وزرای خارجه انگلیس و آمریکا آخرین تحولات بین‌المللی را بررسی کردند

لندن- ایرنا- وزرای خارجه انگلیس و آمریکا در حاشیه اجلاس سران پیمان اتلانتیک شمالی در واشنگتن، در مورد آخرین تحولات بین‌المللی بحث و تبادل نظر کردند.

به گزارش بامداد پنجشنبه ایرنا، این نخستین دیدار دیوید لمی وزیر خارجه انگلیس با آنتونی بلینکن همتای آمریکایی خود پس از پیروزی حزب کارگر در انتخابات اخیر انگلیس است.

لمی که همراه با نخست وزیر و شماری از اعضای هیات دولت انگلیس به آمریکا سفر کرده است، با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق)، نوشت: ایالات متحده و انگلیس به حمایت از اوکراین، حفاظت از شهروندان دو کشور، مقابله با تغییرات آب‌وهوایی و تقویت رشد اقتصادی یکدیگر متعهد هستند.

وی افزود که دولت جدید انگلیس به دنبال بازتعریف روابط دوجانبه با آمریکا در شرایطی است که جهان با شرایط بلاتکلیفی مواجه است. وزیر خارجه انگلیس گفت: رابطه ویژه دو کشور بیش از هر زمانی مهم است.

بلینکن هم در پیامی، نوشت: در اولین ملاقات حضوری من با دیوید لمی در واشنگتن، در مورد اهمیت ناتو، تعهد ما به اوکراین و لزوم دستیابی به آتش بس در غزه بحث کردیم. وی افزود: دو کشور در مورد مسائل حیاتی متحد هستند.

نشست سران ناتو روز سه‌شنبه در واشنگتن آغاز شد و تا پنجشنبه ادامه خواهد داشت. پس از ۱۴ سال، این برای نخستین بار است که یک دولت حزب کارگر از انگلیس در اجلاس ناتو شرکت می‌کند.

حزب کارگر پنجشنبه هفته پیش موفق شد در انتخابات سراسری این کشور با کسب اکثریت قاطع کرسی‌های مجلس عوام، سکان دولت را به مدت ۵ سال در دست بگیرد. کی‌یر استارمر نخست وزیر جدید انگلیس ساعاتی پس از اعلام نتایج انتخابات، با جو بایدن رئیس جمهور آمریکا تلفنی گفت‌ وگو کرد و دو طرف درباره موضوعات مورد علاقه بحث و تبادل نظر کردند.

بر اساس برنامه اعلام شده، استارمر و بایدن تا ساعاتی دیگر برای نخستین بار در واشنگتن ملاقات خواهند کرد. انتظار می‌رود که تقویت همکاری‌های تجاری میان دو کشور در دوره پسابرگزیت، محور اصلی دیدار رهبران دو کشور باشد.

اقتصاد انگلیس در نتیجه سلسله تحولات سال‌های اخیر از جمله برگزیت، همه‌گیری کرونا، مشکلات ناشی از جنگ اوکراین، نا آرامی‌ها در دریای سرخ و مشکل ترانزیت کالا، در بدترین وضع نیم قرن گذشته قرار دارد.

شاخص‌های آماری نشان می‌دهد که برگزیت سالانه ۱۰۰ میلیارد پوند به اقتصاد انگلیس ضرر می‌زند و اقتصاد این کشور از هر نظر وخیم‌تر از سایر کشورهای گروه هفت است.

دولت سابق حزب محافظه‌کار انگلیس امیدوار بود خسارت‌های ناشی از برگزیت را با قراردادهای تجاری با آمریکا صاف کند اما کاخ سفید تاکنون امتیاز ویژه‌ای به در این زمینه نداده است.

اینک که استارمر به عنوان چهره مخالف برگزیت سکان قدرت را در دست گرفته، امیدوار است پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بستری را برای گسترش روابط اقتصادی با آمریکا فراهم کند، اما آیا او در این ماموریت موفق می‌شود یا خیر، زمان روشن خواهد کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha