از فناوری مدیریت آب‌های زیرزمینی تا اختصاص ۳۵۰۰ میلیارد منابع به هوش مصنوعی

تهران- ایرنا- طراحی پلتفرم مدیریت بهینه منابع آب زیرزمینی در دشت‌های کشور، بومی‌سازی اینورتر خورشیدی توسط یک شرکت دانش‌بنیان، اعلام اختصاص۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان منابع به هوش مصنوعی و انتشار فراخوان دهمین دوره جشنواره نانو و رسانه مهم‌ترین رویدادهای حوزه علم و فناوری در هفته جاری بود.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، با اینکه اخبار و رویدادهای حوزه علم و فناروی در هفته جاری مقداری تحت تاثیر تقارن با ایام سوگواری حضرت امام حسین (ع) کمتر از هفته های قبل بود، فناوران دانش‌بنیان مانند همیشه مشغول کار بودند و معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری خبرهای خوشی از جمله اختصاص 3 هزار و 500 میلیارد تومان منابع این حوزه برای فعالان آن داشت.

همچنین اوایل هفته اعلام شد محققان یک شرکت دانش‌بنیان در راستای کمبود منابع آبی در کشور با طراحی پلتفرمی موفق به مدیریت بهینه منابع آب زیرزمینی در دشت‌ها شدند. پلتفرم بانک سهم آب که توسط یک شرکت دانش بنیان ایرانی طراحی شده به کشاورزانی که در یک دشت فعالیت دارند و از آبخوانی مشترک استفاده می‌کنند، این اجازه را می‌دهد تا بر بستر این پلتفرم سهم آب خود را دریافت و مدیریت کنند.

به گفته الهه فیض‌اللهی معاون پشتیبانی این شرکت فناور، اگر کشاورزان بتوانند کشت خود را سالانه و مطابق با الگویی که جهاد کشاورزی در اختیارشان قرار داده انجام دهند و درصدی از سهم آب سالانه خود را صرفه‌جویی کنند، با کمک اداره آب منطقه شرایطی فراهم شده که بتوانند بخشی از این سهم آب صرفه‌جویی شده را در بستری به اسم بازار سهم آب در اختیار دیگر کشاورزان یا صنایعی نیازمند آب قرار دهند. (متن کامل خبر را اینجا بخوانید)

حمایت ویژه ستاد نانو از ۲۵ طرح در حوزه میکروالکترونیک

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو و میکرو معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری نیز در هفته جاری در نشست تخصصی زیست بوم فناوری و نوآوری میکروالکترونیک و نیمه هادی ها در اندیشگاه نانو و صنعت وزارت صنعت، معدن و تجارت، از حمایت ستاد از ۲۵ طرح مرتبط با حوزه میکروالکترونیک با همکاری بنیاد علم ایران خبر داد و گفت: در این مسیر منتظر یک بخش نمی‌مانیم و به عنوان نهاد دولتی، شریک گروه‌ها، شرکت‌ها و مجموعه‌ها نمی‌شویم، اما حمایت‌های خود را از آنها خواهیم داشت.

از فناوری مدیریت آب‌های زیرزمینی تا اختصاص ۳۵۰۰ میلیارد منابع به هوش مصنوعی

عماد احمدوند گفت: ستاد توسعه فناوری نانو و میکرو، به صورت مستمر پای برخی از تیم‌ها ایستاده و از آنها حمایت کرده است. کمتر نهادهای دولتی به سمت این امر حرکت می‌کنند، ولی ستاد نانو در زمینه حمایت از تیم‌های کوچک همت گمارده است. (متن کامل خبر را اینجا بخوانید)

بومی‌سازی اینورتر خورشیدی توسط فناوران یک شرکت دانش‌بنیان

همچنین در هفته جاری یک شرکت دانش‌بنیان اعلام کرد که موفق به بومی‌سازی اینورتر خورشیدی (مبدل) با ظرفیت پنج کیلووات شده که می‌توان از آن در نیروگاه‌های خورشیدی متصل به شبکه استفاده و مازاد برق تولید شده را به شبکه برق تزریق کرد.

از فناوری مدیریت آب‌های زیرزمینی تا اختصاص ۳۵۰۰ میلیارد منابع به هوش مصنوعی

این شرکت فناور با ارائه دو محصول، گامی جهت آبادانی و پیشرفت در مناطق کمتر برخوردار کشور برداشته است. اینورتر پنج کیلووات و دستگاه تصفیه آب خورشیدی، راه‌حلی برای تامین برق و آب آشامیدنی سالم در مناطقی هستند که به شبکه سراسری برق و آب دسترسی ندارند. (متن کامل خبر را اینجا بخوانید)

شبکه ملی بانوان نخبه و فناور راه‌اندازی می‌شود

اما معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری در هفته جاری همچنین با هدف ایجاد شبکه ملی بانوان نخبه و فناور، یک گردهمایی با حضور بیش از ۳۰ بانوی فناور از جمله استادان دانشگاه، مدیران عامل شرکت‌ها، کارشناسان زُبده در حوزه‌های مختلف نفت و گاز، هوش مصنوعی، مخابرات و پزشکی، پژوهش و فناوری با هدف بررسی چالش‌های بانوان متخصص در این حوزه ها برگزار کرد.

در این گردهمایی در خصوص سطوح مختلف اهداف شبکه‌سازی بانوان نخبه و فناور اعم از توانمندسازی بانوان و افزایش ظرفیت‌های تخصصی، تخصیص هدفمند تسهیلات و حمایت‌ها و ایجاد روابط فراملی و شاخص کردن فعالیت‌های تخصصی بانوان بحث و گفت‌وگو و بر ضرورت تشکیل این شبکه و اهمیت آن برای ارتباط بانوان نخبه و فناور سراسر کشور تاکید شد.

از فناوری مدیریت آب‌های زیرزمینی تا اختصاص ۳۵۰۰ میلیارد منابع به هوش مصنوعی

شقایق حق جوی جوانمرد رئیس مرکز توسعه فناوری راهبردی معاونت علمی در این گردهمایی اثر بانوان در زیست بوم فناوری و نوآوری را پررنگ عنوان کرد و گفت که ارتباط بین بانوان و شناخت ظرفیت‌های آنان به این اثرگزاری کمک شایانی می‌کند. (متن کامل خبر را اینجا بخوانید)

جزئیات جدیدی از تشکیل سازمان هوش مصنوعی ایران

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور نیز در اواخر هفته جاری و در حیاط دولت در گفت و گو با خبرنگاران جزئیات جدیدی از تشکیل سازمان هوش مصنوعی ایران ارائه کرد و مأموریت اصلی این سازمان را توسعه زیرساخت‌ها عنوان کرد.

از فناوری مدیریت آب‌های زیرزمینی تا اختصاص ۳۵۰۰ میلیارد منابع به هوش مصنوعی

روح الله دهقانی فیروزآبادی با اشاره به راه اندازی مرکز هوش مصنوعی در کشور گفت: تاکنون ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان منابع به این حوزه تخصیص داده شده که هزار میلیاردتومان آن از پروژه‌های پیشران علمی و ۲۵۰۰ میلیارد تومان نیز توسط صندوق توسعه ملی وارد شده است. (متن کامل خبر را اینجا بخوانید)

فراخوان دهمین دوره جشنواره «نانو و رسانه» ۱۴۰۳ اعلام شد

همچنین ستاد توسعه فناوری‌های نانو و میکرو معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در اواخر هفته جاری جزئیات فراخوان دهمین دوره جشنواره نانو و رسانه ۱۴۰۳ را با هدف معرفی برترین آثار رسانه‌ای در حوزه فناوری‌های نانو و میکرو اعلام کرد.

علاقه‌مندان به شرکت در این دوره از جشنواره می‌توانند آثار خود را تا ۲۰ مردادماه ۱۴۰۳ به دبیرخانه جشنواره «نانو و رسانه» ارسال کنند. (متن کامل خبر را اینجا بخوانید)

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha