مجلس از اشتغال جوانان نوآور و فناور حمایت می‌کند

سنندج- ایرنا- نماینده مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی گفت: نمایندگان مجلس از پارک علم و فناوری کردستان، در زمینه پرداخت تسهیلات در راستای ایجاد اشتغال برای جوانان نخبه، نوآور و فناور حمایت می‌کند.

به گزارش ایرنا، امید کریمیان روز چهارشنبه با حضور در مرکز رشد واحدهای فناور مریوان و دیدار با رییس پارک علم و فناوری کردستان، اظهار کرد: وظیفه بنده و دیگر نمایندگان فراهم کردن رفاه و آرامش برای مردم و در راس آن اشتغال پایدار با تصویب قوانین کارآمد است.

وی یادآور شد: با توجه به رسالت پارک علم و فناوری کردستان در تسهیل اشتغال جوانان نخبه، نوآور و فناور، بنده همراه با دیگر نمایندگان استان کردستان در مجلس شورای اسلامی، تمام قد حامی این پارک خواهیم بود.

نماینده مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی با تشکر از دست‌اندرکاران پارک علم و فناوری کردستان، اضافه کرد: تلاش‌های دلسوزان پارک علم و فناوری در راستای توسعه نوآورانه و فناورانه و تسهیل اشتغال جوانان نخبه بر همه آشکار است و امیدوارم با تعامل و همدلی با تمامی فعالان این حوزه و مدیران استانی و ملی بتوانیم راهکارهای ارتقای پارک را فراهم کنیم.

کریمیان با اشاره به بازدید خود از پاویون پارک علم و فناوری کردستان در نمایشگاه الکامپ، گفت: در این بازدید، از نزدیک شاهد دستاوردهای واحدهای فناور شرکت کننده بودم و اگر خواهان اقتصادی پویا و پیشرو در استان هستیم، باید حمایت‌های مورد نیاز شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور، نوآور و خلاق را هم راستا با تلاش آنان توسعه بخشیم.

وی افزود: با توجه به انتخاب پارک کردستان به عنوان دبیرخانه توسعه تعاملات علمی و فناورانه با اقلیم کردستان، لازم است از ظرفیت مناطق ویژه اقتصادی مریوان و بانه به نحو احسن استفاده کرد تا علاوه بر توسعه صادرات محصولات نوآورانه و فناورانه مردم شریف استان نیز شاهد تاثیرات مثبت این تعاملات در زندگی روزانه خود باشند.

نماینده مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر این نکته که اقتصاد دانش‌بنیان در استان کردستان شکل گرفته است، افزود: با توجه به کمبود زیرساخت‌های صنعتی در استان، حرکت به سوی اقتصاد دانش‌بنیان و سرمایه‌گذاری در این حوزه می‌تواند موجب ارتقای جایگاه استان کردستان در اقتصاد مبتنی بر خلاقیت، فناوری و نوآوری شود.

کریمیان ادامه داد: زیست بوم نوآوری و فناوری در استان کردستان بسیار جوان است و با سرمایه‌گذاری در این حوزه و بهره‌گیری از توان جوانان نوآور و خلاق و صاحبان ایده در این استان می‌توانیم شاهد توسعه اقتصادی استان باشیم.

فعالیت ۱۸۰ شرکت دانش بنیان در پارک علم و فناوری کردستان

رئیس پارک علم و فناوری کردستان هم گفت: در حال حاضر بیش از ۱۸۰ شرکت دانش بنیان، خلاق و واحد فناور در پارک علم و فناوری کردستان فعال هستند که بیش از نیمی از این واحدهای فناور در حوزه فناوری ارتباطات و اطلاعات و فناوری‌های نرم فعالیت می‌کنند.

بابک سوری ادامه داد: ‌پارک‌ها سازمان‌های تازه تاسیس هستند که به صاحبان ایده ارائه خدمت می‌دهد و این خدمات شامل حمایت‌های مالی و اعتباری، مشاوره و منتورینگ، تامین فضای استقرار، معافیت‌های مالیاتی و گمرکی است.

وی از پارک‌های علم و فناوری به عنوان طلایه‌داران رشد و توسعه پایدار نام برد و افزود: پارک علم و فناوری کردستان در این مدت کوتاه توانسته است با جذب و حمایت از نخبگان و فارغ‌التحصیلان جوان دانشگاهی نقش به سزایی در ایجاد اشتغال پایدار ایفا کند.

رییس پارک علم و فناوری کردستان اضافه کرد: حضور بیش از هزار و ۳۰۰ نخبه علمی، نوآوری، فناوری و صاحب ایده اغلب جوان در پارک علم و فناوری استان، زمینه را برای حل مشکلات و ارائه راه‌حل‌های فناورانه و ابتکاری برای دستگاه‌ها و ارگان‌های استان کردستان هموار کرده است و باید از ظرفیت این نخبگان در استان استفاده کرد.

سوری با بیان اینکه در کشورهای توسعه یافته، مهمترین ابزار توسعه اقتصادی، مردمی کردن اقتصاد است، افزود: بر این اساس باید راهکارهایی را برای مردمی کردن اقتصاد یافت تا از این رهگذر بتوان اعتماد و سرمایه اجتماعی را جلب کرد، چرا که یکی از دلایل توسعه اقتصادی کشورهای غربی توجه ویژه به نقش مردم در بهبود و رونق اقتصاد است.

وی به پتانسیل‌های فناورانه و نوآورانه استان نیز اشاره و اضافه کرد: با توجه به پتانسیل استان کردستان در حوزه‌های ICT، فناوری نرم، معدن و کشاورزی، این نخبگان نیازمند حمایت‌های مادی و معنوی برای راه‌اندازی کسب‌ و کارهای مبتنی بر فناوری و نوآوری هستند.

رئیس پارک علم و فناوری کردستان، اصلی‌ترین مشکلات پارک علم را کمبود فضا به منظور استقرار استارتاپ‌ها، شرکت‌ها و واحدهای فناور عنوان کرد و گفت: جبران این کمبود نیازمند همکاری و تعامل تمامی دستگاه‌های استان و حتی مردم خیر استان است چرا که در صورت عدم حمایت از این جوانان شاهد مهاجرت این صاحبان اندیشه و ابتکار به شهرهای بزرگتر خواهیم بود.

سوری به تلاش برای توسعه زیرساخت‌های فیزیکی پارک علم و فناوری استان و پایین بودن رتبه استان در کشور در این حوزه اشاره کرد و ادامه داد: اخذ مالکیت حداقل ۲۰ هتکار اراضی برای استقرار واحدهای فناور و ارتقای سطح به پارک سطح ۲ الزامی است.

وی تاکید کرد: از اسفند ماه سال ۱۴۰۱ تا خرداد امسال تلاش‌های بسیاری صرف پیگیری برای تأمین زیرساخت‌های فیزیکی شده است که متاسفانه این مهم که عامل اصلی ارتقای سطح پارک و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان استان است، به وقوع نپیوسته است.

سوری در خصوص اهمیت اختصاص واگذاری اراضی مازاد بر نیاز دستگاه‌های اجرایی در طرح مولدسازی هم گفت: طبق قانون جهش تولید دانش‌بنیان‌ همه دستگاه‌های اجرائی استان منابع و اختیارات خود را با اولویت استفاده از ظرفیت همه ذینفعان، شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان و واحدهای فناور مستقر در مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری برای تکمیل و توسعه زنجیره های ارزش مذکور و تسهیل سرمایه گذاری و ارتقای توانمندی‌های فناورانه و تولیدی اقلام راهبردی در داخل کشور و توسعه صادرات آنها به کارگیرند.

رییس پارک علم و فناوری کردستان با اشاره به انتخاب پارک استان به عنوان دبیرخانه توسعه تعاملات علمی و فناورانه با اقلیم کردستان گفت: توسعه همکاری‌های علمی و فناوری با اقلیم کردستان از اولویت‌های وزارت عتف و به تبع آن پارک علم و فناوری کردستان بوده است.

وی اضافه کرد: این دبیرخانه بعنوان یکی از مهمترین راهکارهای توسعه صادرات به اقلیم کردستان عراق و دروازه ورود محصولات فناورانه و دانش بنیان ایرانی در بازار اقلیم کردستان، کشور عراق و کشورهای حوزه غرب خلیج فارس (با تاکید بر کشورهای اردن و سوریه) نقش مهمی در ارتقای تعاملات علمی و فناوری با محوریت پارک علم و فناوری کردستان خواهد داشت.

سوری اظهار امیدواری کرد نمایندگان استان کردستان در مجلس شورای اسلامی با همکاری و تعامل با معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و نوآوری و فناوری وزارت عتف بتوانند زمینه ارتقای پارک علم و فناوری کردستان و در نتیجه توسعه و افزایش اشتغال پایدار جوانان استان را فراهم کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha