آخر سال ۱۴۰۴ طرح راه آهن کرمانشاه - اسلام آبادغرب به انتها می‌رسد

کرمانشاه-ایرنا- اجرای راه آهن کرمانشاه - اسلام آباد غرب به عنوان بخشی از راه آهن غرب کشور بنا به اظهار امروز مسوولان مرتبط و به خصوص اعلام قطعی شدن تامین مالی پروژه، تا پایان سال ۱۴۰۴ به بهره‌برداری می‌رسد، نویدی که می‌توان آن را شوک مثبت و روحیه‌بخش به توسعه زیرساختی و ارتباطی غرب کشور دانست.

به گزارش ایرنا، محمدطیب صحرایی استاندار کرمانشاه عصر چهارشنبه از تامین اعتبار ۳۰ هزار میلیارد تومانی برای تکمیل و تسریع در ساخت طرح ریلی کرمانشاه – خسروی از محل صندوق توسعه ملی خبر داد، خبری که در واقع پاسخ مثبت به پیگیری های مکرر دست اندرکاران و دغدغه های عمیق اهالی استان در سال های اخیر است.

پروژه راه آهن غرب کشور به عنوان یکی از مصوبه های سفر سال ۹۰ مقام معظم رهبری به کرمانشاه به طول ۵۲۰ کیلومتر از اراک شروع و به مرز خسروی در استان کرمانشاه منتهی می‌شود طرحی که به عنوان یکی از قطعات محوری کریدور ارتباطی غرب به شرق از اهمیتی فرا استانی برخوردار است.

کار اجرای کل پروژه راه آهن ۲۶۱ کیلومتری کرمانشاه - خسروی در ۱۳ سال گذشته - هر چند پرنوسان و با قبض و بسط بسیار -در قالب ۲ مرحله پی گرفته شده که مرحله اول آن کرمانشاه - اسلام آبادغرب به طول ۱۱۰ کیلومتر اکنون ۸۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

راه آهن غرب کشور به مرز خسروی منتهی می شود مرز بین المللی ایران و عراق، نقطه مرزی که در کنار دستش در آنسوی مرز، ایستگاه پایانی یا آغازین ر اه آهن ۱۹۰ کیلومتری خانقین - بغداد به چشم می خورد تا موجب غبطه داخلی ها و پرسش آن طرفی ها واقع شود که با این اهمیت، این خلا چرا ؟

مسافران و به خصوص زائران هر دو سوی مرز سالیان درازی است که چشم انتظار آن هستند که بعد از خانقین نیز با مسافرت خود را به کرمانشاه ، تهران ، مشهد و دیگر مقصدهای گردشگری و زیارتی ایران با قطار ادامه دهند.

استاندار کرمانشاه عصر چهارشنبه در نشست پیگیری تکمیل راه آهن کرمانشاه - خسروی با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی، رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، نماینده اسلام آباد غرب در مجلس، معاون عمرانی استانداری و جمعی از مدیران استان در شهر اسلام آباد غرب گفت: راه آهن کرمانشاه - خسروی از مصوبه های سفر پر خیر و برکت رهبر معظم انقلاب به استان کرمانشاه است و یک پروژه بسیار مهم و تحول آفرین برای کشور و استان محسوب می‌شود.

پایان سال ۱۴۰۴ انتهای راه ریل گذاری راه آهن کرمانشاه - اسلام آباد غرب

صحرایی اظهار کرد: با توجه تعلل چند ساله در اجرای این طرح ویژه، بخشی از زمان لازم برای تکمیل این پروژه بسیار مهم از دست رفته بود اما با پیگیری ها، رایزنی ‌ها و نامه نگاری‌های متعددی که در دولت خدمتگزار شهید رئیسی و استانداری کرمانشاه انجام شد، این پروژه راهبردی دوباره فعال شده است.

وی افزود: با توجه به استجازه رهبر معظم انقلاب و تصویب هیات دولت سیزدهم، این پروژه راهبردی از تامین مالی لازم برخوردار است و عملیات اجرایی آن باید با شتاب بیشتر دنبال شود.

استاندار کرمانشاه خاطر نشان کرد: مصالح مورد نیاز و نیروی انسانی این پروژه بزرگ هم باید از داخل استان تامین شود تا شاهد اثرگذاری بیشتر این پروژه در اشتغال استان باشیم.

وی افزود: این پروژه پس از تخصیص منابع مالی و فعال شدن، حداقل برای هزار نفر شغل مستقیم ایجاد می کند که باید اجرای آن با قدرت و شتاب لازم دنبال شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در ادامه این نشست اظهار کرد: منابع مالی پروره خط ریلی کرمانشاه - خسروی مشخص شده و پیمانکار باید پروژه در چند جبهه کاری فعال کند و مطالبات خود را برای پرداخت به وزارتخانه ارائه دهد.

خیراله خادمی گفت: مطالعات ایستگاه اسلام آباد باید سریعا انجام شود و پس از تملک اراضی مورد نظر، عملیات اجرایی آن سریعا آغاز شود.

نماینده مردم اسلام آباد غرب و دالاهو و عضو هیات رئیسه مجلس نیز در ادامه این نشست با تشکر از پیگیری ها و تلاش های استاندار کرمانشاه گفت: پیگیری های بسیار مناسبی هم در مجلس برای فعال کردن این پروژه مهم انجام و یک اعتبار بسیار مناسب و پایدار برای این پروژه تامین شده است.

مجتبی بخشی پور تاکید کرد: اولویت ما بهره برداری از قطعه کرمانشاه - اسلام آباد غرب است و در گام اول باید محوطه ایستگاه اسلام آباد تملک و سپس عملیات اجرایی آن سریعا آغاز شود.

وی گفت: مطالعات ایستگاه اسلام آباد باید سریع انجام شود تا پس از تملک اراضی مورد نظر، عملیات اجرایی آن آغاز شود.

همچنین رضایی، رئیس کمیسیون عمران مجلس هم برای حمایت از تکمیل خط ریلی کرمانشاه – خسروی در خانه ملت اعلام آمادگی کرد.

به اعتقاد فعالان صنعت حمل ونقل، راه اندازی راه آهن کرمانشاه تحولی اساسی در حمل نقل غرب آسیا و کریدور ارتباطی غرب به شرق محسوب می شود این طرح قرار است با عبور از شهرهای اسلام آباد غرب، گیلان غرب و قصرشیرین به مرز خسروی برسد و در بلندمدت به راه آهن عراق و از آنجا به بندر لاذقیه سوریه، دریای مدیترانه و اروپا متصل شود.

مرز خسروی به عنوان نقطه پایانی ان تا ایستگاه راه‌آهن خانقین در عراق تنها ۲۰ تا ۲۵ کیلومتر فاصله دارد که رفع این فاصله از طریق ارتباط ریلی به معنای اتصال ریلی پایتخت‌های ایران و عراق به عنوان نزدیکترین مسیر ریلی به بغداد خواهد شد.

از دیگر مزایای این طرح، با توجه به نزدیکی آن به اقلیم کردستان عراق، امکان دستیابی به بارهای شمال عراق، موصل و کرکوک به عنوان استان‌های نفتی شمال عراق و نیز تسهیل تردد بار به مرزهای پرویزخان و قصرشیرین است.

در نگاه کلان تر پروژه راه‌آهن کرمانشاه-خسروضمن اینکه نزدیک‌ترین مسیر ریلی اتصال ایران به بندر لاذقیه سوریه است که بنادر حاشیه خلیج فارس را به بندر لاذقیه در حاشیه مدیترانه متصل می‌کند که دسترسی به دریای مدیترانه می‌تواند به معنای کسب بارهای ترانزیت کالا میان جنوب اروپا، شمال آفریقا و غرب آسیا با روسیه و آسیای میانه نیز تلقی شود.

تحقق و بهره برداری این راه ریلی به عنوان یک کریدور ارتباطی فراملی می تواند میزان رقابت‌پذیری موقعیت ترانزیتی کشور را دوچندان کرده و تامین کننده منافع ملی در حوزه حمل ونقل کالا و مسافر باشد، منافعی که که لحاظ ان با تطویل زمانی و اجرایی ۱۳ سال این پروژه در منافات است و میزان زمانی که تاکنون یک دهه از پیش بینی و زمانبندی اولیه فراتر مانده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha