رشد ۳۹۴ درصدی مشترکان فیبرنوری، هدیه دولت به کرمانشاهیان

کرمانشاه - ایرنا - رشد و توسعه فیبرنوری یکی از برنامه‌های اصلی دولت سیزدهم است که افزایش ۳۹۴ درصدی تعداد مشترکان فیبرنوری در استان کرمانشاه از خرداد ۱۴۰۱ تا خرداد ۱۴۰۳، هدیه ارزشمند و ماندگار دولت در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات به مردم استان کرمانشاه محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، پروژه فیبرنوری در کشور از ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ کلید خورد، روزی که «عیسی زارع‌پور» وزیر ارتباطات. فناوری اطلاعات آغاز به کار فیبرنوری خانگی در همه شهرها را اعلام کرد و تست سرعت پورت‌های فیبرنوری در مشهد و قم انجام شد و امروز این پروژه در ۴۰۰ شهر آغاز شده و در حدود ۲۰۰ شهر به پایان رسیده است.

آخرین آمارها نشان می‌دهد طی سه سال گذشته بیش از هفت میلیون و ۵۸۳ هزار خانوار زیرپوشش فیبرنوری قرار گرفته‌اند و پیشرفت این پروژه از ۳۸ درصد عبور کرده است و آنچنان که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات قول دادند پایان امسال شاهد پوشش ۷۰ درصدی فیبرنوری در کشور خواهیم بود.

پروژه فیبرنوری در کرمانشاه به عنوان اولین کلانشهر کشور آغاز شد به نحوی که امروز چهار هزار و ۲۹۱ مشترک از خدمات فیبرنوری در کرمانشاه بهره مند هستند که رشدی ۳۹۴ درصدی نسبت به دولت دوازدهم را نشان می دهد و در عین حال قرارداد اجرای فیبرنوری در ۱۰ شهرستان استان هم منعقد و در برخی از شهرستانهای استان هم عملیات اجرایی آن آغاز شده است.

رشد ۳۹۴ درصدی مشترکان فیبرنوری، هدیه دولت به کرمانشاهیان

ایجاد زیرساخت فیبرنوری موانع و مشکلاتی هم دارد که حفاری ها و ترمیم حفاری ها یکی از آنها است. در استان کرمانشاه تا به امروز ۴۸۷ کیلومتر حفاری شهری و ۲۷۸ کیلومتر هم ترمیم حفاری و بتن ریزی و همچنین ۲۶۷ کیلومتر آسفالت انجام شده است. ۲۸ هزار و ۳۰۹ فیوژن فیبرنوری و ۲۲۹ کابینت شهری هم از دیگر اقدامات انجام شده برای دسترسی چهار هزار و ۲۹۱ مشترک فیبرنوری در کرمانشاه بوده است.

فیبرنوری پیچیده‌ترین پروژه تاریخ کشور است

آنچنان که مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان کرمانشاه می گوید پروژه فیبرنوری در کشور پیچیده ترین و سخت ترین پروژه تاریخ کشور است و کاری که در این دولت انجام شده است در سایر کشورهای دنیا ۱۰ سال زمان نیاز دارد اما با عزم دولت در تکمیل این زیرساخت و با وجود مشکلاتی چون مجوزهای شهرداری ها، کمبود تجهیزات و نبود تیم های تخصصی اما روند پیشرفت کار مطلوب است.

سیدابولفضل محمدی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با بیان اینکه پروژه فیبرنوری در کرمانشاه به مراحل پایانی رسیده است و به زودی به اتمام می رسد افزود: امروز حدود ۵۰ هزار پورت برای استفاده از شبکه فیبرنوری در استان آماده ارائه خدمات به مردم و کسب و کارها است و البته در سایر شهرستان های استان هم چون روانسر، گیلانغرب، اسلام آبادغرب و قصرشیرین عملیات اجرایی پروژه را آغاز کردیم.

وی با اشاره به اینکه فیبرنوری مهمترین زیرساخت ارتباطی کشور است که تمام فناوری های نوین هم در آینده برای راه اندازی نیازمند شبکه فیبرنوری است، افزود: امروز سرعت این شبکه حدود یک گیگابیت برثانیه است و در نمایشگاه الکامپ امسال هم سرعت ۶ گیگابیت بر ثانیه هم تست شد و در آینده می توان با نصب تجهیزاتی بر همین ساختار فعلی به سرعت های بالاتر هم دست پیدا کرد.

محمدی علاوه بر فیبرنوری سایر دستاوردهای هزار روزه دولت سیزدهم در بخش های ارتباطات، پهن باند، فناوری اطلاعات، اقتصاد دیجیتال، نظارت و بازرسی و امنیت و پدافند استان را هم تشریح کرد و گفت : تعداد خطوط فعال همراه اول ۲ میلیون و ۲۳۱ هزار و ۹۹۶ است که نسبت به اسفند سال ۱۳۹۹ رشد ۱۲ درصدی و تعداد خطوط ایرانسل یک میلیون و ۱۲۲ هزار و ۳۰۳ است که نسبت به اسفند ۱۳۹۹ رشد ۱۰ درصدی را نشان می دهد.

سرمایه گذاری ۲۲۵ میلیارد تومانی دولت برای توسعه ارتباطات روستاهای کرمانشاه

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان کرمانشاه با اشاره به اینکه همه ۳۵ شهر استان زیر پوشش نسل چهارم اینترنت قرار دارند و اینترنت نسل پنجم هم در شهرهای کرمانشاه، پاوه، روانسر، جوانرود و ثلاث باباجانی در دسترس است گفت: امروز یک هزار و ۶۰۲ روستای بالای ۲۰ خانوار استان از پوشش اینترنت بهره مند است که نسبت به دولت دوازدهم رشد ۲۱ درصدی را نشان می دهد چراکه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت سیزدهم مبلغ ۲۲۵ میلیارد تومان برای توسعه ارتباطات در روستاهای استان هزینه کرده است به نحوی که امروز ۲۴/۹۹ درصد پوشش تلفن همراه و ۹۴ درصد درصد اینترنت همراه در روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان در دسترس است و مردم از خدمات آنها استفاده می کنند.

رشد ۳۹۴ درصدی مشترکان فیبرنوری، هدیه دولت به کرمانشاهیان

وی در خصوص بهره مندی روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان از پوشش اینترنت هم گفت: امروز قصرشیرین با ۲۰ و پاوه با ۳۷ روستا به صورت کامل، اسلام آبادغرب با ۱۳۱ روستا ۹۷/۷۱ درصد، سرپل ذهاب با ۱۴۰ روستا ۹۷/۱۴ درصد، کنگاور با ۵۸ روستا ۹۶/۵۵ درصد، گیلانغرب با ۱۳۵ روستا ۹۶/۰۳ درصد، روانسر با ۹۴ روستا ۹۶/۸۱ درصد، صحنه با ۱۵۰ روستا ۹۶ درصد، هرسین با ۸۹ روستا ۹۵/۵۰ درصد، کرمانشاه با ۴۸۸ روستا ۹۳/۸۴ درصد، جوانرود با ۶۵ روستا ۹۳/۸۴ درصد، سنقر با ۱۵۹ روستا ۹۱/۸۲ درصد، دالاهو با ۸۱ روستا ۸۵/۱۸ درصد و ۷۹/۱۰ درصد از ۶۷ روستای شهرستان ثلاث باباجانی از اینترنت بهره مند هستند.

محمدی با بیان اینکه ۲۸۰ روستای استان به شبکه ملی اطلاعات متصل هستند و در عین حال ۱۵ سایت اینترنت نسل پنجم هم در استان راه اندازی شده است افزود: اعطای تسهیلات حمایتی به مردم استان هم نسبت به سال ۱۳۹۹، ۵۹۵ درصد رشد داشته است و در نتیجه این اقدام هم میزان اشتغال زایی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در استان هم ۱۱۹ درصد افزایش را نشان می دهد که نیاز امروز کرمانشاه است.

رشد ۲۰۰ درصدی تعداد دفاتر پیشخوان روستایی نسبت به سال ۱۳۹۹، تحقق ۹۸ درصدی اشتغال در سامانه رصد در سال ۱۴۰۱، تحقق ۱۰۵ درصدی اشتغال در سامانه رصد در سال ۱۴۰۲، تحقق ۸۶ درصدی اشتغال در سامانه رصد در سه ماهه اول سال ۱۴۰۳ و کسب رتبه نخست گرنت رشد کشور از دیگر افتخارات و اقدامات اداره کل فناوری ارتباطات و اطلاعات استان بود که آقای محمدی به آنها اشاره کرد.

به گزارش ایرنا؛ فیبرنوری رشته باریک و بلندی از یک ماده شفاف مثل شیشه یا پلاستیک است که می‌تواند نور وارد شده از یک سر را، از سمت دیگر خارج کند. کابل فیبرنوری دارای پهنای باندی بسیار بالاتر از کابل‌های معمولی است و براساس تست سرعت، می تواند سرعتی حدود ۵۰ برابر بیشتر نسبت به کابل های معمولی را در اختیار کاربران قرار دهد.

ایجاد زیرساخت فیبرنوری در کشور علاوه بر اینکه سرعت قابل توجهی از اینترنت را در اختیار مردم، سازمان ها و کسب و کارها قرار می دهد اما یک پروژه آینده نگرانه است که دولت سیزدهم برای انجام این مهم کمر همت را بست. حاصلی که پروژه فیبرنوری دارد و تاثیری که در زندگی مردم می‌گذارد در سال‌های آینده مشاهده خواهد شد، زمانی که نسل پنجم اینترنت و استفاده کاربردی از هوش مصنوعی در زندگی روزمره به یک نیاز مهم بدل می‌شود، فیبرنوری به حد زیادی راهگشا است.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت، ۲ هزار و ۵۹۷ روستا، ۳۵ شهر، یک هزار و ۷۱۴ روستای بالای ۲۰ خانوار و ۸۸۳ روستای زیر ۲۰ خانوار جمعیت دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha