۲۹ تیر ۱۴۰۳، ۸:۳۰
کد خبرنگار: 2104
کد خبر: 85539509
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌های کردستان ۲۴ درصد کاهش یافت

سنندج- ایرنا- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: امسال از ابتدای فصل گرما تاکنون، ۵۴ فقره آتش‌سوزی مراتع و جنگل‌ها در استان روی داده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، از لحاظ تعداد، ۲۴ درصد کمتر است.

بهزاد شریفی‌پور روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: امسال طی ۵۴ مورد آتش‌سوزی، بیش از ۴۱۴ هکتار از مراتع و جنگل‌های استان درگیر آتش شد، در حالیکه سال گذشته در همین مدت این عدد، ۷۰ فقره و هزار و پنج هکتار بود.

وی با اشاره به اینکه امسال از نظر مساحت، مناطق درگیر آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع استان ۵۹ درصد کاهش داشت، افزود: بیشترین تعداد حریق در شهرستان بانه ۱۳ فقره آتش سوزی جنگل طبیعی به مساحت ۱۷ هکتار، ۲ فقره مرتع به مساحت ۱.۵ هکتار و یک فقره به مساحت یک هکتار اراضی جنگلی اتفاق افتاد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان یادآور شد: بیشترین مساحت مناطق درگیر حریق مربوط به شهرستان مریوان به مساحت ۱۱۵ هکتار بود و شهرستان بیجار تا کنون حریقی گزارش نشده است.

شریفی پور ادامه داد: معرفی سامانه ۱۵۰۴ و ۱۳۹ به کشاورزان، برگزاری کلاس های آموزشی متعدد در زمینه حریق، استفاده از تریبون نماز جمعه برای آگاه سازی جامعه، جذب دهیاران، اختصاص تجهیزات فردی و گروهی به دهیاران و جوامع محلی، پخش تراکت و صفحه های آموزشی در بین روستاییان و جذب تراکتور داران برای ایجاد آتش بر در مواقع حریق، از دلایل کاهش آتش سوزی‌ها در سال جاری بوده است.

وی اضافه کرد: این اداره کل با عقد قرارداد با جوامع محلی حدود ۴۰ کیلومتر آتش بر در مناطق حساس به حریق در عرصه‌های جنگلی و مرتعی ایجاد کرده که در گسترش آتش سوزی بسیار موثر بوده است.

مدیر کل منابع طبیعی آبخیزداری کردستان یادآور شد: برقراری کشیک های مداوم و دیده بانی در مناطق مختلف از جمله اقدامات این اداره کل در رابطه با پیشگیری از حریق و تسریع در اطفا آتش‌سوزی‌های به وجود آمده در مناطق حوزه استحفاظی نیز از دیگر علل کاهش سطح و تعداد آتش سوزی در عرصه‌های جنگلی و مرتعی بوده است.

شریفی پور افزود: مناطق دارای پوشش گیاهی متراکم، با کوچکترین بی احتیاطی باعث آتش سوزی و ضرر و زیان جبران ناپذیری به منابع طبیعی می شود.

از مساحت ۲ میلیون و ۹۳۷ هزار هکتاری استان کردستان، بیش از ۶۰ درصد آن شامل یک میلیون و ۵۸۷ هزار هکتار آن را مراتع و جنگل تشکیل می دهد؛ در مجموع ۶۷ هزار خانوار روستایی استان بهره بردار بخش مراتع هستند و بهره برداران کردستانی ۶.۵ درصد علوفه کشور را تولید می کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha