غرب داشته است. به ویژه پس از شروع بحران اوکراین، این کشور تعادل بین روابط خود با ناتو و روسیه را حفظ کرده است.

شکست استراتژی آمریکا برای مهار روسیه
استاد دانشگاه روابط خارجی پکن نیز در این باره معتقد است: تماس‌های نزدیک فزاینده بین روسیه و هند باعث نارضایتی شدید واشنگتن می‌شود و مُهر تأییدی بر شکست استراتژی ایالات متحده برای منزوی کردن فدراسیون روسیه در عرصه بین‌المللی است. لی هایدونگ در این باره به روزنامه گلوبال‌تایمز گفت:‌ تعمیق روابط روسیه و هند "گامی مهم به سوی تعادل استراتژیک جهانی" است.
به گفته وی، چنین تعاملی بین مودی و پوتین می تواند تضعیف روند درگیری روسیه و اوکراین و تقویت ثبات در اروپا را در پی داشته باشد که باید به عنوان یک عامل مثبت تلقی شود.
این کارشناس یادآور شد که در سفر دولتی مودی به ایالات متحده، که در سال ۲۰۲۳ انجام شد، از نخست وزیر هند "پذیرایی باشکوهی" صورت گرفت. لی هایدونگ خاطرنشان کرد، با وجود این، طرف هندی همچنان «در برابر تلاش‌های آمریکا برای متقاعد کردن آن برای مقابله با روسیه مقاومت می‌کند.»

پوتین و مودی قبل از نشست ناتو ثابت کردند که طرفدار صلح هستند
پورنیما آناند رئیس مجمع بین‌المللی بریکس نیز معتقد است:‌ در آستانه نشست ناتو، پوتین رئیس جمهور روسیه و مودی نخست وزیر هند ثابت کردند که بر خلاف غرب، از حل مسالمت آمیز درگیری ها حمایت می کنند.
وی در گفت و گو با خبرگزاری تاس افزود: پوتین در این سفر نشان "آندریاس مقدس" به عنوان بالاترین مدال غیرنظامی روسیه را به مودی به خاطر تلاش‌هایش در زمینه صلح تقدیم کرد، این کار، پیامی را به جهان می‌فرستد که ما به صلح نیاز داریم و می‌توانیم با هم از فرصت‌ها برای مردم عادی خود استفاده کنیم.
وی همچنین گفت: دیدار و مذاکرات پوتین و مودی به عنوان سران دو کشور عضو بریکس می‌تواند به ایجاد واحد پولی بریکس در آینده کمک کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha