۲۲ تیر ۱۴۰۳، ۶:۰۹
کد خبرنگار: 1385
کد خبر: 85536780
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آمادگی چین برای تقویت و افزایش روابط اقتصادی با عربستان

تهران- ایرنا- چین برای تقویت روابط اقتصادی با عربستان سعودی و افزایش مبادلات اقتصادی و سرمایه‌گذاری متقابل میان ۲ کشور اعلام آمادگی علاقمندی کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، وزارت بازرگانی چین جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد که «وانگ ونتائو» وزیر بازرگانی این کشور جمعه با «یاسر الرمیان» رئیس امور همکاری اقتصادی عربستان با چین دیدار کرد.

الرمیان در عین حال، رئیس هیات مدیره سعودی آرامکو، همچنین رئیس صندوق سرمایه‌گذاری عمومی و نیز رئیس هیات مدیره باشگاه فوتبال نیوکاسل یونایتد است.

بر اساس بیانیه وزارت بازرگانی چین، وانگ در دیدار با الرمیان گفت که چین آماده است همکاری با عربستان در زمینه‌های زیرساخت‌ها، منابع انرژی، توسعه انرژی سبز و اقتصاد دیجیتال را گسترش دهد.

وی همچنین از شرکت‌هایی مانند آرامکو و صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای «ریشه کردن» در چین استقبال کرد.

وزارت خارچه چین شهریور گذشته تایید کرد که پکن قصد دارد در زمینه ایجاد تاسیسات تولید انرژی هسته‌ای در عربستان سعودی، با این کشور همکاری کند.

این وزارتخانه در واکنش به گزارش وال استریت ژورنال مبنی بر اینکه چین قصد دارد برای عربستان نیروگاه هسته ای بسازد، گفت: چین و عربستان شرکای جامع و راهبردی یکدیگر هستند و چین به همکاری‌های دوجانبه با عربستان در زمینه‌های گوناگون از جمله در حوزه انرژی هسته‌ای ادامه می‌دهد و البته در این مسیر به مقررات بین‌المللی منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای نیز پایبند خواهد بود.

علاوه بر این، چین و عربستان سعودی که از اعضای بریکس هستند، پاییز گذشته یک توافق تجاری به ارزش هفت میلیارد دلار امضا کردند که گامی در مسیر «دلارزدایی» محسوب می‌شود.

قرارداد دو کشور، یک سواپ ارزی است که به نفع ارزهای محلی آن‌ها یعنی یوان و ریال عربستان است. اعتبار این قرارداد تجاری سه سال است و هر دو کشور، مبادلات تجاری خود را تا سقف ۵۰ میلیارد یوان چین یا ۲۶ میلیارد ریال سعودی با ارزهای محلی انجام خواهند داد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha