۲۷ تیر ۱۴۰۳، ۱۳:۲۱
کد خبر: 85541217
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

تعطیلی مدارس و دانشگاه‌های بنگلادش به مدت نامعلوم

تهران- ایرنا- دولت بنگلادش اعلام کرد به علت اعتراضات دانشجویان علیه سیستم سهمیه‌بندی مشاغل دولتی در هفته جاری که باعث کشته شدن ۶ نفر و زخمی شدن ده‌ها تن دیگر شده، مدارس و دانشگاه‌های این کشور را تا مدت نامعلومی تعطیل کرده است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از رویترز، بنگلادش هفته‌هاست که به‌خاطر سهمیه‌های شغلی بخش دولتی، که شامل ۳۰ درصد رزرو برای خانواده‌های مبارزان آزادی از جنگ استقلال از پاکستان می‌شود، دچار اعتراضات شده است.

این امر موجب بروز خشم در میان دانش‌آموزانی شده است که با نرخ بالای بیکاری در میان جوانان مواجه هستند. حدود ۳۲ میلیون جوان بنگلادشی از بین ۱۷۰ میلیون نفر جمعیت این کشور نه شاغل هستند و نه تحصیل می‌کنند.

تظاهرات پس از آن که شیخ حسینا، نخست وزیر بنگلادش از برآورده کردن خواسته‌های معترضان امتناع کرد، تشدید شد.

اعتراضات این هفته در بنگلادش به خشونت منجر شده است زیرا هزاران معترض ضد سهمیه با اعضای شاخه دانشجویی حزب حاکم درگیر شدند و پلیس برای متفرق کردن معترضان از گلوله‌های پلاستیکی و گاز اشک آور استفاده کرد.

به گفته پلیس بنگلادش، ۶ نفر از جمله دست‌کم سه دانش آموز در جریان درگیری های روز گذشته (سه‌شنبه) کشته شدند.

در نیمه شب روز گذشته نیز پلیس به مقر اصلی اپوزیسیون، حزب ملی گرای بنگلادش (BNP) در داکا حمله کرد و هفت فعال، از جمله یکی از رهبران سابق حزب دانشجویی را دستگیر کرد.

کارشناسان این ناآرامی ها را به رشد راکد شغل در بخش خصوصی نسبت می دهند که شرایط را برای مشاغل دولتی که افزایش منظم دستمزدها و سایر امتیازات را ارائه می دهند، مطلوب تر می کند.

در حال حاضر، ۵۶ درصد مشاغل دولتی در بنگلادش تحت سهمیه‌های مختلف قرار دارند، که شامل ۱۰ درصد برای زنان، ۱۰ درصد برای مناطق اقشار آسیب پذیر، پنج درصد برای جوامع بومی و یک درصد برای افراد دارای معلولیت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha