ذخیره سد سفیدرود نزدیک به ۳۵۰ میلیون مترمکعب است

رشت - ایرنا - مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان گفت: نزدیک به ۳۵۰ میلیون مترمکعب آب در سدسفیدرود ذخیره است و با مدیریت مصرف بهینه در تامین آب شالیزارها مشکلی ایجاد نشد است.

وحید خرمی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: با همکاری شالیکاران در سال زراعی جاری مشکلی از بابت کشت و کار برنج در استان اتفاق نیفتاد و حدود ۷۵۰ میلیون مترمکعب آب سدسفیدرود مصرف شد.

وی ضمن قدردانی از همکاری شالیکاران با مسئولان برای مدیریت آب کشاورزی در سال زراعی جاری اضافه کرد: شالیکاران برای مصرف بهینه آب کشاورزی همکاری خوبی داشتند البته ادامه این همکاری‌ها تا پایان کشت و کار برنج ضرورت دارد.

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان کشت برنج امسال بدون مشکل و تنش آبی انجام شد؛ ۸۵ درصد زراعت برنج استان در سال جاری با تقویم زراعی منطبق شد و کشاورزان با رعایت این تقویم به کشت و کار برنج پرداختند.

ششمین مرحله آبگذاری کانال‌های آبیاری شبکه سفیدرود امروز (چهارشنبه) انجام شده‌است این مرحله از آبگذاری کانال‌های چپ سنگر، زمین‌های مناطق مرکزی شامل رشت و خمام، راست سنگر و زمین‌های شالیزارهای مناطق شرقی گیلان و کانال فومنات را شامل می‌شود.

گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور به شمار می‌آید که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری رتبه نخست کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده‌است.

ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم‌های کیفی و ارقام گوهر و سپیدرود جزو رقم‌های پرمحصول است که در شالیزارهای گیلان کشت می‌شود؛ بیشترین رقم‌های کشت شده برنج در این استان، رقم‌های کیفی هاشمی و علی کاظمی است که افزون بر ۸۵ درصد محصول برنج گیلان را شامل می‌شود.

سد سفیدرود بزرگ‌ترین سد مخزنی گیلان است که آب مورد نیاز ۱۷۲ هزار هکتار از مجموع ۲۳۸ هزار هکتار شالیزارهای استان را تامین می‌کند، این سد بر روی رودخانه سفیدرود و در پایین دست محل تلاقی ۲ رودخانه قزل اوزن و شاهرود در ۷۵ کیلومتری جنوب شهر رشت و در مجاورت شهر منجیل احداث شده‌است.

نخستین مرحله رهاسازی آب سد سفیدرود و آبگذاری کانال‌های آبیاری کشاورزی به منظور آبرسانی به مزارع و شالیزارهای گیلان شانزدهم اردیبهشت با حضور استاندار آغاز شد.

بیشتر بخوانید:

آب سد سفیدرود رها سازی شد

نشاء برنج در ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار گیلان پایان یافت

برداشت مکانیزه برنج در گیلان آغاز شد

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha