مذاکرات رئیس سیا با مقامات قطر، مصر و اسرائیل درباره توافق آتش‌بس در غزه

نیویورک – ایرنا- ویلیام برنز مشهور به بیل برنز رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی با مقامات قطر، مصر و اسرائیل در دوحه برای حل اختلافات باقی مانده درباره توافق آتش بس غزه دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش ایرنا، تارنمای آکسیوس به نقل از منابع آگاه نوشت: بیل برنز، رئیس سیا، روز چهارشنبه با مقامات ارشد قطری، مصری و اسرائیلی در دوحه دیدار کرد تا اختلافات باقی‌مانده در چارچوب توافق آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها در غزه را از بین ببرد و به سمت مذاکرات مفصل حرکت کند.

این رسانه آمریکایی ادامه داد: مقامات اسرائیلی و آمریکایی بیش از هر زمان دیگری نسبت به پتانسیل دستیابی به توافق خوشبین هستند.

آکسیوس نوشت: کاخ سفید  در حال ترغیب و فشار بر همه طرف‌ها است تا  توافق آتش بس در غزه را بدست آورد؛ توافقی که می‌تواند آزادی ۱۲۰ گروگان و پایان جنگ ۹ ماهه غزه را تضمین کند - یا حداقل منجر به توقف ۴۲ روزه درگیری‌ها و آزادی برخی از گروگان‌ها از جمله شهروندان آمریکایی شود.

 دستیابی به این توافق یک پیروزی بزرگ در سیاست خارجی برای جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا جهت  بازگرداندن اعتماد به رهبری خود در حزب دموکرات و در سراسر جهان در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا خواهد بود.

یکی از اختلافات مهم باقی مانده  تقاضای حماس برای تعهدات کتبی از سوی آمریکا، مصر و قطر است مبنی بر اینکه مذاکرات بر سر مرحله دوم توافق، بدون محدودیت زمانی، در حالی که مرحله اول توافق در حال انجام است، ادامه خواهد یافت.

 به گفته مقامات اسرائیلی و آمریکایی، اسرائیل معتقد است که این موضوع می‌تواند در جریان مذاکرات دوحه حل شود تا مذاکرات مفصل درباره اجرای توافق ادامه یابد.

 همچنین برخی مسائل اجرایی، مانند جدول زمانی استقرار مجدد نیروهای دفاعی اسرائیل در غزه، هویت اسرای فلسطینی که از زندان‌های اسرائیل آزاد می‌شوند و اینکه آیا اسرائیل می‌تواند با آزادی برخی از آنها مخالفت کند، همچنان باقی است.  

بیل برنز رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)  روز سه شنبه پس از گفتگو با عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر و  حضور در نشست سه جانبه با مقامات ارشد امنیتی مصر و اسرائیل وارد دوحه شد.

 یک منبع آگاه گفت که برنز شامگاه سه شنبه با محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست وزیر قطر که یکی از میانجی های کلیدی بین حماس و اسرائیل است، دیدار کرد. به گفته این منبع، برنز روز چهارشنبه نشست مشترکی با نخست وزیر قطر، مدیر موساد اسرائیل و مدیر اطلاعات مصر برگزار کرد.

 همزمان، برت مک گورک، مشاور ارشد بایدن در خاورمیانه، در اسرائیل با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر و یوآو گالانت وزیر جنگ رژیم صهیونسیتی دیدار کرد.

 مقامات اسرائیلی و آمریکایی به آکسیوس گفتند که مذاکراتی که در روزهای دوشنبه و سه شنبه در مصر انجام شد، پیشرفت هایی را در مورد امنیت مرز مصر و غزه و بازگشایی گذرگاه رفح به دست آورد.

 دو مقام اسرائیلی گفتند که تفاهم مشترکی بین آمریکا، مصر و اسرائیل در مورد لزوم مسدود کردن کریدور فیلادلفی در مرز مصر و غزه و جلوگیری از قاچاق سلاح به حماس از طریق تونل‌های زیرزمینی وجود دارد.

 مقامات اسرائیلی گفتند که آمریکا تمایل زیادی برای مشارکت مستقیم در ساخت زیرساخت‌ها در مرز، مانند یک «دیوار» زیرزمینی که تلاش‌ها برای حفر تونل‌ها را متوقف می‌کند، نشان داده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha