حتی اگر نصف سند ملی خواندن پیگیری شود، اتفاق مهمی در نشر خواهد بود

تهران-ایرنا- به گفته دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در تهیه «سند ملی خواندن و ترویج مطالعه مفید» از نظرهای مشورتی بهره‌ برده شد اما سند خارج از اشکال نیست و کارگروهی می‌تواند موارد اشکال‌ را مدیریت کند و کار را پیش ببرد، حتی اگر نصف سند پیگیری شود، اتفاق مهمی در حوزه کتاب و کتابخوانی خواهدافتاد. 

به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، آیین رونمایی از «سند ملی خواندن و ترویج مطالعه مفید» با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، میثم نیلی رئیس مجمع ناشران انقلاب اسلامی، سید محمد هاشمی قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاداسلامی، مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی، حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، ابراهیم کریمی رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان، فتح‌الله فروغی رئیس انجمن ناشران کودک و نوجوان، فاطمه فراهانی عزیزآبادی عضو هیات امنای نهاد کتابخانه‌های عمومی، سیدباقر میرعبداللهی معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد و گروهی از مسئولان فرهنگی شنبه ۲۳ تیر ۱۴۰۳ در ساختمان ستاد مرکزی نهاد کتابخانه‌های عمومی برگزار شد.

رئیس انجمن ناشران انقلاب اسلامی در این آیین با اشاره به اقدامات فعالان حوزه کتاب و نشر در مدت زمان سه ساله دولت سیزدهم، بیان کرد: این دوره درخشانی در بخش‌های زیرساختی و تشکیلاتی و محتوایی و پیشبرد محتوا بود.

میثم نیلی با بیان اینکه «سند ملی خواندن و ترویج مطالعه مفید» از آخرین سندهایی بود که قبل از شهادت آیت‌الله ابراهیم رئیسی امضا شد، ادامه داد: دهمواره سندهای متعددی نوشته می‌شود اما مهم اجرای آن است.

همه بخش‌های تاثیرگذار در نگارش سند نقش داشتند

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با تاکید بر توجه برای فاصله‌گرفتن از فضای مرسوم سندنویسی برای نگاشته شدن «سند ملی خواندن و ترویج مطالعه مفید»، بیان کرد: همه بخش‌هایی که در این سند دخیل هستند، در نوشتن آن نقش داشتند. همچنین تلاش کردیم از ظرفیت‌های مردمی و مروجین برای تالیف سند بهره گرفته شود.

مهدی رمضانی با تاکید بر لزوم همکاری مردم برای عملی شدن پروژه‌ها، بین کرد: تلاش شد تا اتصالی منطقی، دوسویه، پایدار و علمی میان آموزش و پرورش و خانواده‌ها انجام شود. بازنگری در موارد خواندن و مراجعه به مواد خواندنی در سند است.

به گفته او در تهیه این سند از نظرهای مشورتی بهره‌ برده شد اما سند خارج از اشکال نیست و کارگروهی می‌تواند موارد اشکال‌ را مدیریت کند و کار را پیش ببرد. بخش عمده‌ای از نکات در سند در نظر گرفته شده است، و می‌توان آنها را پیگیری کرد. حتی اگر نصف سند پیگیری شود، اتفاق مهمی در حوزه کتاب و کتابخوانی خواهدافتاد.

او افزود: در دولت سیزدهم توجه شد تا علاوه بر توجه به زیرساخت و محتوا، به نرم‌افزار هم توجه کنیم. از باب انجام تکلیف می‌توان گفت در هیچ دولتی ریاست جمهوری تا این اندازه به حوزه کتاب و کتابخوانی توجه نداشتند.

هدف ترویج کتابخوانی و سه ساحت به عنوان چشم انداز باشد

رئیس انجمن ناشران کودک و نوجوان نیز با بیان اینکه «سند ملی خواندن و ترویج مطالعه مفید» ویژگی درگیر کردن جامعه را دارد، گفت: امیدوارم بخش‌های مختلف بتوانند اجرای آن را پیش ببرند. اگر بخواهیم این سند اجرا می‌شود و اگر نخواهیم ممکن است به اهدافش نرسد.

فتح‌الله فروغی تاکید کرد: به نظرم در سند سه ساحت می‌تواند به عنوان چشم انداز و ترویج کتابخوانی به عنوان هدف باشد، زیرا چشم‌انداز سند مهم‌تر است.

هیات خرید کتاب باید به محتوای کتاب توجه داشته باشد

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان نیز با تاکید بر اهمیت انتخاب کتاب‌هایی که برای کتابخانه‌ها خریداری می‌شود، بیان کرد: افرادی که کتاب را برای خرید در کتابخانه‌ها انتخاب می‌کنند، نباید به شخص و ناشر توجه کنند. همانطور که در امتحان‌های نهایی به اسم دانش‌آموز توجه نمی‌شود. هیات خرید کتاب باید به محتوای کتاب توجه داشته باشد.

به گفته ابراهیم کریمی «سند ملی خواندن و ترویج مطالعه مفید» جامع و کامل است و صنف ناشران و کتابفروشان هرآنچه در توان دارند در خدمت این کار برای عملیاتی شدن آن هستند.

همه ملزم به عملیاتی کردن «سند ملی خواندن و ترویج مطالعه مفید» هستند

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز با اشاره به همکاری این موسسه در تدوین «سند ملی خواندن و ترویج مطالعه مفید»، گفت: خود را ملزم به عملیاتی کردن به مفادی که در این سند در حوزه کودک و نوجوانان نوشته شده است، می‌دانم. به همین دلیل اقدامات متنوعی برنامه ریزی شده است.

به گفته حامد علامتی، شهید جمهور به کتاب و کتابخوانی و کودک و نوجوان توجه ویژه‌ای داشت. و به همین دلیل همه ملزم به عملیاتی کردن این سند هستند.

سندی با تاریخچه مفصل تصویب شده است

معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی درباره اقداماتی که برای تصویب «سند ملی خواندن و ترویج مطالعه مفید» انجام شده است، گفت: این سند برخوردار از تاریخچه مفصل است که از سال ۸۹ آغاز شده است. به این دلیل که نهاد، دبیرخانه اول این سند، بود، سال گذشته پیگیری این سند را آغاز کردیم تا سندی بر فعالیت‌های انجام شده باشد در این سال‌ها باشد.

سیدباقر میرعبداللهی در گزارش ۱۴ ماده این سند توضیح داد: در مکتوب این سند به بیان رویکردها و کلیات کلیدی توجه شده است. همچنین تمام توان حاکمیتی و غیرحاکمیتی و تناسب مواد خواندنی که شامل سالمندان، معلولن و کودکان در مقدمه در نظر گرفته شده است.

به گفته او ذیل مفهوم خواندن و تفاوتی که با مفهوم مطالعه دارد و ذیل مفهوم خواننده به عنوان فرد و جمعیت خدمت‌گیر تعریف شده و نه عضو کتابخانه، این سند تنظیم شده است.

میرعبداللهی درباره ماده دو سند توضیح داد: این ماده چشم‌انداز سند که در آن ۴ مساله خواندن آگاهانه و تفکر انتقادی و مسائل دیگری در نظر گرفته شده است. در ماده ۳ دسترسی آسان و هم‌افزایی، عمومی‌سازی و توسعه مهارت‌های خواندن مورد بحث قرار گرفته شته است.

به گفته او در ماده ۴ و ۵ به ترتیب اعضای کارگروه خواندن معرفی شدند که تعیین الزامات و تکالیفی که الزام آور است و در تحقق سند تاثیرگذار است، مورد بررسی قرار گرفته شده است.

معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی باقی موارد را هم مورد بررسی قرار داد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha