کاهش ۸.۸ درصدی نرخ بیکاری در دولت سیزدهم/در تولید گندم به خودکفایی رسیدیم

تهران- ایرنا- عضو شورای مرکزی جمعیت یاران انقلاب اسلامی با اشاره به کاهش ۸.۸ درصدی نرخ بیکاری در دولت سیزدهم گفت: ما توانستیم در دولت مردمی به خودکفایی گندم برسیم.

امیررضا واعظ آشتیانی در گفت‌وگو با خبرنگار احزاب ایرنا، درخصوص دستاوردهای دولت سیزدهم اظهار داشت: نکته‌ای که در ابتدا باید کارشناسانه و منصفانه به آن بپردازیم این است که امروزه تمام دنیا درگیر مسائل اقتصادی و پدیده تورم هستند.

وی افزود: پدیده تورم و رکود موضوعی نیست که فقط در ایران وجود داشته باشد و اتفاقا می‌بینیم حتی کشورهایی که از اقتصاد تقریبا پایداری برخوردار هستند - که البته به ظاهر اینگونه نشان می‌دهند - هم با مشکلات تورمی و رکودی مواجه‌اند.

عضو شورای مرکزی جمعیت یاران انقلاب اسلامی بیان کرد: جالب است که سازمان بین‌المللی فائو در هشتم آوریل ۲۰۲۲ اعلام کرد که قیمت مواد غذایی ۳۴ درصد نسبت به سال ۲۰۲۱ در کل جهان افزایش یافته است.

افزایش ۲.۵ درصدی تورم جهانی براساس گزارش سازمان بین‌المللی

واعظ آشتیانی با بیان اینکه امروز تورم جهانی است، گفت: طی یک دهه براساس گزارش سازمان بین‌المللی در این عرصه، تورم در دنیا ۲.۵ درصد افزایش یافته و وقتی به جنگ در اوکراین، سوریه و سرزمین‌های اشغالی و مسائل دیگر در اقصی نقاط جهان نگاه می‌کنیم مشاهده می شود که این چرخه و زنجیره تولید و توزیع در کل جهان با چالش جدی مواجه شده است.

وی با بیان اینکه براساس اعلام رئیس مجمع جهانی اقتصاد در ریاض، رکود تورمی در انتظار اقتصادهای بزرگ جهان است، ادامه داد: این موضوع نشان می‌دهد که مشکل اقتصاد صرفاً مختص ایران نیست هر چند که هر کشوری باید هوشمندی، مدیریت و منابع خود را مورد بررسی و ارزیابی قرار بدهد و بتواند از این بحران کمترین آسیب را ببیند.

این فعال سیاسی تصریح کرد: می‌گویند سومین اقتصاد دنیا ژاپن است در حالی که ژاپنی‌ها خودشان اعلام کرده‌اند که به دلیل افت تقاضای داخلی با مشکل تورمی و رکودی مواجه شده‌اند. لذا منظور من از بیان این مطالب این است که بگویم چه اتفاقاتی در دنیا نسبت به پدیده تورم در حال رخ دادن است.

بانک مرکزی اروپا اعلام کرده که اقتصاد ایران امسال دو برابر خاورمیانه رشد پیدا می‌کند

واعظ آشتیانی افزود: حتی بانک مرکزی اروپا اقتصاد جهانی را در حال تکه تکه شدن تعریف و توصیف و علت آن را هم شرایط سخت تورمی و عدم اطمینان موضوعات مالی عنوان می‌کند. در جای دیگر بانک جهانی را می‌بینیم که در مهرماه ۱۴۰۲ اعلام کرد که اقتصاد ایران امسال دو برابر خاورمیانه رشد پیدا می‌کند.

رشد منفی ۰.۶ درصدی تولید ناخالص داخلی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم

وی خاطرنشان کرد: اینها روایت‌هایی هستند که سازمان‌های بین‌المللی و بنگاه‌های بزرگ تحلیلگر در دنیا روی آن کار می‌کنند. ما همچنین روایتی دیگری هم از بانک جهانی داریم که از دولت‌های یازدهم و دوازدهم به دهه سوخت اقتصاد ایران و رشد منفی ۰.۶ درصدی تولید ناخالص داخلی یاد می‌کند و ما چنین شرایطی را در کشور داشتیم.

عضو شورای مرکزی جمعیت یاران انقلاب اسلامی با طرح این سوال که چرا دولت آقای روحانی که مسئولیت اجرای برنامه ۵ ساله ششم را داشت تنها توانست ۲۵ درصد از آن برنامه را محقق کند، گفت: دلیل آن این است که در کشور ما اقتصاد سلیقه‌ای اعمال می‌شود و براساس برنامه جلو نمی‌رود اگر اقتصاد در همه دولت‌ها براساس برنامه جلو می‌رفت امروز با یکسری چالش ها مواجه نبودیم.

واعظ آشتیانی خاطرنشان کرد: همه دولت‌ها در ادوار گذشته به برنامه‌های ۵ ساله بی‌توجهی کردند و اتفاقات مختلفی را رقم زدند اما در دولت آقای روحانی ما شاهد بودیم که اوراق فروشی کردند و بدهی‌های آن را برای دولت سیزدهم گذاشتند، این اوراق فروشی‌ها به معنای پیش‌خور کردن منابع درآمدی و انتقال کسری بودجه به دولت بعدی است.

کاهش ۸.۸ درصدی نرخ بیکاری در دولت سیزدهم

وی درخصوص فروش نفت در دولت سیزدهم گفت: ما فراموش نکردیم که آقایان مدعی بودند فقط باید کدخدا اجازه بدهد که نفت فروخته شود! چه اتفاقی افتاد که کدخدایی که شما از آن هراس داشتید و روزانه ۲۰۰ هزار بشکه تولید می‌کردید در دولت شهید رئیسی به تولید یک میلیون و سپس سه میلیون بشکه نفت رسید؟ چه اتفاقی رخ داد که در دولت سیزدهم کاهش نرخ بیکاری به حدود ۸.۸ درصد رسید؟

این فعال سیاسی به اعتراف آمریکایی‌ها درخصوص فروش نفت اشاره و اظهار کرد: اداره اطلاعات انرژی آمریکا ادعا می‌کند که درآمد حاصل از فروش نفت ایران در سال ۲۰۲۳، بالغ بر ۵۴ میلیارد دلار بوده است. آیا باز هم می توان ادعا کرد که صادراتی که توسط دولت سیزدهم با دیپلماسی اقتصادی و دیپلماسی سیاسی و رایزنی‌هایی انجام شد، آمریکایی‌ها اجازه آن را دادند؟

واعظ آشتیانی با بیان اینکه آمریکایی‌ها تحریم و فشارهای حداکثری را بر ما مستولی کرده بودند،اظهار داشت: چگونه است که امروزبرخی مدعی هستند که دولت سیزدهم با چراغ سبز آمریکا نفت فروخته است؟ این نشان می‌دهد که تدبیر و دیپلماسی سیاسی و اقتصادی چقدر می‌تواند اثرگذار باشد.

وی درباره تولید گندم عنوان کرد: در گذشته ادعا می شد که تولید گندم توجیه اقتصادی ندارد و کشور را از خودکفایی در تولید گندم محروم کرده بودند، بنا بوده چه اتفاقاتی پشت این خریدهای خارجی بیفتد؟

در دولت سیزدهم در تولید گندم به خودکفایی رسیده‌ایم

عضو شورای مرکزی جمعیت یاران انقلاب اسلامی با بیان اینکه ما امروز در تولید گندم به خودکفایی رسیده‌ایم، گفت: ما یکبار در دولت نهم شاهد خودکفایی در تولید گندم بودیم اما دست‌هایی در کار است که با یکسری فاکتورهای تخیلی ادعا می‌کنند که توجیه اقتصادی برای تولید گندم نداریم.

واعظ آشتیانی ادامه داد: اگر یک روزی مانند امروز که چرخه و زنجیره تولید و توزیع با چالش مواجه است ما چشم‌مان را بر خرید خارجی ببندیم تکلیف مردم برای خرید گندم و تامین نیازهای مردم چه خواهد شد آیا ما باید دست گدایی به سمت کسانی که تولید کننده هستند دراز کنیم.

نقدینگی در دولت سیزدهم از ۳۹ درصد به ۲۴ درصد کاهش یافت

وی بیان کرد: در دولت سیزدهم میزان نقدینگی از ۳۹ درصد در اوایل سال ۱۴۰۰ به ۲۴ درصد در سال ۱۴۰۲ رسید که کاهش قابل توجهی بود، همچنین نرخ تورم در شهریور ۱۴۰۱ از ۵۹.۳ به ۳۹.۶ کاهش پیدا کرده است.

این فعال سیاسی افزود: در دولت شهید رئیسی ایران به عضویت شانگهای و بریکس درآمد و تقویت دیپلماسی و تقویت اقتصادی به خصوص با همسایگان و ارتباطات منطقی و احترام متقابل با همسایگان و دیگر کشورها در این دولت محقق شد.

دولت سیزدهم گام های مهمی برای خودکفایی در دانش فنی برداشت

واعظ آشتیانی با اشاره به تقویت دانش بنیان‌ها و تولید دانش فنی در دولت سیزدهم گفت: امروزه دانش بنیان ها در دنیا ارزش افزوده قابل توجهی از تولید دانش فنی به‌دست می‌آورند اگر دانش‌بنیان‌ها فعال و حمایت شوند می‌توانند تولید دانش کنند.

وی افزود: ما کشورهایی را در دنیا داریم که منابع زیرزمینی مانند گاز و نفت ندارند و حتی معادن‌شان با محدودیت مواجه است اما در تولید دانش فنی در حوزه ماشین‌آلات استخراج نفت، گاز و معادن حرف اول را می‌زنند و این ماشین‌آلات را صادر می‌کنند و درآمد آنها از کشورهای نفتی به مراتب بیشتر است. دولت شهید رئیسی به این موضوع اهتمام نشان داد و تلاش کرد که کشور را به خودکفایی برساند.

افزایش ۵.۷ درصدی صادرات و واردات غیرنفتی در سال ۱۴۰۲ در مقایسه با سال ۹۹

عضو شورای مرکزی جمعیت یاران انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: دولت شهید رئیسی نرخ رشد اقتصادی را به ۵ درصد افزایش داد. برای صادرات غیرنفتی ما هم همین اتفاق افتاده، صادرات و واردات غیرنفتی ما در سال ۹۹، ۷۴ میلیارد دلار بوده که با افزایش ۵.۷ درصدی در سال ۱۴۰۲ به ۱۱۶ میلیارد رسیده است.

واعظ آشتیانی ادامه داد: همه این موارد نشان دهنده این است که شهید رئیسی باور به داشته‌های داخلی و تولیدات داخلی داشته و از تولیدکنندگانی که بنگاه‌های آنها در شُرف تعطیلی قرار داشته با کمک قوه قضاییه حمایت کرده و در عین حال سعی کرده افزایش تولید را رقم بزند.

وی گفت: نتیجه اینکه امروز شرایط آقای پزشکیان در تحویل دولت به مراتب بهتر از شرایط تحویل شهید رئیسی از دولت آقای روحانی است و البته آمار و ارقام فراوانی در این زمینه وجود دارد. هر چند هیچ دولتی نیست که بدون انتقاد باشد قطعاً به دولت سیزدهم هم انتقاد وارد بوده اما در عین حال وقتی نگاه می‌کنیم درمی‌یابیم که شهید رئیسی و دولت ایشان گام‌های موثری را در حوزه‌های مختلف برداشته‌ اند.

شهید رئیسی فردی خدوم، مردمی و زحمتکش بود

این فعال سیاسی افزود: شهادت آیت‌الله رئیسی و امیرعبداللهیان و دیگر همراه ایشان ضایعه دردناکی برای کشور و مردم است. شهید رئیسی فردی خدوم، مردمی و زحمتکش بود که لحظات زندگی خود را از خدمت به مردم دریغ نکرد و نشان داد که فردی است که از وقت نهایت استفاده را برای خدمتگزاری به مردم می‌کند.

واعظ آشتیانی ضمن تبریک به رئیس جمهور منتخب ابراز امیدواری کرد، حرکت دولت آقای پزشکیان به سمتی باشد که از نقاط قوت دولت شهید رئیسی حمایت کند و نقاطی که فرصت نشد در دولت قبل به آنها پرداخته شود این دولت به آن بپردازد و شرایط را بهبود بخشد.

وی یادآورشد: امید است روزی برسد که دولت‌ها به صورت دوی‌امدادی خدمات و اقداماتشان را تحویل دولت بعدی بدهند و دولت بعدی با سرعت بیشتر کار را به پیش ببرد.

وی خاطرنشان کرد: ما انتظار داریم دولت آقای پزشکیان نقاطی را که احیانا نیاز به اصلاح یا تقویت دارد را دنبال و پیگیری کند و شاهد باشیم پس از پایان دولت آقای پزشکیان اقدامات مثبتی برای مردم صورت گرفته و رضایتمندی مردم محقق شده باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha