پذیرایی عزاداران حسینی؛ نیابت از رفیق تا نذر لباس در زاهدان

زاهدان - ایرنا - همزمان با فرارسیدن ماه محرم و ایام سوگواری سید و سالار شهیدان موکب های پذیرایی از عزاداران حسینی از سوی عاشقان و دلدادگان آن حضرت در سراسر شهرستان زاهدان برپا شده است.

به گزارش ایرنا، همزمان با آغاز ماه محرم حسینی، حال و هوای دیگری در شهر حاکم می‌شود، بیرق‌های سیاه آویزان و نوحه‌ها و عزاداری ها در کوچه و خیابان به گوش می‌رسد. زاهدان پایتخت وحدت اسلامی مانند سراسر کشور غرق در ماتم و عزای سید و سالار شهیدان شده، مردم می خواهند در حد توان عزاداری و به عزاداران امام حسین(ع) خدمت کنند. عزای حسینی شب‌ها رنگ و بوی دیگری به خود می‌گیرد و زن و مرد، پیر و جوان به دور از کسب و کار روزانه شب‌ها به عشق سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) با حضور بی سابقه در خیابان‌های این شهر گرد هم می‌آیند و به عزاداری می‌پردازند.

سیستان و بلوچستان در ایام محرم، همه شور و شعور است و مردم ولایتمدار استان همچون دیگر نقاط کشور از نخستین شب و روز ماه محرم در جای جای این خطه سوگ وار سرور و سالار شهیدان اند و اوج ارادت خود را به خاندان پیامبر (ص) نشان می‌دهند. در شب‌ها و روزهای گذشته نوع دیگری از معنویت در شهرها و روستاهای استان موج می زد، فریاد لبیک یا حسین (ع) در کوچه ها، خیابان ها و معابر طنین انداز شده، کودک و پیر، مرد و زن، همه و همه با دل های بی قرار می‌آیند تا بار دیگر عشق خود را به اهل بیت عصمت و طهارت (ع) نشان دهند.

در این میان برپایی ایستگاه های صلواتی هم حال و هوای دیگری به روزهای محرم می‌دهد، نوای مداحی حسینی، بوی اسپند و چای داغ در کنار ایستگاه های صلواتی جلوه ای دیگر دارد کسانی که با احترام به عشق حسین (ع) ساعت ها سرپا می‌ایستند و به عزاداران حسینی چای و خرما تعارف می کنند عزاداران زاهدانی با حضور در مراسمات دسته عزاداری و سینه زنی ارادت خود را به حضرت ابوالفضل عباس(ع) نشان می‌دهند.

ایستگاه‌های صلواتی و پذیرایی از عزاداران ابا عبدالله الحسین و دستجات و هیات‌های مذهبی از شب اول محرم در جای جای شهر برپا شده و با آب، شربت و چای، انواع ولیمه‌ها از عزاداران حسینی پذیرایی می‌شود.

پذیرایی از عزاداران حسینی به نیابت از رفیق تا نذر لباس در زاهدان

نیت ۱۰ روز

یکی از مسوولان ایستگاه های صلواتی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: اولین باری که تصمیم به برپایی ایستگاه صلواتی برای دهه اول محرم گرفتم سال ۹۰ بود و امسال سال سیزدهمی است که این تصمیم را به عشق عزاداران امام حسین(ع) عملی می کنیم.

وی با اشاره به اینکه اصالت من تهرانی است و سال ۹۰ برای تحصیل در دانشگاه به زاهدان آمده است تصریح کرد: همان سال در زاهدان یک ایستگاه صلواتی کوچک برپا کردم و به مرور چند نفر از دوستان به کمکم آمدند که سبب شده اکنون یکی از ایستگاه‌های صلواتی بزرگ را در ایام محرم در زاهدان برپا کنیم.

وی عنوان کرد: با وجود اینکه پس از اتمام تحصیلاتم به تهران برگشته ام اما به نظرم حال و هوای شب‌های محرم در زاهدان با همه جا فرق دارد، به همین دلیل تصمیم گرفتم هر سال در دهه اول محرم به زاهدان بیایم و ایستگاه صلواتی را راه‌اندازی کنم.

این مسوول ایستگاه صلواتی در خیابان شریعتی زاهدان افزود: با شروع ایام محرم نیت ۱۰روزه می کنم و به زاهدان می‌آیم و بعد از شام غریبان به شهر خودم می‌روم.

این خادم حسینی با بیان اینکه ۱۳ سال است که این ایستگاه به عزاداران حسینی با چای و خرما خدمت می‌کند عنوان کرد: هزینه های ایستگاه صلواتی را خودم تقبل کردم، اما اقدام های اولیه برای اخذ مجوز برپایی ایستگاه و کمک به توزیع چای و پذیرایی از عزاداران را با کمک دوستانم که چند نفر از آن‌ها اهل سنت هستند انجام می‌دهم در واقع عشق به امام حسین(ع)، در مذهب و محدوده جغرافیایی نمی‌گنجد.

پذیرایی از عزاداران حسینی به نیابت از رفیق تا نذر لباس در زاهدان

برپایی ایستگاه صلواتی به نیابت از رفیق

یکی دیگر از بانیان ایستگاه های صلواتی در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: اولین بار "مهدی" یکی از دوستانمان چندین سال پیش این ایستگاه صلواتی را راه اندازی کرد متاسفانه ۲ سال پیش مهدی در تصادف جان خود را از دست داد اکنون حدود ۳۰ نفر هستیم که به همراه برادرش تصمیم گرفتیم ادامه دهنده راه او باشیم.

مهدی ساعدی با بیان اینکه در ۱۰ شب اول ماه محرم هر روز از ساعت ۱۹ تا ۲۱ از مشتاقان و عزاداران حسینی پذیرایی می‌کنیم بیان کرد: برپایی این ایستگاه کاملا با هزینه شخصی خودمان انجام می‌شود و هیچ ارگانی در این کار دخیل نیست.

این مسوول ایستگاه صلواتی افزود: در این ۱۰ روز با وجود مشغله‌های زیادی که همه افراد دارند اما هر شب به عشق امام حسین(ع) به این ایستگاه می آییم و با جان و دل به عزاداران امام حسین(ع) خدمت می‌کنیم، مردم نیز استقبال خوبی دارند و گاهی به کمک ما می آیند و در توزیع نذری سهیم می‌شوند.

وی افزود: ایستگاه های صلواتی، نوای مداحی های حسینی از بلندگوها و بوی اسپند در خیابان ها حال و هوای محرم را برای ما ماندگارتر می‌کند، ایستگاه های صلواتی جزئی از فرهنگ عاشورایی و محرم شده است و هر سال بر تعداد آن ها افزوده می‌شود.

به گفته ساعدی، عده زیادی از مردم با ادای نذری خود سعی می کنند عشق و ارادت خود را به امام حسین(ع) و خاندان نبوت و اهل بیت(ع) ادا کنند قطعا وجود این ایستگاه های صلواتی موجب می‌شود تا عزاداران حسینی ساعات بیشتری را بتوانند در هیات ها و دسته روی های عزاداری به عزاداری بپردازند.

لباس نذری

یکی از فروشندگان خیابان شریعتی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: چند سالی است که با فرا رسیدن محرم لباس سیاه می فروشم در این مدت اتفاق هایی مرا برانگیخت تا هر سال در محرم فروشنده لباس عزای حسینی باشم، هدیه دادن لباس و لوازم عزاداری به افراد کم درآمد نیز می تواند نذری برای ایام محرم باشد تا به این مناسبت، افرادی لباس نو بپوشند.

احمد سنچولی بیان کرد: روزی فردی برای این روزها ۳۰ دست پیراهن مشکی سفارش داد و زمانی که دلیل را پرسیدم، گفت هر سال برای محرم تعدادی لباس مشکی را با عنوان نذری به چند جوان و کودک کم بضاعت هدیه می دهد تا آنان نیز در محرم، لباس عزاداری داشته باشند، این سبب شد برای شریک بودن در این امر خیر علاوه بر لباس بیشتر، قیمت کمتری نیز برای آنان در نظر بگیرم تا خریدار با همان هزینه سال های گذشته بتواند تعداد لباس بیشتری را هدیه دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha