آذربایجان غربی بهشت باغات و زراعت ایران زمین

ارومیه - ایرنا - آذربایجان غربی با دارا بودن بیش از ۸۴۲ هزار هکتار اراضی کشاورزی و دشت‌هایی سراسر سبز و پر محصول با تولید سالانه ۶.۷ میلیون تُن انواع محصولات کشاورزی توانسته در کشور عنوان بهشت باغ‌های ایران را کسب کند.

به گزارش ایرنا آذربایجان غربی دومین استان پر آب کشور است که به طور میانگین بین ۲۸۰ تا ۳۳۰ میلیمتر بارندگی ( در سال زراعی جاری تا ۱۷ تیر ۱۴۰۳) داشته است که باعث شده در بخش کشاورزی با تولیدات بسیار مطلوب به رتبه های خوبی دست یابد.

این استان با دارا بودن ۱۲۶ هزار هکتار باغ با انواع میوه های تابستانی و پاییزه از جمله سیب درختی، انواع هسته دارها و به ویژه انواع انگو توانسته تا جایگاه ویژه ای در بازارهای استانهای همسایه و حتی کشورهای مجاور داشته باشد.

کشت محصولاتی چون گندم و چغندر قند در استان به عنوان ۲ محصول زراعی استراتژیک و نیز تولید سیب درختی و انواع میوه های باغی مانند انگور و هسته دارها و همچنین سبزی و صیفی جات مختلف از جمله محصولات باغی و زراعی تولیدی این استان است که در کنار دامداری و دامپروری مورد رغبت کشاورزان است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: این استان در طول ایام سال تا ابانماه تولید کننده انواع محصولات به ویژه های میوه های باغی است در تولید چغندر قند توانسته است تا به رتبه اول کشور با تولید ۱.۵ تا ۱.۸ میلیون دست یابد.

خسرو شهبازی گفت: این استان هم اکنون ۳۰ درصد از چغندر قند کشور را تولید می کند که با ۶ کارخانه قند فعال در استان در سطح کشور جایگاه بسیار مطلوبی دارد.

آذربایجان غربی بهشت باغات و زراعت ایران زمین

ایرنا: چغندر قند یک محصول پر اب است برای تغییر الگوی کشت چه اقداماتی دارید؟

شهبازی: این محصول به علت پر آب بر بودن امروزه با کاهش سطح و تغییر ارایش کشت و تغییر شیوه ابیاری مواجه است تا بتواند جایگاه خود را همچنان حفظ کند واز سویی به احیای دریاچه ارومیه هم کمک شود.

ایرنا : با توجه به اینکه سیب درختی هم مانند چغندر قند پر اب بر بوده چه برنامه ی برای ارتقای راندمان تولید و بهره وری از اب دارید؟

شهبازی: در زمینه سیب نیز این استان با میانگین تولید ۱.۲ میلیون تن توانسته در کشور رتبه اول استان را حفظ کند و با کارهای ترویجی و آموزشی برای کشاورزان سیب درختی استان هم اکنون در کشور های همسایه بازار خوبی دارد.

سیب درختی نیز یک محصول آب بر است که بحث جایگزینی کشت برای آن تعریف شده است و اقدامات ترویجی در این راستا در دست اجراست.

اب بربودن کشت محصولات درختی به ویژه سیب درختی مشکل جدی این بخش است که این روزها در حال تبدیل آبیاری باغات به شکل قطره ای هستیم.

ایرنا :میزان تولید سیب درختی استان سال گذشته چقدر بود؟

شهبازی: سال زراعی گذشته ۱.۵ میلیون تن تولید سیب درختی برای استان ثبت شد که بخشی در تازه خوری مصرف شد و بخشی به عنوان سیبهای پادرختی به کارخانجات برای فراوری ارسال شد.

۱.۲ میلیون تن ظرفیت کارخانجات پوره سیب و کنستانتره استان است که در کنار صادرات وسیع سیب درختی به فعالیت مشغول هستند.

سیب این استان به شیوه های مختلف هم اکنون سورت و صادرات می شود و هر کشوری در دنیا سفارش داشته باشد میتوان در این منطقه تهیه و صادر کرد.

ظرفیت سورت و بسته بندی سالانه این استان ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تن است که در سالهای اخیر این اقدام محقق شده است در حالیکه در گذشته این اقدام دستی انجام می شد.

سال گذشته از ۷۰۰ هزار تن سیب صادراتی کشور حدود ۶۰۰ هزار تن از این استان صادر شده است که باز جایگاه خوبی برای این استان رقم خورده است.

آذربایجان غربی بهشت باغات و زراعت ایران زمین

ایرنا : کشتهای جایگزین دیگر در بخش باغات کدام محصولات هستند؟

شهبازی: با آغاز کشت پسته در استان در حال پیگیری و ترویج جایگزینی کشت آ در منطقه هستیم و یکهزار و ۵۰۰ هکتار از باغهای منطقه به کشت پسته اختصاص یافته است.

بزرگترین باغ پسته ایران باغ ۳۴۰ هکتاری اذربایجان غربی است که به صورت مکانیزه با سیستم هوشمند و <بیاری قطره ای در پلدشت اداره می شود و این باغ یک باغ مدرن است و از بهترین پیوندها و پایه های رویشی و خارجی استفاده شده است.

بزرگترین باغ گردوی ایران و دومین باغ گردوی بزرگ دنیا نیز در پلدشت با ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار مساحت توسط بخش خصوصی دایر شده و علاوه بر کارشناسان داخلی از کارشناسان خارجی نیز استفاده کر ده است.

کشور ما یک کشور نیمه خشک است سعی می شود از این محصولات تولید شده به نحو بهینه برای افزایش بهره وری منابع اب و خاک استفاده شود.

ایرنا: مهمترین محصولات آذربایجان غربی کدام ها هستند؟

شهبازی: ۵۲ رقم انگو در استان تولید می شود و رتبه های اول کشور متعلق به این استان است هسته دارهایی مثل شلیل و هلو تولید و سماق هم به صورت طبیعی در سردشت پرورش می یابد.

تولید سالانه ۲۰ هزار تن البالو، تولید ۳۰ هزار تن نخود، تولید یک میلیون تن علوفه، گوجه فرنگی و سایر محصولات هم از ظرفیتهای این استان است.

آذربایجان غربی بهشت باغات و زراعت ایران زمین

در این بین محصولاتی مثل چغندر قند و گندم و سیب درختی همواره در صدر محصولات تولیدی استان هستند.

ایرنا: در زمینه مهار آبهای مرزی چه گامهایی برداشته شده است؟

شهبازی: در زمینه مهار آبها و بهره وری در آب و توسعه شبکه های آبیاری غرب و شمالغرب نیز اعتبارات خوبی در دهه گذشته اختصاص یافته و ۶۰ هزار هکتار از اراضی در این استان هم در این طرح لحاظ شده است.

۲۰ هزار هکتار از این شبکه های ابیاری شمالغرب کشور اجرا شده و بقیه در دست اجراست و یکهزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای این طرح اعتبار تامین شده است.

ایرنا : با توجه به حجم بالای ضایعت کشاورزی چه اقداماتی برای فراوری انها داشتید؟

شهبازی: در زمینه ضایعات بخش کشاورزی هم با همکاری محققان دانشگاه ارومیه و موسسه تحقیقات علوم دامی کشور ۲۰ تا ۳۰ درصد پسماند این بخش قابلیت استفاده و صادرات پیدا کرد.

سعی شده تا ۱.۲ میلیون تن از این محصولات ساماندهی شده و در حال فراوری به صورت فیبر ها و آنتی توکسیدانها استفاده شود و بخشی بعد از کامل شدن به عنوان خوراک دام استفاده می شود که اقدام بسیار خوبی بوده است.

آذربایجان غربی بهشت باغات و زراعت ایران زمین

ایرنا: در زمینه کشت قرار دادی چه خبر ؟

شهبازی: نیاز سالانه آذربایجان غربی به گندم ۴۵۰ هزار تن است که در سال ۱۴۰۰ حدود ۲۵۰ هزار تن در داخل استان تولید و بقیه از سایر استان ها و بندرگاهها خریداری می شد که در سال گذشته در قالب کشاورزی قراردادی در آذربایجان غربی و اجرای طرح جهش تولید در دیم زارها و با اقدامات ترویجی و تلاش کشاورزان میزان تولید گندم مازاد به ۶۸۳ هزار تن رسید و امسال پیش بینی می شود که یک میلیون تن تولید گندم و بیش از ۸۰۰ هزار تن خرید گندم مازاد برمصرف کشاورزان محقق شود.

به گزارش ایرنا آذربایجان غربی ۸۴۲ هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد که ۱۲۶ هزار باغ و بقیه زمینهای زراعی هستند سالانه ۶.۷ میلیون تن محصول از این اراضی برداشت و روانه بازارهای داخلی در مرحله نخست و بازارهای خارجی در مراحل بعدی و در صورت مازاد بودن می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha