۲۴ تیر ۱۴۰۳، ۸:۵۱
کد خبرنگار: 1226
کد خبر: 85538566
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

شور حسینی با «بیل گردانی» گرمه

۲۴ تیر ۱۴۰۳، ۸:۵۱
کد خبر: 85538566
شور حسینی با «بیل گردانی» گرمه

بجنورد- ایرنا- تعزیه «بیل گردانی» گرمه در واقع بازگو کننده تدفین شهدا از سوی قوم بنی اسد است که در قالب تعزیه و شبیه‌خوانی هر سال روز دوازدهم محرم در این شهرستان خراسان شمالی برگزار می‌شود.

به گزارش ایرنا، طایفه بنی اسد، توفیق داشت که پس از واقعه عاشورا، پیکر مطهر امام حسین (ع) و دیگر شهدا را پس از سه روز از واقعه در کربلا تدفین کند.

قدمت برگزاری این آیین به طور دقیق مشخص نیست اما از دیرباز، مردم خراسان‌شمالی و دلدادگان حسینی از این مراسم به صورت با شکوه استقبال می‌کنند و برگزاری آن سینه به سینه منتقل شده و نسل به نسل حفظ شده است.

برای دلدادگان حسینی که صدای بیل‌ها یا همان صدای شمشیرها را می‌شنوند، دیگر نیاز به مرثیه سرایی فرد نیست، صدای شمشیرها خود روضه خوان حسین(ع) است، روضه خوانی که روایت مصیبت را به زبان چکاچک به هم خوردن بیل ها به زبان می راند و آتش ارادت و عشق به اهل بیت را در دل ها شعله ور می کند.

شنیدن صدای بیل ها کافی است تا اشک ها برگونه های سوگواران جاری، دست ها بر سر و سینه زده و دل ها عاشورایی شود، مرشد که مرثیه می خواند، گاه و بی گاه صدای گریه و ناله حاضران هم بلند می شود.

شور حسینی با «بیل گردانی» گرمه

روایت منظوم و سوزناک که با بیان موسیقایی همراه است، دل عاشقان را روانه بیابان نینوا کرده و صحنه مظلومیت یاران امام حسین را به رخ می کشد.

کارشناس میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی در مورد این آیین به خبرنگار ایرنا گفت: پس از واقعه عاشورا کمتر فردی به خود جرات می داد تا برای دفن شهدای کربلا اقدام کند اما قوم بنی اسد برای تدفین شهدای کربلا به این منطقه وارد شدند و شهدای کربلا را به خاک سپردند.

علی حسین پناه افزود: این آیین در واقع تعزیه و شبیه خوانی است که در گرمه برپا می شود و این آیین یک مرشد و رهبر دارد که نوحه های اصیل و خاصی را قرائت می کند و مردم در پاسخ به نوحه ها، اشک و مویه کرده و مراسم تشییع نمادین شهدای کربلا را برگزار می کنند.

وی با بیان این که شهدای شاخص عاشورا در این تعزیه معرفی می شوند اظهار داشت: در این تعزیه یک به یک افرادی که تعزیه خوانی می کنند با معرفی هر یک از پیکرها و کارهایی که در کاروان امام حسین (ع) انجام داده است و شجاعتی که از خود نشان داده شروع به نوحه خوانی می کنند تا این که مراسم تدفین برگزار شود.

وی افزود: بیل گردانی در واقع نماد شکافتن زمین و دفن شهدا است و اگرچه از تاریخ آغاز H ن در این شهرستان سندی نداریم اما بزرگان منطقه می گویند این آیین در گرمه مربوط به ۶ نسل پیش است که هنوز ادامه دارد و هرسال روز دوازدهم محرم و مصادف با روز سوم واقعه شهدا برپا می شود.

شور حسینی با «بیل گردانی» گرمه

خراسان شمالی بیش از یک میلیون نفر جمعیت دارد و آیین های عزاداری این منطقه که گنجینه فرهنگ نام دارد با توجه به تنوع قومیتی منطقه فراوان و مختلف است.

تاکنون ۱۴ آیین عاشورایی و محرم در خراسان شمالی در فهرست آثار معنوی و ناملموس ثبت ملی شده است که بیل گردانی گرمه یکی از آن ها است.

شهرستان گرمه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب بجنورد و در مسیر اصلی خراسان شمالی به استان های مرکزی و جنوبی کشور واقع است

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha