بانوان سیستان و بلوچستان همنوا با رُباب ناله سر دادند/برگزاری شیرخوارگان حسینی در ۲۰ نقطه

زاهدان - ایرنا - همزمان با ایام سوگواری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع)بانوان سیستان و بلوچستان در ۲۰ نقطه جمعیتی این استان همراه با کودکان خردسال خود در مراسم شیرخوارگان حسینی شرکت کرده و همنوا با رُباب، مادر حضرت علی اصغر به یاد مظلومیت شهدای دشت کربلا ناله سر دادند.

به گزارش ایرنا، همزمان با سراسر کشور بانوان سیستان و بلوچستانی در اولین جمعه از ماه محرم با پوشاندن لباس سبز و مشکی بر تن فرزندان شیرخوار، با ناله های حضرت رباب و گهواره خالی شیرخوار کربلا همنوا شده و کودک خود را نذر قیام کوچکترین شهید کربلا کردند.

حضرت علی اصغر(ع) با زندگی کوتاه خود در کنار حسین بن علی(ع) تنها ندای لالایی رباب و صوت ملکوتی بابا را شنید؛ اما معنای عطش و شهادت را به همه فهماند و نام خود را در ردیف نخستین عشقبازان عاشورا ثبت کرد تا امروز و پس از بیش از یک‌هزار و ۳۸۰ سال از ولادت و شهادت او، جهان، سیاه پوش به یاد لبان تشنه اش اشک بریزد.

امروز مادران زاهدانی در چند نقطه از شهر همچون حسینیه سیستانی‌ها و ریحانةالنبی نوزادان و کودکان خود را به سر بندهایی که منقش به نام مبارک یا صاحب الزمان (ع)، یا حسین (ع)، یا ابوالفضل (ع)، یا حضرت علی اصغر (ع) و یا حضرت رقیه بود؛ کرده و همزمان با روضه و نوحه خوانی مداحان نوزدان خود را رو به آسمان گرفته و با معبود خویش درد و دل می‌کردند و با چشمانی گریان و فریاد یا حسین (ع) و یا زینب (س) برای فرزندانشان عاقبت بخیری طلب کردند.

برخی نخستین بار است که آمده‌اند، از کوچکی شان می‌توان دریافت، برخی هم برای ادای نذر، شفا، درمان و دعا؛ هر چه هست اینجا هر کس حال و هوای خاصی برای خود دارد، در بین جمعیت مادری را می‌بینیم که کودک بیمار خود را بر روی دستانش گرفته و با سوز دل علی اصغر(ع) را صدا می‌زند و از او برای شفای فرزندش کمک می‌خواهد.

گهواره خالی علی‌اصغر (ع) که به صورت نمادین در این مراسم بکارگیری شده و نوای « لالایی علی جان» چنان حال و هوایی به این مکان داده که گویی صحرای کربلا است، هر کس بی‌اختیار اشک‌هایش روانه و به یاد مظلومیت‌های امام حسین (ع) و دردانه کربلا بر سر و سینه می‌زد.

بانوان سیستان و بلوچستان همنوا با رُباب ناله سر دادند/برگزاری شیرخوارگان حسینی در ۲۰ نقطه

بیمه فرزندان برای حضور در مسیر اهل بیت علیهم السلام

مهدیه بزی یکی از بانوان زاهدانی در حسینیه سیستانی ها که با کودک شیرخوار ۹ ماهه خود در این مراسم شرکت کرده با بیان اینکه تحمل حتی یک ثانیه گریه یا دیدن سختی کودکم را ندارم، گفت: هیچ مادری تحمل گرسنگی و تشنگی فرزند خود به ویژه نوزاد ۶ ماهه را ندارد؛ حضرت رباب خون گلوی فرزندش و تیری که بر گلوی ایشان فرو رفته بود را دید و فرزند شیرخوارش که سند مظلومیت اهل بیت عصمت و طهارت است، از شهدای کربلا شد.

وی با بیان اینکه امروز فرزندم را بیمه اهل بیت علیهم السلام می‌کنم، ادامه داد: چندین سال از نعمت فرزند بی بهره بودم، تا اینکه حاجت گرفتم و از آن سال نذر کردم هرسال همراه با فرزندم همنوا با خانم رباب در این روز عزاداری کنم.

یکی از بانوان زاهدانی که در گوشه دیگر مراسم، مشغول پخش نذورات خود است به خبرنگار ایرنا گفت: دیدن داغ فرزند بسیار سخت است و تنها یک مادر می‌تواند حال مادر داغدیده را درک کند، اینکه مادری ببیند کودکش گرسنه و بی تاب بوده و نمی تواند حتی با یک قطره شیر نوزاد کوچک خود را آرام کند سخت ترین کار برای آن مادر به شمار می رود.

بانوان سیستان و بلوچستان همنوا با رُباب ناله سر دادند/برگزاری شیرخوارگان حسینی در ۲۰ نقطه

برگزاری همایش شیرخوارگان حسینی در ۲۰ نقطه سیستان و بلوچستان

مشاور امور فرهنگی مدیرکل تبلیغات اسلامی سیستان و بلوچستان از برگزاری ۲ هزار مجلس عزاداری امام حسین(ع) در دهه اول محرم الحرام در استان خبر داد و گفت: در اولین جمعه ماه محرم همزمان با سراسر کشور همایش شیرخوارگان حسینی در بیش از ۲۰ نقطه در استان برگزار شد و این همایش یکی از مراسمات در دهه اول محرم به شمار می رود.

حجت الاسلام سعید جان آبادی افزود: این برنامه در زاهدان در ۲ حسینیه سیستانی‌ها و ریحانه النبی برگزار شد.

وی ادامه داد: برگزاری مراسماتی همچون مقتل خوانی، اجرای تعزیه، اجرای تئاتر، نمایشگاه‌های مختلف، دسته‌روی‌ها، پذیرایی از عزاداران حسینی توسط مواکب و ایستگاه‌های صلواتی، اجرای برنامه خیمه سوزان و تجلیل از پیرغلامان حسینی از جمله برنامه‌های محرم الحرام امسال در سیستان و بلوچستان است.

مشاور امور فرهنگی مدیرکل تبلیغات اسلامی سیستان و بلوچستان با اشاره به تداوم برنامه ها تا پایان ماه صفر، بیان کرد: برگزاری مراسم دسته روی، تجمعات مختلف عزاداری، دسته روی در روز تاسوعا و عاشورا، همایش تجلیل از خادمین ابا عبدالله الحسین (ع)، مراسم نمادین شهدای کربلا، خیمه سوزان، شب شام غریبان، برنامه قیام مردم سیستان به خونخواهی ابا عبدالله الحسین (ع)، اجرای تعزیه، مقتل خوانی، دیدار با خانواده شهدا و ایثارگران، غبارروبی قبور شهدا، دیدار با علما و روحانیون، مداحان و مسوولان هیأت مذهبی، توزیع ارزاق شامل گوشت، مرغ، برنج و شکر و تداوم طرح ملی «زندگی با آیه ها» در ۱۰ فراز در بین عموم مردم در مجالس عزاداری از دیگر برنامه‌ها در ایام محرم و صفر در این استان است.

وی محرم و عزاداری‌های این ماه را جلوه‌ای از وحدت شیعه و سنی عنوان و اظهار کرد: همه مسلمانان چه شیعه و چه سنی در غم از دست دادن اباعبدالله الحسین(ع) سوگوار بوده و در این ماه به انواع مختلف به عزاداری می‌پردازند.

حجت الاسلام جان آبادی تاکید کرد: برپایی ایستگاه‌های صلواتی در دهه اول در شهرهای مختلف سیستان و بلوچستان و برپایی مواکب استان در مرزهای ریمدان، میرجاوه، میلک و سطح جاده‌ها و زائر سرای امام رضا (ع) زاهدان به منظور پذیرایی از زائران غیر ایرانی از دیگر برنامه‌های محرم و صفر در این استان است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha