۲۲ تیر ۱۴۰۳، ۷:۵۳
کد خبر: 85536797
T T
۱۶ نفر

برچسب‌ها

نجات از انقراض؛ شناسایی ۳۳۰ راس اسب کاسپین در کشور

ساری- ایرنا- مدیرعامل انجمن حفاظت از اسب کاسپین با بیان این که، تا کنون ۳۳۰ راس اسب کاسپین در ایران شناسایی شد، گفت: از این میزان ۶۰ راس در استان مازندارن بوده و مقدمات ثبت بین المللی آن‌ها در دست اقدام است.

محمد جواد دهقان روز جمعه در بازدید از مجموعه پرورش اسب پریدار در آمل افزود: در حال حاضر برای ثبت جهانی اسب کاسپین یک کمیته ملی توسط انجمن تشکیل شده است و رئیس موسسه تحقیقات علوم دامی نیز آمادگی کامل همراهی موسسه با این کمیته را اعلام کرد.

رئیس موسسه‌تحقیقات علوم دامی کشور گفت: با توجه به تکالیف قانونی وزارت جهاد کشاورزی برای حمایت از گونه‌های در حال انقراض، موسسه تحقیقات علوم دامی کشور از پرورش دهندگان اسب کاسپین حمایت های لازم را انجام می‌دهد.

نجات از انقراض؛ شناسایی ۳۳۰ راس اسب کاسپین در کشور

حسن خمیس‌آبادی ادامه داد: در این راستا بخش های مختلف موسسه از فعالیت‌های تحقیقاتی و ترویجی در زمینه دام های مختلف بویژه اسب کاسپین برای حمایت کامل در کنار انجمن حفاظت از اسب کاسپین قرار دارند.

وی اضافه کرد : موسسه برای حفظ، شناسایی و ثبت جهانی اسب کاسپین از فعالیت‌های انجمن حمایت می‌کند.

در این بازدید صابر جلوخانی نیارکی هماهنگ کننده ملی مدیریت منابع ژنتیکی دامی سازمان فائو در ایران نیز به ضرورت حفظ نژاد گونه‌های در معرض انقراض از جمله اسب کاسپین تاکید کرد و پیشنهاد همکاری فائو در زمینه حفاظت از اسب کاسپین را ارائه داد.

با همکاری انجمن و موسسه درزمینه حفاظت از اسب کاسپین مقرر گردید، برای استفاده از حمایت های سازمان فائو انجمن هماهنگی لازم را انجام و بررسی های مورد نظر توسط هماهنگ کننده ملی مدیریت منابع ژنتیکی دامی ایران در سازمان فائو انجام شود.

نجات از انقراض؛ شناسایی ۳۳۰ راس اسب کاسپین در کشور

انجمن حفاظت از اسب کاسپین از سال ۱۳۹۸ سه تفاهم‌نامه و قرارداد همکاری با موسسه تحقیقات علوم دامی در زمینه‌های مختلف شناسایی، ثبت ملی و بین‌المللی اسب کاسپین دارند و با هم‌افزایی و همکاری نزدیک به موفقیت‌های چشمگیری دست یافته اند که نمونه موفقی از همکاری بخش دولتی و خصوصی در زمینه حفظ گونه های در حال انقراض به شمار می رود.

این بازدید با همراهی معاونت‌ پژوهش، فناوری و انتقال یافته‌های موسسه تحقیقات علوم دامی، معاونت برنامه ریزی و پشتیبانی موسسه تحقیقات علوم دامی، مدیران و کارشناسان موسسات تحقیقات علوم دامی استان‌های کشور همراه بود.

اسب کاسپین توسط شادروان لوئیز فیروز کشف و از ایران به جهان معرفی شد. پس از آن با بررسی های علمی مشخص شد که قدمت اسب کاسپین به بیش از ۵ هزار سال می رسد و یکی از قدیمی‌ترین نژادهای اسب موجود در جهان است که تا سال ۱۳۴۵ منحصراً در ایران وجود داشت. خاستگاه این اسب در ایران استان‌های گیلان، مازندران و گلستان است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha