رسیدن فیبرنوری به ۲۸شهر فارس؛چه شهرهایی در حال اتصال هستند؟

شیراز - ایرنا - پیشبرد طرح توسعه فیبر نوری در استان فارس در دستورکار مسئولان قرار دارد که اخیراً هم ​مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات از سرعت گرفتن اجرای پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کارها در این استان با امضای قرارداد اجرای فیبر در ۱۶شهر جدید استان خبر داده و اعلام کرده که از ابتدای آغاز این طرح تاکنون ۲۸ شهر فارس از آن بهره‌مند شده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، این روزها یکی از نیازهای ضروری افراد در هر مکان و شرایطی، اتصال به اینترنت است اما همیشه گله و شکایت در خصوص اُفت سرعت و قطعی سرویس‌ها، از سوی کاربران به گوش می‌رسد.

آسیب و ضررهایی که کسب و کارها و کارآفرینان یا طراحان پروژه‌های نوین در عرصه فناوری اطلاعات هم از قطعی‌ها یا کُندی سرعت اینترنت دیده‌اند بسیار زیاد و در مواقعی حتی جبران‌ناپذیر بوده است.

اجرای طرح فیبرنوری؛از پیش‌بینی‌ها تا اقدامات

یکی از راهبردها برای حل مشکلات مخابراتی، توسعه زیرساخت فیبر نوری در کشور و برنامه‌ریزی برای ایجاد ۲۰ میلیون پورت فیبر نوری تا پایان سال ۱۴۰۳ است.

در ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد که با مقدمات فراهم شده و بر اساس هدف‌گذاری تعیین شده امسال هشت تا ۱۰ میلیون پوشش فیبرنوری منازل و کسب و کارها ایجاد خواهد شد.

این پروژه از ابتدای سال جاری در ۱۱مرکز استان و ۱۰۰ شهر آغاز و مقرر شد که دولت بابت ایجاد پوشش به اپراتورها از محل «حساب توسعه فیبرنوری» به اپراتورها در شهرهای کوچک به ازای هر خانواری که تحت پوشش قرار بگیرند یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و در مراکز استان، غیر از هشت کلانشهر ۵۰۰ هزار تومان یارانه پرداخت می کند و ۲میلیون تومان هم برای اتصال به عنوان یارانه پرداخت خواهد کرد که قرار است این یارانه، هزینه اتصال منهای مودم را پوشش دهد.

۲۷ اردیبهشت ماه افتتاح فاز اول پروژه فیبرنوری کلید خورد که در این فاز حدود سه میلیون خانوار تحت پوشش قرار گرفتند.

این روند همچنان ادامه داشت تا اینکه وزیر ارتباطات نیز در بهمن سال گذشته اعلام کرد که پوشش فیبرنوری از ۶ میلیون عبور کرده است.

در خردادماه و پس از گذشت چهار ماه از این خبر، بیش از یک میلیون و ۵۸۰ هزار پوشش به این عدد اضافه شد و طبق آخرین آمارها در آن مقطع زمانی، اعلام شد که بیش از هفت میلیون و ۵۸۳ هزار خانوار تحت پوشش فیبرنوری قرار گرفته‌اند و پیشرفت این پروژه از ۳۸ درصد عبور کرده است.

رئیس مرکز روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در اول تیرماه سال جاری گفت در ۲ سال گذشته بیش از ۱۰ هزار کیلومتر فیبرنوری در ۲۰۰ شهر کشیده شده و ۴۰ درصد خانوارهای شهری به فیبرنوری دسترسی دارند.

آخرین وضعیت اینترنت فیبرنوری در فارس

اجرای این پروژه در استان فارس نیز در دستورکار قرار دارد.

استاندار فارس در آذرماه ۱۴۰۱ در حاشیه جلسه بررسی روند اجرایی اتصال منازل استان فارس به شبکه فیبر نوری گفت: پیرو جلسه با وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و همچنین با توجه به ضرورت افزایش دسترسی مردم استان به پهنای باند بیشتر، خواستار احداث و تکمیل شبکه فیبر نوری تا منازل تمام شهروندان استان هستیم و امیدواریم با توجه به قول پیمانکار، تا پایان امسال شاهد اتمام شبکه گذاری فیبر نوری در شهرستان‌های لار، فسا، کازرون و مرودشت باشیم.

بدین‌ترتیب تحقق این مهم در اولویت متولیان امر قرار گرفت و پس از بهره‌برداری از پروژه فیبرنوری در کازرون توسط وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مهرماه سال ۱۴۰۲، عملیات عمرانی این پروژه در شهرهای آباده، صدرا، شیراز، جهرم و مرودشت نیز آغاز شد.

نهم بهمن ماه همان سال هم عملیات اجرایی این پروژه در شهر اقلید با هدف تأمین شبکه ارتباطی پرسرعت، پایدار و امن در این شهر، به مرحله اجرا رسید و آیین رونمایی از آغاز عملیات اجرایی پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کارها در شهر داراب نیز برگزار شد.

توسعه ارتباطات ۲۸ شهر فارس با اجرای فیبرنوری

اخیراً هم مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات فارس از سرعت گرفتن اجرای پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کارها در استان فارس با امضای قرارداد اجرای فیبر در ۱۶شهر جدید استان خبر داده است.

حمید سلیمان پور در خصوص آخرین وضعیت پیشرفت پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کارها در استان فارس گفت: از ابتدای آغاز این طرح بیش از ۶۰۰ کیلومتر حفاری در ۱۲ شهر فارس انجام شده و تاکنون در این شهرها ۵۰۳۰ عدد FAT و ۲۷۰ عدد کابینت توسط شرکت‌های مجری پروژه نصب شده است.

چه شهرهایی در حال اتصال هستند؟

وی افزود: افزون بر شهر کازرون که سال گذشته پروژه فیبر در این شهر بهره‌برداری شد در شهرهای صدرا، آباده و اقلید عملیات حفاری به پایان رسیده و هم اینک عملیات عمرانی در شهرهای جهرم، فسا، داراب، مرودشت، نورآباد، لار، سپیدان و شیراز در حال اجراست.

رئیس شورای راهبری توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات فارس یادآور شد: همچنین فیروزآباد، استهبان، نی ریز، ارسنجان، قیر، فراشبند، کوار، باب انار، خاوران، لامرد، اهل، اشکنان، علامرودشت، گراش، خانه زنیان و داریون را شهرهای جدیدی اعلام کرد که قرارداد اجرای فیبر برای آنها به امضا رسیده و بزودی عملیات توسعه فیبرنوری در این شهرها نیز آغاز می‌شود.

به گفته مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات فارس تاکنون بیش از هزار مشترک در استان فارس به شبکه اینترنت پرسرعت بر بستر فیبرنوری متصل شده‌اند و شهروندان می‌توانند با مراجعه به سامانه IRANFTTX.IR و بررسی نقاط تحت پوشش، نسبت به ثبت درخواست اشتراک اقدام کنند.

پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کارها یکی از مهمترین پروژه های کشور است که زیرساخت ارتباطی و پهنای باند مورد نیاز کشور برای سالهای متمادی را فراهم می‌کند و مطابق برنامه ریزی صورت گرفته مقرر شده تا پایان سال ۱۴۰۳، جمعیتی معادل ۲۰ میلیون خانوار در کشور تحت پوشش این پروژه قرار گیرند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha