گشایش در مسیر توسعه شهرک‌های صنعتی فارس؛ پایش ۲۱ طرح

شیرار-ایرنا-پایش طرح‌های راکد در شهرک‌ها و نواحی صنعتی فارس با هدف تعیین تکلیف و شتاب‌بخشی به احداث و بهره‌برداری از طرح‌های صنعتی در حال انجام است، اقدامی که اخیراً به منظور حل مشکلات ۲۱ طرح صنعتی صورت گرفت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، طرح پایش واحدهای صنعتی راکد با هدف کاهش این واحدها سالهاست که در حال اجرا شدن است؛ طرحی که در دولت سیزدهم از مهرماه سال ۱۴۰۰ با اعلام معاون وزیر صمت آغاز شد.

طرح پایش با چه رویکردی انجام می‌شود؟

بر همین اساس مقرر شد ظرفیت‌های خالی و بدون استفاده در شهرک‌های صنعتی استان زیرذره‌بین نظارت و پایش مستمر قرار بگیرد و طرح‌های صنعتی راکد در صورت فعال‌ نشدن خلع ید شده و به سرمایه‌گذار جدید واگذار شوند.

در این طرح با شناسایی و پایش واحدهای غیرفعال و همچنین بررسی علل رکود و مشکلات آنها، ارائه خدمات مشاوره‌ای تخصصی، فنی، حقوقی و مدیریتی و رفع موانع پیرامون فضای کسب و کار واحدهای صنعتی صورت می‌گیرد و نسبت به بازفعال‌سازی واحدهای راکد و تعطیل در داخل و خارج شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان‌ها اقدام می‌شود.

و حالا که بیش از ۲سال از اجرایی شدن این رویکرد در دولت سیزدهم می‌گذرد رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران از کاهش ۶ درصدی واحدهای راکد صنعتی در این دولت خبر داده و اعلام کرده که تعداد واحدهای صنعتی راکد در ابتدای کار دولت سیزدهم هشت هزار و ۵۰۰ بود که اکنون به ۶ هزار و ۳۰۰ کاهش یافته است.

این رویکرد در استان فارس نیز مورد توجه قرار گرفت و برای تحقق آن، جلساتی تحت عنوان جلسات کمیته پایش طرح‌های راکد با هدف تعیین تکلیف و شتاب‌بخشی به‌احداث و بهره‌برداری از این طرح‌ها برگزار شد؛ جلساتی که با حضور نمایندگانی از استانداری، دادگستری کل، اداره‌کل صمت و خانه صنعت و معدن و تجارت و با دعوت از سرمایه‌گذاران طرح‌های صنعتی دنبال می‌شود و مدیرعامل شهرک‌های صنعتی فارس برگزاری مستمر آنها را نقطه عطف این مجموعه می‌داند.

تعیین تکلیف ۲۱طرح صنعتی در پنجمین جلسه

اخیراً هم پنجمین جلسه کمیته پایش طرح‌های راکد در شهرک‌ها و نواحی صنعتی فارس برگزار شد و در این جلسه مشکلات ۲۱طرح صنعتی مورد بررسی قرار گرفت و بر شتاب‌بخشی به روند تکمیل و بهره‌برداری طرح‌ها نیز تأکید شد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس در این باره گفت: امسال و به منظور تحقق جهش تولید در شهرک‌های صنعتی با مشارکت مردم، دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌ها با رویکرد حمایت از تولید و صنعتگران تصویب و توسط سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران به‌استانها ابلاغ شده‌است.

سید مسعود عظیمی که معتقد است برای شتاب‌بخشی به روند تکمیل و بهره‌برداری طرح‌های صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی و حمایت از صنعتگران باید ریسک‌پذیر بود گفت: از همه ظرفیت‌های قانونی ،برای رفع مسائل و مشکلات و تحرک بخشیدن به بخش صنعت استان استفاده می‌شود.

به گفته‌ او راه‌اندازی کارگاه‌ها و واحدهای تولیدی، صنعت استان را پویا می‌کند و یکی از راهبردهای رشد اقتصادی استان، مبتنی بر رشد صنعت و توسعه است که باید موانع و مشکلات این بخش برطرف تا چرخه‌ اقتصادی بیش از پیش رونق گیرد.

آن طور که مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس می‌گوید در جلسات کمیته پایش، طرح‌های نیمه تمام صنعتی غیر فعال مورد بررسی و عارضه‌یابی قرار می‌گیرد و هدف از برگزاری جلسات کمک به راه‌اندازی طرح‌های صنعتی است.

عظیمی اضافه کرد: شرکت شهرک‌های صنعتی موظف به کمک و حمایت از سرمایه‌گذارانی است که موفق به‌ اجرا و تکمیل طرح خود نشده‌اند اما در شرایط کنونی قصد ادامه کار را دارند.

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس گفت: برنامه‌ریزی برای فعال‌سازی طرح‌های صنعتی که در مرحله ساخت و ساز و یا نصب ماشین‌آلات متوقف شده‌اند در اولویت شرکت شهرک‌های صنعتی فارس قراردارد و همه طرح‌های غیرفعال در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان مورد بررسی و پایش قرار می‌گیرند تا در خصوص اعطای مهلت به واحدهای راکدی که دارای شرایط باشند، تصمیم‌گیری شود.

بدون شک پایش واحدهای صنعتی غیرفعال در داخل و خارج شهرک‌ها و نواحی صنعتی فارس با استفاده از سیاست‌های متولیان اقتصادی استان و با به‌کارگیری ظرفیت مشاوران و ارائه‌دهندگان خدمات توسعه کسب و کار موجبات حل مشکلات بنگاه‌ها و توانمندسازی آن‌ها، کاهش قیمت تمام شده و افزایش رقابت‌پذیری را با هدف توسعه اقتصادی استان فراهم می‌کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha