همکاری ۲۱ نهاد برای اجرای «سند ملی خواندن» و ترویج مطالعه مفید

تهران- ایرنا- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تاثیر نوع ابلاغ و اشاعه سند ملی خواندن و ترویج مطالعه مفید گفت: باید همه مطالبات سند را بیان کنیم و مجموعه دستگاه‌ها وظایف خود را انجام دهند. مجموعه حاکمیتی و ۲۱ نهاد وظایفی را بر عهده گرفتند و دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی هر سال گزارش اقدامات را به شورای عالی فرهنگی و رسانه‌ها ارائه کند.

به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، آیین رونمایی از سند ملی «خواندن و ترویج مطالعه مفید» با حضور میثم نیلی رئیس مجمع ناشران انقلاب اسلامی، سید محمد هاشمی قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاداسلامی، مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی، حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، ابراهیم کریمی رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان، فتح‌الله فروغی رئیس انجمن ناشران کودک و نوجوان، فاطمه فراهانی عزیزابادی عضو هیات امنای نهاد کتابخانه‌های عمومی، سیدباقر میرعبداللهی معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد و گروهی از مسئولان فرهنگی شنبه ۲۳ تیر ۱۴۰۳ در ساختمان ستاد مرکزی نهاد کتابخانه‌های عمومی برگزار شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این آیین با اشاره به تاثیر نوع ابلاغ و اشاعه سند ملی خواندن و ترویج مطالعه مفید گفت: باید همه مطالبات سند را بیان کنیم و مجموعه دستگاه‌ها وظایف خود را انجام دهند. مجموعه حاکمیتی و ۲۱ نهاد وظایفی را بر عهده گرفتند، دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی هر سال گزارش اقدامات را به شورای عالی فرهنگی و رسانه‌ها ارائه کند.

به گفته محمدمهدی اسماعیلی سندی که تصویب شود اما گوشه ای رها شود، اجرایی نخواهدشد. نهضت کتابخوانی فراگیر و الزامات آن باید انجام شود.

او با اعلام اینکه دولت موظف به ایجاد زمینه‌های تغییر مزاج فرهنگی است، ادامه داد: با درنظر گرفتن اولویت‌ها باید بتوانیم نظام فرهنگی ایجاد کنیم. گفته می‌شود که دولت فرهنگی می‌خواهیم و نه فرهنگ دولتی، نکند مساله حذف نظام‌های نظارتی و حمایتی باشد؟ گفته می‌شود همه ممیزی‌ها باید برداشته شود. اگر منظور از فرهنگ دولتی این است، تعبیر نادرستی است و خوب نیست روی هنجارها و قوانین بالا دستی ایجاد شبهه کنیم. انقلاب اسلامی یک انقلاب فرهنگی است.

اسماعیلی با بیان اینکه یک نظام زنده و با نشاط نیاز به اصلاح همراه تغییرات روز جامعه دارد، افزود: نظام مدیریتی باید متناسب با مسائل جدید تغییر کند. اما ارتقا به معنی حذف اصول حاکم نیست.

به گفته وزیر فرهنگ در هر استان برای حمایت از تشکل‌های هنری، یک میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شد. این بودجه نه به اداره ارشاد استان، بلکه باید به هنرمند برسد.

او با تاکید بر اینکه منظور از دولت فرهنگی، دولتی است که اولویتش فرهنگ باشد، افزود: حتما در آینده در خارج از کسوت وزارت باید این نظر را ادامه بدهیم. نظریه دولت دینی را باید به انجام برسانیم، وظیفه حاکمیت در حکمرانی فرهنگی، نظارت و حمایت است. در این سال‌ها بودجه همه شهرستان‌ها ۵۰ تا ۶۰ برابر شده است. در سه سال ۵۰۰ سینما را به ۹۰۰ سینما رساندیم. زمانی که کاغذ را تحویل گرفتیم، ۴ هزار تن بود و با تاسیس کارخانه زاگرس به ۱۳۰ هزار تن می‌رسد.

اسماعیلی با تأکید بر ارتقای بودجه وزارت فرهنگ، افزود: ارتقا بودجه فرهنگ را به شکل حکم دائمی در آوردیم، در نتیجه این اقدامات می‌توان شاهد تغییرات مهم در این حوزه بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha