صادرات ۱۶۲ میلیون دلاری کالا از مازندران به کشورهای عضو اوراسیا

ساری- ایرنا- ناظر گمرکات مازندران میزان صادرات کالاها از این استان به کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا را بیش از ۱۶۲ میلیون دلار از ابتدای سال جاری تاکنون اعلام کرد.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی اداره کل گمرکات مازندران، امیر جمشیدی روز شنبه افزود: در سه ماهه نخست سال جاری با افزایش ۴۰ درصدی، ارزش تجارت خارجی گمرکات مازندران به کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا بالغ بر ۱۶۲ میلیون و ۷۸۹ هزار دلار بوده است.

مدیر کل گمرک نوشهر ادامه داد: طی مدت مذکور صادرات از گمرکات مازندران به مقصد کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا بالغ بر ۴۳۱ هزار تن به ارزش ۳۱ میلیون و ۲۱۶ هزار دلار بوده که از نظر وزنی و ارزشی به ترتیب ۶۷ و ۹۳ درصد رشد را نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۳ نشان می‌دهد.

وی صادرات از گمرکات مازندران به کشورهای فدراسیون روسیه با ۲۶ میلیون دلار، قزاقستان با ۵ میلیون دلار، ارمنستان با ۴۷۲ هزار دلار و قرقیزستان با ۳۶۸ هزار دلار و بلاروس با ۱۳ هزار دلار اعلام کرد و گفت: کالاهای صادراتی گمرکات مازندران به این کشورها عمدتاً شامل سیمان و مواد معدنی، محصولات لبنی، مرکبات، فرآورده‌های خوراکی، مواد پلاستیکی، گل، کیوی و … هستند.

وی ارزش کل صادرات گمرکات مازندران را ۸۸ میلیون و ۵۷۷ هزار دلار بیان کرد و گفت: سهم این کشورها از کل صادرات گمرکات مازندران ۶۷ درصد وزنی و ۹۳ درصد ارزش است.

صادرات ۱۶۲ میلیون دلار کالا از مازندران به کشورهای عضو اوراسیا

جمشیدی اظهار کرد: در همین مدت واردات گمرکات مازندران از کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا به ۱۳۱ میلیون و ۵۷۳ هزار دلار رسیده است، که نسبت به سال ۱۴۰۲ ازنظر ارزشی ۳۱ درصد افزایش داشته است.

ناظر گمرکات مازندران افزود: کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا به ترتیب فدراسیون روسیه با ۱۱۹ میلیون و ۱۷۳ هزار دلار، قزاقستان با ۹ میلیون و ۴۸۵ هزار دلار و بلاروس ۲ میلیون و ۹۱۵ هزار دلار مبدا کالاهای وارداتی گمرکات مازندران بوده که عمده ترین کالاهای واردشده از این کشورها غلات، روغن و دانه‌های روغنی، چوب و تخته، محصولات شیمیایی، آهن آلات و ... بوده است.

وی گفت: ارزش کل واردات گمرکات مازندران طی سه ماهه نخست امسال ۵۵۷ میلیون و ۵۸۰ هزار دلاربوده و سهم واردات کالا از کشورهای اوراسیا از کل واردات گمرکات مازندران از نظر وزنی ۵۶ درصد و ارزشی ۳۱ درصد بوده است.

مجمع اقتصادی اوراسیا یک مجمع اقتصادی میان گروهی از کشورهای آسیایی و اروپایی است. این مجمع از ۱۰ اکتبر سال ۲۰۰۰ میلادی آغاز به‌کار کرد. در مجمع اقتصادی اوراسیا کشورهای بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه و ارمنستان و ایران عضویت دارند.

مازندران سه بندر شامل بنادر امیرآباد بهشهر، منطقه ویژه اقتصادی نوشهر و فریدونکنار است.

صادرات ۱۶۲ میلیون دلار کالا از مازندران به کشورهای عضو اوراسیا

منطقه وِیژه اقتصادی بندر نوشهر با بیش از ۸۰ سال به گستره ۸۸ هکتار و دارا بودن ۱۱ پست اسکله تجاری و خدماتی و تجهیزات مدرن بندری و دریایی از ظرفیت مناسبی برای تخلیه و بارگیری انواع کالا ها و پذیرش کشتی های تجاری با ظرفیت بالغ بر ۶ هزار و ۵۰۰ تُن برخوردار است.

اداره کل بنادر و دریانوردی مازندران در منطقه ویژه اقتصادی نوشهر مستقر است و بندر فریدونکنار هم زیر مجموعه این اداره کل است.

بندر فریدونکنار حدود ۵۵ هکتار وسعت دارد و به عنوان نخستین بندر خصوصی شمال کشور در پی گسترش مبادلات بازرگانی با کشورهای حاشیه دریای خزر به شمار می‌رود.

این بندر از طریق جاده های هراز و فیروزکوه نزدیکترین بندر به مرکز کشور بوده و عمده فعالیت آن به عنوان بندر چند منظوره در زمینه تخلیه و بارگیری فراورده های نفتی، غلات و کالاهای عمومی است و با ۲ پست اسکله سالانه ظرفیت بارگیری و تخلیه حدود ۷۰۰ هزار تن کالا را دارد.

شهر بندری نوشهر در فاصله ۲۰۰ کیلومتری پایتخت قرار دارد. بندر نوشهر در اردیبهشت ماه سال ۹۰ با تصویب مجلس شورای اسلامی به منطقه ویژه اقتصادی تبدیل شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha