روزنه های امید برای بازگشت به تحصیل ۱۷۰ دانش آموز دختر دیشموکی + فیلم

یاسوج- ایرنا- وجود واژه بازمانده از تحصیل در قرن بیست و یکم که عصر ارتباطات و اطلاعات و فناوری است کمی عجیب به نظر برسد اما این واقعیت تلخ هنوز در برخی مناطق کهگیلویه و بویراحمد از جمله دیشموک به چشم می خورد و جمعی از دختران دانش آموز به دلیل نبود زیرساخت های آموزشی مناسب، ظرف پنج سال اخیر از نعمت تحصیل بی بهره شده اند که اکنون امید دارند با تکمیل خوابگاه شبانه روزی به کلاس های درس برگردند.

به گزارش ایرنا، بر اساس گزارش ها وزارت آموزش‌وپرورش هم اینک بالای ۲۰۰ هزار بازمانده در سراسر کشور شناسایی شده اند که اقدامات ادامه تحصیل این افراد در حال انجام است.

بازماندگی از تحصیل دانش‌آموزان یکی از معضلات همیشگی در نظام آموزشی کشورها محسوب می‌شود که براین اساس آموزش و پرورش هر کشوری مطابق سیاست‌ها و شرایط خود برای کاهش تعداد بازماندگان از تحصیل تلاش می‌کند.

جمهوری اسلامی ایران هم در راستای ضرورت تحصیل دانش‌آموزان و تاثیر آن در توسعه جامعه و با توجه به آموزه‌های اسلامی در حوزه عدالت در علم آموزی، امکانات و تجهیزات مختلف را برای آموزش رایگان فرزندان فراهم کرده است و این موضوع در پرتو اصل ۳۰ قانون اساسی و ماده ۱۰۴ منشور حقوق شهروندی به صورت یک تکلیف برای دولت درآمد.

اصل سی ام قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به صراحت اعلام کرده که «دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سرحد خود کفایی کشور به صورت رایگان گسترش دهد.»

در این راستا، وزارت آموزش و پرورش با ساخت و توسعه مدارس دولتی، جذب حداکثری معلم برای آموزش دانش آموزان در اقصی نقاط کشور و در نهایت فرهنگ‌سازی به منظور حضور حداکثری دانش‌آموزان در کلاس‌های درس تلاش می‌کند تا قانون آموزش رایگان و عمومی برای همه شهروندان را اجرا کند اما با وجود تلاش‌های انجام ‌شده در این حوزه، همچنان شاهد کودکان بازمانده از تحصیل در اقصا نقاط کشور از جمله در شهر تهران هستیم.

طبق نظر کارشناسان، سرمایه گذاری بر روی آموزش دختران نه فقط یک ضرورت اخلاقی است، بلکه یک امر بسیار مهم در توسعه کشور است و مطالعات نهادهای بین المللی اثبات کرده که سرمایه گذاری روی منابع انسانی ازجمله سلامتی و آموزش زنان یکی از مهمترین راهکارهای دستیابی به توسعه است زیرا زنان، به عنوان یکی از دو ستون اصلی خانواده، از نظر تاریخی نقش پنهان مهمی در توسعه اقتصادی خانواده ایفا کرده اند.

یکی از مسائل مشهود در برخی از نواحی روستایی کشور، عدم تحصیل یا ترک تحصیل دختران روستایی است. موضوعی که چالش آور و بغرنج است زیرا که فرد از تحصیل و کسب پیشرفت های متعاقب زندگی محروم می ماند.

دیشموک سرزمین گنج ها و رنج هاست و واژه محرومیت سالهاست در دل شهرها و روستاهای این منطقه جاخوش کرده است البته باید در نظر داشت که چهره روستاها و شهرهای این منطقه تا حدود زیادی پس از انقلاب تغییر کرده با این وجود خدمات صورت گرفته در میان عمق محرومیت این مناطق گم شده است و مردم این منطقه با رفاه و آسایش هنوز فاصله زیادی دارند.

نبود امکانات رفاهی، کمبود فضاهای آموزشی، راه های ارتباطی، آب مناسب بارها و بارها سوژه رسانه ها بوده و تا حدودی مشکلات برطرف شده است اما باز هم بیشتر مشکلات به قوت خودشان باقی هستند.

بخش محروم دیشموک از توابع شهرستان کهگیلویه در غربی‌ترین نقطه استان کهگیلویه وبویراحمد است که زنان و دختران آن به دلیل نبود زیرساخت های آموزشی همچون خوابگاه های دخترانه از آموزش و تحصیل باز می مانند.

طبق آخرین آمارها بخش دیشموک بیش از پنج هزار دانش‌آموز در مقاطع مختلف دارد که هیچ خوابگاه دانش آموزی برای اسکان دانش آموزان بخش دیشموک و روستاهای اطراف آن وجود ندارد و نبود خوابگاه از مهمترین مشکل دانش آموزان این بخش است.

سال ۱۳۹۹ بود که عملیات اجرایی خوابگاه شبانه روزی دخترانه دیشموک با حضور نماینده مردم در مجلس و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی آغاز شد و قرار بود این طرح با همکاری بنیاد برکت اجرا شود.

اعتبار این پروژه ۸۰ میلیارد ریال اعلام شد و امید بود که با بهره برداری از این طرح زمینه ادامه تحصیل دانش آموزان دختر منطقه فراهم شود اما با گذشت حدود پنج سال این طرح نیمه کاره مانده است.

یکی از معلمان بخش دیشموک می گوید: وجود خوابگاه، دانش آموزان این بخش را به سمت ادامه تحصیل سوق داده و از محروم شدن آنها از ادامه تحصیل جلوگیری می‌کند.

محمد حسینی می گوید: بسیاری از دختران بخش دیشموک با پدیده و معضل ازدواج زودرس مواجه بوده که بعد از اتمام دوره ابتدایی به دلیل تعصبات خانوادگی و دوری راه از ادامه تحصیل بازمی‌مانند اما با ساخت خوابگاه‌ها بسیاری از خانواده‌ها به ادامه تحصیل دخترانشان رضایت می‌دهند.

بخشدار دیشموک در این رابطه گفت: رفت و آمد روزانه دانش آموزان با توجه به پراکندگی جغرافیایی این منطقه و روستاهای اطراف آن طاقت فرساست و تکمیل خوابگاه دانش آموزی دخترانه و پسرانه می‌تواند گره گشای ادامه تحصیل بعضی از دانش آموزان که از روستاها به شهر می‌آیند، باشد.

علی رضا نوروزی افزود: خوابگاه دخترانه دیشموک ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و طبق وعده مسئولان قرار است در سال تحصیلی جدید افتتاح شود.

وی تاکید کرد: چنانچه این خوابگاه افتتاح شود، دختران بازمانده از تحصیل به کلاس های درس باز خواهند گشت.

بخشدار دیشموک بیان کرد: متوسطه اول و دوم در روستاها وجود ندارد و دختران روستایی این منطقه مجبور می شوند، ترک تحصیل کنند.

وی ادامه داد: آمار پنج سال اخیر نشان می دهد حدود ۱۷۰ نفر از دختران منطقه دیشموک ترک تحصیل کرده اند زیرا خانواده های آن ها با رفت و آمد آن ها به شهرها برای ادامه تحصیل مخالف اند.

مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت: هم اینک تکمیل خوابگاه شبانه روزی دختران دیشموک را یک نفر خیر به عهده گرفته است و مسئولان نوسازی استان قول داده اند که زمان اتمام طرح مهرماه باشد.

محمد جمالی افزود: استفاده از ظرفیت گروه های جهادی برای رنگ آمیزی و نشاط بخشی به مدارس دیشموک در دستور کار قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: تراکم دانش آموزی در کلاس های درس شهر دیشموک به دلیل جمعیت بالایشان وجود دارد.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کهگیلویه و بویراحمد گفت: یک نفر خیر تکمیل این خوابگاه شبانه روزی را به عهده گرفته است و قرار است ۶۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه کند، این مدرسه هفته دولت امسال به بهره برداری می رسد.

سید رضا حسینی نیک افزود: تمامی تجهیزات مورد نیاز این خوابگاه آماده شده و مهرماه امسال این خوابگاه دانش آموز می پذیرد و ۴۷۰ نفر ظرفیت پیش بینی شده آن است.

وی تاکید کرد: نزدیک به ۱۴ مدرسه در مدت این دو سال در شهر دیشموک و روستاهای اطراف آن ساخته شده است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: جمعیت دانش آموزی شهر دیشموک زیاد است و هم اینک این شهر به ۲ فضای آموزشی بزرگ نیاز دارد اما مشکل زمین وجود دارد.

وی عنوان کرد: مدارس حدود ۱۰ درصد روستاهای دیشموک هم مخروبه است که نیاز به بازسازی دارند، این مدارس جزو مدارس سنگی هستند.

به گزارش ایرنا، مطابق اساسنامه وزارت آموزش و پرورش، هیچ دانش آموزی نباید از تحصیل باز بماند حتی اگر در مناطق سخت گذر و دورافتاده باشد و متولیان امر موظف به تهیه امکانات تحصیلی برای این دانش آموزان بازمانده از تحصیل هستند.

طبق تعریف آموزش و پرورش، بازمانده از تحصیل به کسانی گفته می شود که یا به مدرسه نرفته اند و یا پس از طی یک دوره کوتاهی تحصیل را ترک کرده اند.

آموزش و پرورش از سال ها پیش تاسیس خوابگاه های شبانه روزی را در مناطق مختلف استان در دستور کار قرار داد تا بتواند دانش آموزان بازمانده از تحصیل را به چرخه علم آموزی برگرداند، پیش از این متولیان آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد اعلام کرده بودند، خوابگاه شبانه روزی در اختیار حدود هزار نفر از این دانش آموزان قرار گرفته است اما این مراکز جوابگوی نیاز نیست و کمبود خوابگاه های دانش آموزی در استان دردی مضاعف برای ترک تحصیل دانش آموزان است.

۵۸ خوابگاه دانش آموزی در استان وجود دارد که جوابگوی نیاز استان نیست.در بخش دیشموک خوابگاه وجود ندارد البته ساخت خوابگاهی آغاز شده است اما این خوابگاه معلوم نیست ساخت آن کی پایان یابد.بدون تردید با تکمیل خوابگاه دخترانه دیشموک این بخش شاهد تحول آموزشی خواهیم بود.

بخش دیشموک بیش از پنج هزار دانش‌آموز در مقاطع مختلف دارد.بخش دیشموک یکی از بخش‌های محروم شهرستان کهگیلویه در استان کهگیلویه و بویراحمد است.

بنابر سرشماری مرکز آمار ایران، جمعیت بخش دیشموک شهرستان کهگیلویه در سال ۱۳۹۵ بیش از ۲۲ هزار نفر بوده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha