هشدار به فدراسیون فوتبال؛ مراقب درج اعداد جعلی در رضایتنامه‌ها باشید

تهران-ایرنا- با توجه به اینکه درآمد از فروش بازیکن، به همان اندازه موجب افزایش سقف بودجه باشگاه‌ها می‌شود، نگرانی‌هایی در رابطه با جعل در این زمینه وجود دارد.

به گزارش ایرنا، یکی از مباحث مهم فوتبال ایران در یکی دو سال گذشته، موضوع سقف بودجه بود. قانونی که برای اجرا در لیگ بیست و سوم تصویب شد و بر همین اساس باشگاه‌ها مجاز بودند تا سقف ۳۲۵ میلیارد تومان برای یک فصل فوتبالی هزینه کنند. این قانون مخالفان و موافقان بسیاری داشت. باشگاه‌هایی که متمول بودند این قانون را نقد کردند و باشگاه‌هایی با شرایط مالی ضعیف‌تر، تأکید داشتند که سقف بودجه یک اتفاق مثبت است که اجازه نمی‌دهد فاصله آنچنانی میان اسکواد تیم‌ها ایجاد شود.

فصل قبل و به همین دلیل از سپاهان امتیاز کسر شد و یکی از دلایل افت این تیم نیز مسأله سقف بودجه بود. سپاهان بعد از کسر امتیاز دیگر به آن تیمی تبدیل نشد که ابتدای فصل همه را می‌برد و یک تنه در صدر جدول قرار داشت. حالا و برای فصل جدید اما سقف بودجه برای باشگاه‌هایی نظیر سپاهان، استقلال و پرسپولیس افزایش یافته و آنها می‌توانند کمی بیشتر (تا ۴۰۰ میلیارد) هزینه کنند. دلیل وجود این قانون هم حضور تیم‌های مورد نظر در لیگ نخبگان آسیا است که تورنمنتی مهم محسوب می‌شود و سایر باشگاه‌ها با تمام قوا به مسابقات می‌آیند تا عنوانی در خور به دست بیاورند.

یک بند دیگر در قانون سقف بودجه، افزایش قدرت خرید بعد از انتقال بازیکن به سایر باشگاه‌ها است. یعنی هر تیمی با هر قیمتی بازیکن خود را به باشگاهی دیگر بفروشد، به همان اندازه هم سقف بودجه‌اش افزایش پیدا می‌کند. به عنوان نمونه میانه‌های فصل قبل محمد قربانی از سپاهان با رقم یک میلیون دلار راهی اورنبورگ در روسیه شد و بر همین اساس این مبلغ می‌تواند به سقف بودجه این باشگاه اضافه شود.

با این حال و طی روزهای اخیر اخباری متفاوت و کمی نگران‌کننده در این باره به گوش می‌رسد. گفته می‌شود برخی باشگاه‌ها قصد دارند اعداد جعلی را در رضایتنامه‌ها بنویسند تا سقف بودجه تیم‌شان افزایش پیدا کند. مثلاً اگر بازیکنی با ۴۰۰ هزار دلار راهی یک تیم خارجی شود، می‌توانند با هماهنگی باشگاه مقصد و بدون رد و بدل شدن مبلغی، عدد رضایتنامه را بالاتر بنویسند و از این راه سقف بودجه تیم‌شان را افزایش بدهند.

لازم است فدراسیون فوتبال در این زمینه ورود کند و ارقام را زیر ذره‌بین قرار بدهد و به نوعی راستی‌آزمایی کند. این اتفاق ممکن است در یکی دو باشگاه رخ بدهد و اتفاق مثبت ماجرا که انتقال بازیکن به خارج از کشور است را زیر سئوال ببرد. گویا یک باشگاه بزرگ به این اتفاق معترض شده اما هنوز سندی در این رابطه به دست نیاورده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha