شیوه‌های خودمراقبتی در مقابل پشه مهاجم آئدس در استان جدی گرفته شود

اراک - ایرنا - معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی گفت: شیوه‌های خودمراقبتی و مقابله با پشه مهاجم آئدس بدون نگرانی و با مدیریت مناسب و به دور از تشویش در بدنه جامعه انجام شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، « بهنام نظری‌» روز شنبه در کارگروه تخصصی اجتماعی، فرهنگی، سلامت، زنان و خانواده استانداری مرکزی، افزود: اطلاع‌رسانی در این خصوص حایز اهمیت است و دانشگاه علوم پزشکی در کنترل و مبارزه با این پشه تنها نیست و همه دستگاه‌های اجرایی با دقت تکالیف تعیین شده را به انجام برسانند.

وی بیان کرد: سلامت مردم دارای اهمیت ویژه است و شهرداری باید نسبت به وظایف خود اهتمام جدی‌تری داشته باشد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی گفت: یکی از محل‌هایی که این پشه تخمک‌گذاری می‌کند در مناطق تاریک و نمدار است و تایرهای رها شده در بیابان نیز از محل‌های تکثیر به شمار می‌رود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی درباره پشه آئدس گفت: سالانه ۵۰ مورد گزش آئدس در مناطق گرمسیری اپیدمی وجود دارد، امسال به علت بارندگی در جنوب، باعث شد تا این پشه رشد و تکثیر پیدا کند و از انواع این پشه ۲ نوع آن خطرناک شناخته شده است.

دکتر «اردلان زیلابی»افزود: ۵۰ درصد جغرافیای جهان در معرض این پشه قرار دارند و میزان کشندگی برای افرادی که برای بار دوم مورد گزش قرار می‌گیرند بیشتر است.

وی درباره راه‌های انتقال بیماری ادامه داد: محل‌هایی از قبیل ظروف زیر گلدانها، ظروف نگهداری کوچک آب، وسایل اسقاطی و چاله آسانسورها، ساختمان‌های نیمه کاره و مخازن آب بلا استفاده روباز از مهمترین محل‌های مناسب برای رشد پشه آئدس است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی بیان کرد: گزش این پشه برای مادران باردار و افرادی که بیماری زمینه دارند خطر بیشتری دارد.

زیلابی بیان کرد: تاکنون در سطح کشور ۱۴۹ مورد گزیدگی پشه آئدس گزارش شده که هفت مورد بومی و بقیه افراد در سفر به خارج کشور مبتلا شده‌اند که در استان فارس بیشترین آلودگی به این پشه گزارش شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک بیان کرد: سیاست وزارت بهداشت برای مقابله و پیشگیری استفاده از روش تله‌گذاری است که راه آهن، فرودگاه، محل ایستگاه ترانزیت ماشین سنگین و تالاب میقان از جمله مکان‌های است که برای تله‌گذاری جانمایی شده است.

زیلابی با بیان اینکه پشه آئدس منجر به انتقال سه بیماری تب دنگی، چیکونگونیا و زیکا می‌شود گفت: هیچ کدام از این بیماری‌ها واکسن موثر و درمان قطعی ندارند.

وی با بیان اینکه میزان کشندگی تب دنگی ۱۰ درصد است، افزود: این بیماری از انسان به انسان منتقل نمی‌شود و فقط از مادر به جنین و در پیوند اعضا منتقل می‌شود. تب دنگی برای افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند خطرناک است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک عنوان کرد: استان مرکزی به دلیل قرار گرفتن در مسیر ترانزیتی کشور به صورت بالقوه در معرض شیوع این بیماری است.

زیلابی با بیان اینکه تاکنون هیچ موردی از تب دنگی در استان مرکزی شناسایی نشده است گفت: سه مورد مشکوک در شازند و خنداب شناسایی شدند که پس از انجام تست مشخص شد مبتلا به تب دنگی نیستند.

وی تصریح کرد: تاکنون در استان‌های جنوبی کشور ۱۴۹ مورد تب دنگی گزارش شده است که تنها هفت مورد بومی بوده‌اند و الباقی پس از سفر به کشورهای پاکستان، امارات، قطر، بنین و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس به این بیماری مبتلا شده‌اند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک اضافه کرد: کمردرد، سردرد، چشم درد، درد عضلات و علائم گوارشی از جمله علائم تب دنگی است. اطلاع رسانی لازم به کلیه پزشکان و مدیران شبکه‌های بهداشت انجام شده است. همچنین یک سانتر در بیمارستان ولیعصر به این موضوع اختصاص داده شده و تعدادی تست سریع تب دنگی را در اختیار بیمارستان گذاشتیم. در حوزه تامین سرم نیز مشکلی نداریم.

معاون دانشگاه علوم پزشکی اراک با اشاره به انجام لایروبی رودخانه‌های استان مرکزی افزود: یک حشره شناس در دانشگاه علوم پزشکی جذب کردیم که اکنون مشغول کار است و ۵۰۰ میلیون تومان تجهیزات برای آزمایشگاه حشره شناسی خریداری کردیم.

زیلابی با تاکید بر لزوم توجه افراد به خودمراقبتی تصریح کرد: هفته‌ای ۲ بار سطل های زباله باید شست‌وشو شود و لاستیک‌های تلنبار شده باید جمع آوری شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha