استفاده باستان‌شناسان استان مرکزی برای کشف محوطه‌های باستانی از GPR فوق پیشرفته

اراک - ایرنا - مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان مرکزی گفت: برای نخستین بار در این استان، محوطه‌های باستانی به کمک شرکت دانش‌بنیان از طریق آزمایش GPR مورد بررسی قرار گرفت.

«محمود مرادی‌نراقی» روز شنبه در جمع خبرنگاران در اراک، افزود: آزمایش GPR یک روش ژئوفیزیکی است که از پالس‌های رادار برای تصویربرداری زیرسطحی استفاده می‌کند و این روش برای بررسی ویژگی‌های باستان‌شناسی و الگوی زیر زیرزمین است.

وی با اشاره به اینکه این آزمایش برای نخستین بار در مسجد جامع ساوه و به منظور بررسی لایه‌های تاریخی در محوطه این مسجد انجام شد، ادامه داد: نتیجه و گزارش آزمایش GPR مسجد جامع ساوه در شورای فنی این اداره‌کل به منظور تکمیل مطالعات ارایه شد.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان مرکزی گفت: علت توجه باستان شناسان به این روش ژئوفیزیکی به خاطر غیرمخرب بودن آن در زمینه اکتشافات است و همچنین قادر است نمایی از زیر زمین را به صورت مونیتورینگ و سه بعدی ارایه دهد.

مرادی افزود: آزمایش GPR با تابش امواج الکترومغناطیس در محدوده MH و بازتاب امواج و در نهایت برگشت به گیرنده و برداشت پروفیل‌های رادیوگرام و در پایان انتقال داده به نرم‌افزارهای تحلیل‌گر صورت می‌گیرد.

وی با تاکید بر اینکه این همکاری، فرصتی منحصر به فرد برای کشف و درک چشم‌انداز تاریخی با فناوری جدید و پیشرفته است، تصریح کرد: میراث فرهنگی مشتاقانه منتظر اکتشافات جدیدی است که می‌تواند بینش ارزشمندی از میراث فرهنگی منطقه ارایه کند.

بیش از ۲ هزار اثر تاریخی، سیاحتی، مذهبی و فرهنگی در استان شناسایی شده که ۸۸۲ اثر آن در فهرست آثار ملی کشور ثبت ملی شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha