۲۲ تیر ۱۴۰۳، ۹:۲۴
کد خبرنگار: 2581
کد خبر: 85536015
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

فریاد "حسین حسین" در هیات‌های مذهبی گلستان

۲۲ تیر ۱۴۰۳، ۹:۲۴
کد خبر: 85536015
فریاد "حسین حسین" در هیات‌های مذهبی گلستان

گنبدکاووس- ایرنا- هرچه به تاسوعا و عاشورا نزدیک‌تر می‌شویم فریاد "حسین حسین" عزاداران در شهرها و روستاهای گلستان برای سوگ امام حسین(ع) در مساجد، تکایا، حسینیه‌ها و دسته‌های عزاداری در محلات بلندتر و جانسوزتر می‌شود.

به گزارش ایرنا، عشق به امام حسین (ع) و مکتب عاشورا پیر و جوان نمی‌شناسد و هر انسان آزاده‌ای از کودک شیرخوار تا افراد مسن در شب‌های محرم برای شنیدن نجوای یا حسین شهید(ع) دقایقی در مسیر هیات‌های عزاداری توقف کرده و به یاد مظلوم‌ترین عالم و یاران باوفایشان که از جان خود در راه دفاع از حق گذشتند اشک ماتم می‌ریزد.

محلات در شهرها و روستای گلستان هم این روزها حال و هوای عاشورایی دارد و هیات‌هایی از جوانان و نوجوانان پیرو مکتب حسینی با اجرای سرودهایی در وصف رشادت‌ها و از جان گذشتگی امام حسین(ع) و اهل بیت(ع) و مداحی در وصف حال شهدای دشت کربلا، دل‌های اهالی را کربلایی می‌کنند.

سردادن فریادهای «ای جان من حسین/ جانان من حسین/ ایمان من حسین/ ای یار من حسین» همراه با چرخاندن پرچم‌های یا حسین مظلوم(ع)، یا زینب(س)، یا عباس(ع) و یا قمر بنی هاشم(ع) جلوه زیبایی به حال و هوای کوچه و خیابان‌های استان گلستان داده و در کنار آن شاهد برگزاری مراسم‌های مذهبی اقوام مختلف هم هستیم.

«سینه‌زنی سنتی کمر به کمر» رامیان، آیین «طوق‌بندان» و «دسته چوبی» گرگان، «نخل‌پا» روستای بالاجاده کردکوی، آیین «حسن حسین‌خوانی» گالیکش و مینودشت، آیین «قوم بنی‌اسد» بندرگز و «صدقه عاشرآی» در قوم ترکمن از جمله آداب عزاداری اقوام گلستان است و همراه با دود آتش زیر دیگ‌های نذری، مردم را بیشتر در حال و هوای کربلا فرو می‌برد.

فریاد "حسین حسین" در هیات‌های مذهبی گلستان

برخی‌ها دیگ‌ نذری خود را در شب‌های محرم برپا می‌کنند و در ایستگاه‌های صلواتی شاهد توزیع غذاهای نذری و نوشیدنی‌های گرم و سرد میان عزاداران هستیم و مردم حاضر در دسته‌های عزاداری با غذاهای تبرکی امام حسین(ع) پذیرایی می‌شوند.

بیش از هزار مسجد و مکان مذهبی با برگزاری برنامه‌های مداحی، روضه‌خوانی و تبیین قیام عاشورا در گلستان میزبان عزاداران حسینی در ماه محرم هستند و همچنین برای بهره‌مندی بیشتر مردم از مجالس وعظ و خطابه، نشست‌های معرفتی و بصیرتی، مداحی و روضه خوانی و تبیین درس‌های قیام عاشورا و فرهنگ مقاومت بیش از ۶۰۰ مبلغ و مبلغه به مساجد اعزام شدند.

پویش هر خانه یک حسینیه، هر خانه یک پرچم، سوگواره نوگلان حسینی، روضه‌های خانگی، روضه بازار و چارپایه خوانی، پرده خوانی حماسه عاشورا، همایش مادران قاسم پرور، ویژه برنامه سلام بر محرم، نشست مجمع خادمین اهل بیت (ع) با موضوع عاشورا تجلی‌گاه حماسه و مقاومت، برگزاری پاتوق‌های گفت و گوی نوجوانانه، سوگواره سبط النبی، رویداد بانوان پیشرو، پویش بانوان زینبی عصر ظهور، همایش امتداد عاشورا، برگزاری کرسی‌های تلاوت قرآن، برپایی مواکب و ایستگاه‌های صلواتی و همکاری در برگزاری مراسم شیرخوارگان حسینی و احلی من العسل از جمله برنامه‌های محوری ماه محرم در گلستان است.

شیعیان هر ساله دهه اولِ ماه محرم را برای امام حسین(ع) و یارانش سوگواری می‌کنند که در برخی از مناطق عزاداری آنها تا اربعین شهادت امام حسین علیه سلام (بیستم ماه صفر) ادامه دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha