نگاهی به دستور کار نشست‌های آتی بریکس؛ از رؤسای پارلمان‌ها تا سخنگویان

مسکو- ایرنا- روسیه که به عنوان رئیس دوره‌ای گروه بریکس از ابتدای سال ۲۰۲۴ (دی‌ماه ۱۴۰۲)، رویدادهای مختلفی را در این چارچوب میزبانی می‌کند، این روزها نیز میزبان رویدادهای دیگری است که توسعه همکاری‌ها میان کشورهای عضو را دنبال می‌کنند.

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار ایرنا از مسکو، در میان این رویدادها، نشست رؤسای پارلمان‌ها در سن‌پترزبورگ و نشست سخنگویان وزارت امور خارجه در مسکو و نیز نشست رؤسای سازمان‌های شرایط اضطراری و مدیریت بحران کشورهای عضو در کازان جالب توجه است.

سن‌پترزبورگ میزبان رؤسای پارلمان‌ها
دهمین مجمع پارلمانی بریکس روزهای پنجشنبه و جمعه (۲۱ و ۲۲ تیرماه ۱۴۰۳) در سن‌پترزبورگ برپا خواهد شد.
موضوع این مجمع نقش پارلمان‌ها در تقویت چندجانبه گرایی برای توسعه و امنیت جهانی عادلانه است.
هیأت‌های پارلمانی روسیه به ریاست والنتینا ماتوینکو رئیس شورای فدراسیون (مجلس سنا) و ویاچسلاو والودین رئیس دومای ایالتی (مجلس سفلی)، ریاست‌ نشست‌های این مجمع را بر عهده خواهند داشت.
در روز نخست این نشست که با حضور محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی و رؤسا و دیگر مقامات پارلمانی کشورهای عضو بریکس برگزار می‌شود، چشم انداز تقویت همکاری‌های بین مجالس کشورهای عضو بررسی خواهد شد.
این رویداد با اولین جلسه اجلاس عمومی این مجمع در قالبی گسترده با حضور نمایندگان هیأت‌های پارلمانی کشورهای بریکس، کشورهای دعوت شده و سازمان‌های بین المجالس ادامه خواهد یافت و تمرکز مباحث درباره نقش مجالس در افزایش کارایی نظام روابط بین الملل و تضمین دموکراتیک شدن آن خواهد بود.
روز دوم مجمع پارلمانی بریکس نیز با یک جلسه عمومی در قالب گسترده آغاز می‌شود و در آن شرکت کنندگان در مورد نقش پارلمان ها در تجارت چندجانبه و چگونگی غلبه بر تهدیدات ناشی از بحران‌های جهانی بحث خواهند کرد.
همکاری‌های بشردوستانه و فرهنگی بین المجالس موضوع سومین نشست عمومی در این اجلاس خواهد بود.

نگاهی به دستور کار نشست‌های آتی بریکس؛ از رؤسای پارلمان‌ها تا سخنگویان

مسکو میزبان سخنگویان دیپلماسی
مسکو پایتخت روسیه نیز روز جمعه ۲۲ تیرماه ۱۴۰۳ میزبان نشست رؤسای ادارات اطلاعات و سخنگویان وزارت‌خانه‌های امور خارجه کشورهای بریکس است.
در این اجلاس که کارت دعوت آن برای همه کشورهای عضو بریکس ارسال شده است، مقامات کشورها درباره نقش رسانه‌ها در راستای تقویت جایگاه بین‌المللی بریکس، ایجاد بستر اطلاع‌رسانی مشترک و دیگر مسائل مورد علاقه گفت و گو خواهند کرد.

نگاهی به دستور کار نشست‌های آتی بریکس؛ از رؤسای پارلمان‌ها تا سخنگویان


کازان میزبان نشست رؤسای سازمان‌های شرایط اضطراری
کازان مرکز تاتارستان روسیه نیز از امروز چهارشنبه ۲۰ تیرماه ۱۴۰۳ به مدت دو روز میزبان نشست رؤسای سازمان‌های کشورهای بریکس است؛ سازمان‌هایی که در زمان وقوع شرایط اضطراری و بحران به ایفای نقش می‌پردازند.
از نگاه بریکس، تعامل بین سازمان‌های شرایط اضطراری بریکس و ایجاد یک سیستم مشترک برای کمک‌های متقابل کشورهای بریکس به یکدیگر در شرایط وقوع بحران، حائز اهمیت است.
در این نشست که کارت دعوت حضور در آن برای تمام کشورها از جمله سازمان مدیریت بحران جمهوری اسلامی ایران ارسال شده است، نمایندگان سازمان‌های متولی مدیریت بحران و خدمات اضطراری تجربیات خود را در زمینه توسعه سیستم های ملی مدیریت بلایا با توجه ویژه به توسعه سیستم های نظارت بر مخاطرات طبیعی، اطلاعات و هشدار اولیه به اشتراک می‌گذارند.
شرکت‌کنندگان در این نشست همچنین در مورد توسعه تیم های ملی جستجو و نجات بحث خواهند کرد و راه های به اشتراک گذاری اطلاعات بین مراکز مختلف مدیریت بحران را به موثرترین روش در نظر خواهند گرفت.
وزارت موقعیت های اضطراری روسیه نیز اعلام کرده است که دانش و تجربه خود را در زمینه پیشگیری و واکنش اضطراری با نمایشگاه تجهیزات ویژه و تمرین های شبیه سازی بحران را با دیگر کشورهای عضو بریکس به اشتراک خواهد گذاشت.
شرکت کنندگان در این نشست همچنین از نمایشگاه تجهیزات آتش نشانی و نجات با نمایش واکنش به حوادث ترافیکی جاده ای و استقرار رزمی بازدید خواهند کرد. بخش مهمی از این برنامه با شبیه‌سازی شرایط بحران در رودخانه کازان از خاموش کردن آتش در یک کشتی، نجات قربانیان حادثه در رودخانه، کاهش اضطراری نشت نفت با کمک کشتی و عملیات هوانوردی همراه خواهد بود.

روسیه به عنوان رئیس دوره‌ای گروه بریکس حدود ۲۵۰ رویداد را در سال ۲۰۲۴ میلادی میزبانی می‌کند. اجلاس آتی سران بریکس به عنوان مهمترین رویداد این گروه در کازان در ۲۲ تا ۲۴ اکتبر (اول تا سوم آبان ۱۴۰۳) برگزار خواهد شد.
مسکو موضوعاتی در سه بخش شامل سیاست و امنیت، اقتصاد و مسائل مالی و روابط فرهنگی و بشردوستانه را در اولویت برنامه‌های این گروه در سال ۲۰۲۴ قرار داده است.

گروه اقتصادهای نوظهور سال ۲۰۰۶ با مشارکت برزیل، روسیه، هند و چین تأسیس شد. آفریقای جنوبی در سال ۲۰۱۰ به این گروه پیوست و به دنبال آن، نام گروه از بریک به بریکس تغییر یافت.
در دی ماه سال ۱۴۰۲ همزمان با ژانویه ۲۰۲۴ میلادی جمهوری اسلامی ایران، عربستان سعودی، مصر، اتیوپی و امارات متحده عربی به صورت رسمی به این اتحاد پیوستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha