پاکبان ها، مردان بی ادعا در مراسم عزای حسینی (ع)

خرم آباد - ایرنا - گرمای هوای تابستان عزاداران حسینی را به نوشیدن شربت های خنک و گوارا راغب تر نموده و موکب پذیرایی مملو از جمعیت زنان، مردان و کودکان تشنه لبی است که برای رفع عطش آمده اند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شب هنگام خیابان های اصلی شهر مملو از جمعیتی است که بر در موکب ها و هیات های عزاداری جمع شده اند، هرچه به ساعت های پایانی روز نزدیک می شویم جمعیت گسترده تری برای عزاداری در خیابان ها گردهم می آیند.

با وجود گرما و حرارت هوای شبانه اما بساط چای زغالی دارچینی و دم نوش آویشن نیز فراهم است و جمعیت بالایی پس از برگزاری آیین های عزای حسینی بر در موکب گردهم آمده اند و مهمان امام حسین(ع) و خوان نعمتش گسترده ایشان هستند.

شور عزاداری در هیات ها بالا می گیرد، گرما هم بیداد می کند، مردم و دسته دسته جوانان هیاتی با بساط شربت خنک لیمو وارد صفوف بهم تنیده عزاداران می شوند، می نوشند به یاد حسین(ع) و به ناچار لیوان های یکبار مصرف را حواله زمین می کنند چراکه کیسه های زباله پر شده است و سطل زباله هم در آن حوالی وجود ندارد.

در برخی موارد هم با اینکه کیسه های زباله بر در موکب های پذیرایی فراهم اما اغلب لیوان ها نقش روی زمین شده است، بسیاری از افرادی که نذر دارند در این شب ها نذری های خود را بین عزاداران حسینی پخش می کنند از شربت و چای گرفته تا آش رشته، شیر و خرما، چلوگوشت، عدس پلو، زرشک پلو، شله زرد و قیمه، و تا چشم کار می کند درب تمامی خانه های شهر پر از ظروف یکبار مصرف تلنبار شده ای است که در کیسه های پلاستیکی جمع شده و در انتظار رسیدن پاکبان ها و نیروهای تنظیف شهرداری است.

مردم هریک آرام آرام روانه خانه ها می شوند، اکنون تمامی خیابان ها و معابر شهر در سیطره ظروف یکبار مصرف خالی و لیوان های پلاستیکی است، بازهم رفتگران و نیروهای خدماتی تنظیف همچون چند شب گذشته مهیای جمع آوری زباله ها و فراهم کردن شهری پاک و پاکیزه برای روز دیگر می شوند.

این حجم از زباله های بجا مانده از بساط های پذیرایی در مناسبت های عمومی و فرهنگ غلط رها کردن ظروف یکبار مصرف و پلاستیکی در خیابان ها و جداول توسط عده ای، با تلاش پاکبان های بی ادعا و گمنام جمع آوری می شود.

هرچند پاکبان ها نیز در این شب های عزیز با تمیز کردن کوی و برزن می کوشند توشه ای از سفره کریمانه امام حسین(ع) برگیرند اما می توان با رعایت و پرهیز از رهاکردن زباله ها در سطح خیابان، به پاکبانان عاشق و صبور کمک کرد تا حجم سختی کار آنها کمتر شود.

پاکبان ها، مردان بی ادعا در مراسم عزای حسینی (ع)

مشارکت ۵۰۰ پاکبان در پاکسازی خیابان ها و معابر خرم آباد

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری خرم آباد در این باره به ایرنا گفت: هرساله در ایام دهه محرم بخصوص شب های پایانی حجم کار پاکبانان به سه برابر افزایش می یابد.

رضا ماجدی افزود: در شب های پایانی و روزهای تاسوعا و عاشورای شهر خرم آباد با توجه به نذورات مردمی و توزیع آن با ظروف یکبار مصرف، بیش از هشت تن به حجم زباله های شهری افزوده می شود که با توجه به وزن کم و حجم بالای این ظروف در نوع خود رقم قابل توجهی است.

وی ادامه داد: شهرداری خرم آباد به منظور حفظ پاکیزگی شهر در روزهای پایانی دهه اول محرم، ۱۰۰ کیلوگرم کیسه زباله تهیه و بین موکب ها و هیات های عزاداری توزیع کرد اما بازهم شاهد ریختن ظروف یکبار مصرف پذیرایی در سطح شهر و جداول بودیم که در بعضی خیابان ها موجب انسداد مسیرهای خروج آبهای سطحی شد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری خرم آباد عنوان کرد: پاکسازی خیابان ها و معابر سطح شهر در قالب ۲۰ تیم با استفاده از ۶۰ دستگاه ماشین آلات لودر و کمپرسی صورت گرفت و پاکسازی، جاروکشی و شست و شوی خیابان ها و معابر نیز با حضور ۵۰۰ نفر از کارگران خدمات شهری انجام شد.

ماجدی بیان کرد: سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری نیز جهت ایمنی جایگاه ها ۳۰ دستگاه ماشین آلات و ۱۵۰ نفر نیروی آتش نشان را بکار گرفت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha