استفاده باستان‌شناسان استان مرکزی برای کشف محوطه‌های باستانی از GPR فوق پیشرفته

اراک - ایرنا - مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان مرکزی گفت: برای نخستین بار در این استان، محوطه‌های باستانی به کمک شرکت دانش‌بنیان از طریق آزمایش GPR مورد بررسی قرار گرفت.

«محمود مرادی‌نراقی» روز شنبه در جمع خبرنگاران در اراک، افزود: آزمایش GPR یک روش ژئوفیزیکی است که از پالس‌های رادار برای تصویربرداری زیرسطحی استفاده می‌کند و این روش برای بررسی ویژگی‌های باستان‌شناسی و الگوی زیر زیرزمین است.

وی با اشاره به اینکه این آزمایش برای نخستین بار در مسجد جامع ساوه و به منظور بررسی لایه‌های تاریخی در محوطه این مسجد انجام شد، ادامه داد: نتیجه و گزارش آزمایش GPR مسجد جامع ساوه در شورای فنی این اداره‌کل به منظور تکمیل مطالعات ارایه شد.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان مرکزی گفت: علت توجه باستان شناسان به این روش ژئوفیزیکی به خاطر غیرمخرب بودن آن در زمینه اکتشافات است و همچنین قادر است نمایی از زیر زمین را به صورت مونیتورینگ و سه بعدی ارایه دهد.

مرادی افزود: آزمایش GPR با تابش امواج الکترومغناطیس در محدوده MH و بازتاب امواج و در نهایت برگشت به گیرنده و برداشت پروفیل‌های رادیوگرام و در پایان انتقال داده به نرم‌افزارهای تحلیل‌گر صورت می‌گیرد.

وی با تاکید بر اینکه این همکاری، فرصتی منحصر به فرد برای کشف و درک چشم‌انداز تاریخی با فناوری جدید و پیشرفته است، تصریح کرد: میراث فرهنگی مشتاقانه منتظر اکتشافات جدیدی است که می‌تواند بینش ارزشمندی از میراث فرهنگی منطقه ارایه کند.

بیش از ۲ هزار اثر تاریخی، سیاحتی، مذهبی و فرهنگی در استان شناسایی شده که ۸۸۲ اثر آن در فهرست آثار ملی کشور ثبت ملی شده است.