۲۲ تیر ۱۴۰۳، ۱۱:۳۰
کد خبرنگار: 2218
کد خبر: 85536870
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

مدیر کل بازرسی محیط زیست کشور: تعامل بیش از پیش محیط‌بانان با جوامع محلی ضروری است

اهواز- ایرنا - مدیر کل بازرسی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: محیط بانان نقش ارزنده‌ای در حفاطت از محیط زیست دارند با این وجود ضرورت دارد تعامل بیشتری با جوامع محلی داشته باشند.

به گزارش ایرنا سیدعلی‌اصغر حسینی شکرآبی روز جمعه در حاشیه بازدید از برخی مناطق حفاظت شده و طرح‌های زیست محیطی در استان خوزستان اظهار کرد: تعامل بیشتر با جوامع محلی موجب می‌شود تا آنان نیز در راستای حفاظت و نگهداری از عرصه‌های طبیعی بیشتر مشارکت کنند.

وی در ادامه به منطقه حفاظت شده شیمبار و سپس به پارک ملی دز رفت و از برخی تعارضات که در منطقه اتفاق افتاده است بازدید کرد.

مدیر کل بازرسی سازمان حفاظت محیط زیست با محیط‌بانان منطقه دیدار کرد با آن‌ها پیرامون خواسته‌ها و مشکلات موجود گفت گو کرد.

در جریان این بازدید داود میرشکار، مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان نیز در خصوص اهمیت زیست محیطی منطقه شیمبار و طرح‌هایی که در راستای نگهداشت بیشتر آب در تالاب این منطقه انجام شده گزارشی ارائه کرد و گفت: تاثیرات سازه نگهداشت آب در منطقه باعث افزایش آب‌های زیر زمینی و تاخیر در خشک شدن تالاب دارد.

براساس این گزارس ساخت سازه نگهداشت آب در تالاب شیمبار در شهرستان اندیکا از سال ۱۴۰۰ با اعتبار ۹۵ میلیارد ریال آغاز شده است.

با اجرای کامل سازه معیشت دامدارن، عشایر و کشاورزان منطقه بهبود می‌یابد علاوه بر این زمینه تلطیف هوا و افزایش پوشش گیاهی تالاب بیش از پیش فراهم می‌شود.

تالاب شیمبار ۱۱۴۴ هکتار وسعت دارد و در زمان پر آبی حقابه آن حدود ۵۸ میلیون متر مکعب است. این تالاب از نظر اکوسیستمی حائز اهمیت است

این تالاب در شهرستان اندیکا واقع شده است و یکی از بزرگترین تاکستان‌های طبیعی کشور را در دل خود جای داده و با گونه های مختلف گیاهی نقش مهمی در امرار معاش مردم منطقه ایفا می کند. پوشش عمده و غالب گیاهی در محدوده ۲ هزار هکتاری تالاب شیمبار درختچه‌های جاز، پده، گز، تمشک، زالزالک، انگور وحشی یاقوتی است که حاکی از غنای طبیعی و تنوع گونه ای بالا ی این منطقه است.

بر اساس ماده ۳ آیین‌نامه نحوه حفاظت، احیا و مدیریت تالاب‌ها، نحوه تخصیص حقابه محیط زیستی تالاب‌ها از رودخانه‌های بالادست آنها پس از تامین آب شرب نسبت به سایر مصارف دارای اولویت است.

در سال‌های اخیر کمبود آب یکی از چالش‌های تالاب‌های استان بوده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha