آینده خراسان جنوبی به اقتصاد گردشگری وابسته است

بیرجند - ایرنا - معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: با توجه به نهفته بودن ظرفیت‌های ناشناخته و بکر گردشگری در استان، بدون شک آینده اقتصاد این بخش به عنوان یک پیشران اقتصادی حرف برای گفتن دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا مهدی جعفری روز یکشنبه در نخستین جلسه انجمن خیرین میراث فرهنگی استان که با حضور مشاور قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار شد افزود: بخشی از ظرفیت‌های گردشگری استان شناخته و معرفی شده و مسیر نیز ریل گذاری شده است اما باید در این حوزه تلاش و توجه بیشتری لحاظ شود.

وی بیان کرد: اینکه در خراسان جنوبی سه هزار و ۶۵۵ اثر تاریخی و طبیعی شناسایی شده و تاکنون هزار و ۵۵ اثر به ثبت ملی رسیده است نشان از تاریخ کهن این استان دارد.

معاون استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه هویت افراد پشتوانه دینی، ملی و عرفی دارد اظهار کرد: استفاده از توان و ظرفیت خیرین در هر حوزه‌ای از جمله میراث فرهنگی اهمیت بسزایی دارد.

وی خراسان جنوبی را استانی امن برای جذب گردشگران داخلی و خارجی دانست و تاکید کرد: این استان در کنار وجود میراث تاریخی و فرهنگی با ارزش، دارای دانش بومی خاص هست که در حوزه صنایع دستی و بومی خود را نشان می‌دهد.

جعفری بیان کرد: برخی از صنایع دستی دارای قدمت بسیار طولانی هستند که امروزه برخی از این دانش ها در حال احیا شدن است لذا کتاب دانش بومی استان در حوزه میراث فرهنگی باید تهیه و گسترش یابد.

وی با اشاره به منابع محدود و آثار تاریخی فراوان در استان عنوان کرد: بسیاری از آثار تاریخی و فرهنگی استان نیاز به مرمت، بازسازی و احیا دارد در حالیکه منابع استانی و ملی پاسخگو نیست لذا در این خصوص نیاز به مشارکت خیران داریم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی افزود: راه‌اندازی نمایندگی انجمن خیران میراث فرهنگی در استان را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم با کمک خیران زمینه مرمت و احیا آثار تاریخی استان فراهم شود.

وی با اشاره به پرداخت تسهیلات مختلف به فعالان حوزه میراث فرهنگی و گردشگری استان گفت: اکنون بیشترین تعداد درخواست‌های تسهیلات در بند الف تبصره ۱۸ متعلق به این حوزه است و هیچ مشکلی بابت پرداخت وام نداریم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی هم با اشاره به راه‌اندازی انجمن خیران میراث فرهنگی سال گذشته در کشور گفت: بنا به درخواست وزارتخانه ۱۰ نفر از افراد دارای ظرفیت و تاثیرگذار استان را برای عضویت در انجمن مربوطه به مرکز معرفی کردیم.

هادی شاهوردی افزود: بدون شک استفاده از ظرفیت انجمن خیران میراث فرهنگی و توان بخش خصوصی در حفظ، مرمت و احیا آثار تاریخی و فرهنگی استان کمک کننده خواهد بود.

وی بیان کرد: خراسان جنوبی در ۶ گروه تعداد ۹ اثر ثبت جهانی دارد همچنین پرونده آسبادهای استان برای ثبت جهانی ارسال شده و ارزیابان به‌زودی به استان سفر خواهند کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی اظهار کرد: تاکنون سه هزار و ۶۵۵ اثر در استان شناسایی شده است که هزار و ۵۵ اثر مختلف در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

وی با بیان اینکه خراسان‌ جنوبی به جهت وسعت، گستردگی و تاریخ کهن آن نیازمند اعتبارات خاص است تصریح کرد: در سفر رئیس جمهور شهید به استان توجه ویژه‌ای به حوزه میراث فرهنگی شد که یکی از مهمترین آن واگذاری زمین برای احداث موزه بود.

شاهوردی ادامه داد: مصوبه احداث موزه مربوط به سفر دوم دولت نهم به خراسان جنوبی بود که بعد از ۱۸ سال در دولت سیزدهم زمین واگذار و با تامین اعتبار عملیات اجرایی موزه بزرگ استان خرداد ۱۴۰۲ آغاز شد و در حال احداث است.

وی بیان کرد: در دولت شهید آیت‌ الله رئیسی شاهد مشارکت حداکثری مردم در احیای بناهای تاریخی بودیم که ادامه روند احیای این بناهای تاریخی با تعامل و همکاری همه بخش‌های میراث‌ فرهنگی و مشارکت حداکثری مردم به خصوص خیران نتایج خوبی در برخواهد داشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha